Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla uthusdörr med tjära?  (läst 5813 gånger)

Skogstant

  • Inlägg: 97
    • Östergötland
Måla uthusdörr med tjära?
« skrivet: 27 jul-15 kl 18:38 »
Hej!
Har målat om ett uthus med Falu rödfärg. Uthuset är mycket gammalt och inget underhåll har gjorts på länge. Trots detta verkar dörrar och knutar behållit en del av sin svarta färg. Jag undrar därför vad ni tror att de tidigare har använt för att måla dörrar och knutar svarta? Kan det varit tjära? Vill gärna använda liknande, då det verkar fungerar under lång tid. Men har fått för mig att tjära kan vara kladdigt under lång tid och därför olämpligt till dörrar. Vad skulle ni använda?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Måla uthusdörr med tjära?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-15 kl 21:10 »
Är man rädd för att tjära kladdar i tex varmt väder, så blandar man lika delar trätjära, kokt linolja och balsamterpentin och använder det istället. Svärtan kan justeras med det svarta sotet från spisen, om man vill.
Funkar kanon det där.

Skogsola

  • Gäst
SV: Måla uthusdörr med tjära?
« Svar #2 skrivet: 27 jul-15 kl 22:32 »
Spillolja är suveränt och dessutom gratis. Känns bra att kunna återbruka en produkt som betraktas som miljöavfall.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Måla uthusdörr med tjära?
« Svar #3 skrivet: 27 jul-15 kl 22:50 »
Spillolja utspätt med ren original diesel är inte att förakta håller möjligen trämasken stången...Annars trätjära väldigt hållbart för mig det ska finnas recept på blandningar till vindskivor...

C4rlsson

  • Inlägg: 3
    • Skåne
    • Folkes Bygg & Byggnadsvård
SV: Måla uthusdörr med tjära?
« Svar #4 skrivet: 28 jul-15 kl 00:38 »
Finns risk att det är målat med stenkolstjära, och då är det inget annat som biter tyvärr. Stenkolstjäran är idag förbjuden att använda förutom vid vissa speciella tillfällen med tillåtelse.

Skogstant

  • Inlägg: 97
    • Östergötland
SV: Måla uthusdörr med tjära?
« Svar #5 skrivet: 28 jul-15 kl 06:30 »
Tack för svaren. :) Vi får prova oss lite fram, risken finns att det tidigare varit målat med stenkolsolja som ni skriver. Då vet jag inte riktigt hur vi ska lösa det, men det löser vi säkert.

C4rlsson

  • Inlägg: 3
    • Skåne
    • Folkes Bygg & Byggnadsvård
SV: Måla uthusdörr med tjära?
« Svar #6 skrivet: 28 jul-15 kl 12:20 »
Tack för svaren. :) Vi får prova oss lite fram, risken finns att det tidigare varit målat med stenkolsolja som ni skriver. Då vet jag inte riktigt hur vi ska lösa det, men det löser vi säkert.

Om du väljer vanlig dalbränd trätjära så är det bra om du värmer upp den i vattenbad till ca 70°C innan applicering, och gärna en varm och solig dag.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Måla uthusdörr med tjära?
« Svar #7 skrivet: 28 jul-15 kl 21:16 »
Dörrar målar jag med en blandning av tjära, terpentin, linolja och lite svart pigment.
Använder det både ute och i stallet

 

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Måla uthusdörr med tjära?
« Svar #8 skrivet: 28 jul-15 kl 23:29 »
Tjära är alltid trevligt tycker jag. :) Men ren trätjära (t.ex från biltema) blir mörkrödbrun, inte svart. Det behövs blandas i kimrök för att få den svart.

På gården brevid vet jag dom målade ladugårdsdörrarna med spillolja, diesel och kimrök. Inte särskilt miljövänligt kanske, men nog håller det...

P.s Kimrök är små kolpartiklar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare
Anna Broman, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser