Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 45829 gånger)

bosno

  • Inlägg: 14
Ny vagnstråd!!
« skrivet: 15 jun-10 kl 12:47 »
Hej!

Jag tänkte att det kunde vara kul med en till bo i vagn tråd.
Vad jag själv skulle vilja få ut av tråden är tips och trix, små eller stora smarta saker som man oftast bara kommer på när man bott in sig och funderar över hur man ska kunna underlätta livet.

Jag hoppas på att få/få köpa en övergiven cikusvagn, (får svar i helgen!) tyvärr måste den göras om från grunden, men den har en schysst metallstomme med rundat tak och luckor längs med ena sidan, den har varit en gammal lotterivagn.
ju mer man tänker ju mer man undrar.
hur har ni som bor i vagn gjort med dusch? jag funderar på om man kan sänka ner nån tunna i golvet som man kan sätta sig i och duscha och sen lägga ett lock på när man inte använder den.
och en grej som jag är väldigt trött på det är att ställa in den rena disken från torkstället för att få plats med nydiskad disk. jag tänkte bygga nått system så att hyllorna är torkstället, så att de kommer på sin plats på en gång.
vad har ni för tankar och ideer och vad har ni gjort åt saken?
vore jätte kul om ni som har vagn (eller alla andra också för den delan) lägger upp bilder så kan vi ha en lång inspirationstråd!

Mvh/ Bosno

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #1 skrivet: 15 jun-10 kl 13:47 »
Ribbor med lagom avstånd kan man ställa tallrikar mellan givetvis med underliggande ribba in mot väggen och i ytterkant så inget trillar igenom. Muggar, lite värre, men de kan man ju hänga upp, men vatten kan ju givetvis lättare bli kvar i sådan. Tunnt material är husvagnspanel eller plåt som ju också blir lätt. Grillgaller ev slipa bort varannan pinne så står nog disken lättare (beroende på hur höga tallrikarna är) kan ju hängas upp under skåp och man kan ställa och lägga disken där. Gör något i trådslöjd, lätt funktionellt och relativt billigt. Alternativt kan man lägga ett galler i botten på en hylla och ta bort själva skivan så droppar det ut överskottsvatten. Spara gärna en bit kant så gallret kan ligga på.
Har ingen vagn men min farbror (och faster) har en flotte driven av en bilmotor och två skovelhjul gjorda av två fälgar från italienska bilar. I den hade de en plåtbit  med 4 vinklar, och två skruvhål. de spände fast en gammal telefonkatalog  bakom plåten och drog av ett papper till slasken var gång de behövde.
_I---------I_ den streckade linjen ska gå i överkanten om ni förstår och skruvhålen sätts i de korta bitarna. Kan hängas på insidan skåp eller dörr.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Egge

  • Inlägg: 93
    • Uppland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #2 skrivet: 15 jun-10 kl 22:16 »
Hallå!!

Om man har ett vanligt köksskåp så kan man ju såga ur en en sån stor bit som man behöver (på nedersta hyllan) för att få plats med ett vanligt diskställ..kanske ett sånt där gammalt i stål.
Har sett många såna i gamla hus där man har haft diskstället i skåpet och när man har diskat färdigt stänger man skåpluckan :))...  hålet är ju till för droppet... men hur man löser allt sånt i en vagn vet jag inte.. kanske man inte får plats med en diskho.. det beror ju på vad man har för behov så att säga :)..praktiskt är ju.. man slipper se det när skåpluckan är stängd och säkerligen ligger disken kvar där vid frakt om man inte bygger berg förstås :)..

mvh Annika

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #3 skrivet: 16 jun-10 kl 14:28 »
Tror inte att duschideen är så bra om du menar att du ska ha den i vagnen. Pga fukt och så. Men man kan ju ha en tunna som man tar med sig om man flyttar vagnen som man ställer ut när man vill duscha. Campingdusch finns ju billigt och är heller inte svårt att göra själv från grunden :) Bara en vattenbehållare på högre höjd, typ två meter och självdropp med hjälp av en duschslang. Målar man behållaren svart värms vattnet upp av solen.

Tror det bästa tricket med att bo i vagn är att släppa de krav man ställer på ett konventionellt boende och se det utifrån de förutsättningar man har i en vagn istället. Det är lite kallare och lite varmare än man är van vid men väldigt mysigt och billigt :)

Köpte en oljelykta från ÖB för 40kr som funkar finfint att läsa i tills jag skaffat solpaneler :)

Köpte också en 25liters dunk med kran som jag ska ha mitt dricksvatten i. Kommer stå på köksbänken så man får gott om plats under. Kan vara bra när man vill fylla på en tekanna eller så :)

Hyllor av olika slag är guld värt! Har klädhyllor, bokhyllor och snart lofthyllor :P Men även där tror jag det handlar mycket om att helt enkelt anpassa sig. Man kan inte ha lika mycket skit när man bor på en liten begränsad yta. Man får helt enkelt spara bara kläderna man faktiskt använder, böckerna man faktiskt läser i ibland (facklitteratur) och göra sig av med resten. Förslagsvis skänka det till någon som vill ha det :)

Gör vinterglas som du kan sätta för fönstren på vintern för att spara på värmen. Räcker med tunna glas som du fäster på något av tusen olika sätt framför de befintliga fönstren. Lägg lite mossa längst ner mellan fönstren så slipper du kondensen.

Ha tjocka gardiner framför dörrar och fönster kalla nätter och på vintern för att reducera kallras.

Skaffa brandvarnare om du eldar. Billigare livförsäkring får man leta efter.

Skaffa hängrännor så du kan leda bort vattnet från vagnen för att förebygga mögel och röta.

Ha ett bra överkast och lite större kuddar i sängen så den kan fungera som soffa/myshörna på dagarna.

Ha inte fler tallrikar och bestick än vad du har plats med folk i din vagn. Typ fem av allt som riktlinje. Muggar räcker bra strunta i glasen.

Ha mjöl och andra livsmedel i täta kärl. Glasburkar, plåtburkar plastförpackningar. Lättaste sättet att slippa få problem med ohyra.

//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #4 skrivet: 16 jun-10 kl 15:31 »
...8<..
Köpte en oljelykta från ÖB för 40kr som funkar finfint att läsa i tills jag skaffat solpaneler :)

..8<..


På tal om solpaneler, så har rusta just nu en solpanels/dynamo-lampa för 99 spänn


http://www.rusta.se/solcell_dynamo_campinglampa_p91951260.html

Men levande belysning har såklart högre mysfaktor.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #5 skrivet: 16 jun-10 kl 15:39 »
Ett skärmskydd ute, som man duschar bakom. Eller så duschar man efter mörkrets inbrott.  8)
Träribbor och / eller sittunderlag är bra, så man slipper stå på tjälfrusen mark.

En soluppvärmd behållare är inte dumt. Kanske fästad i ett rep, som går runt ett block man fäst under taket på vagnen, så man kan fylla behållaren och hissa upp den.

Annars räcker det att koka upp ett par-tre liter vatten och använda det för att värma upp en spann med kallt vatten. Sedan använder man det vattnet för att göra sig ren. Blöta ner sig och schamponera/tvåla in sig. Sedan skölja av sig. En vattenskopa i taget. En spann ljummet vatten går, men är lite snålt. Två spannar ljummet vatten är lyx. När man själv skall kånka och värma vattnet så blir det nog högst en och en halv spann.

Om du jobbar så kan du ladda ficklampsbatterier till diodlampor på jobbet. R20-batteri på 11 000mAh räcker en stund.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #6 skrivet: 16 jun-10 kl 20:11 »
På tal om solpaneler, så har rusta just nu en solpanels/dynamo-lampa för 99 spänn


http://www.rusta.se/solcell_dynamo_campinglampa_p91951260.html

Men levande belysning har såklart högre mysfaktor.


Jäklar vad bra om den funkar som det är tänkt. Dom säljer ju mycket skit. Mysfaktorn är klart högre men det känns inte bra att elda med lampolja/fotogen :/
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #7 skrivet: 16 jun-10 kl 20:42 »
Snälla...

Kan du ta lite bilder och lägga upp, med lite tur så kanske jag kan förmedla lite historia om just din blivande vagn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #8 skrivet: 16 jun-10 kl 21:45 »
Jäklar vad bra om den funkar som det är tänkt. Dom säljer ju mycket skit. Mysfaktorn är klart högre men det känns inte bra att elda med lampolja/fotogen :/


Jo det gör den, iallafall hittills! Fast jag har bara haft den några veckor o inte hunnit testa i så många situationer.
Ljuset är ju mer att se som ett ledljus tycker jag, det går att läsa i det men spridningen är lite begränsad.
Men definitivt väl investerade pengar, bra att ha i nödsituationer, evigt ljus  :)
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

bosno

  • Inlägg: 14
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #9 skrivet: 17 jun-10 kl 00:05 »
tack för tipsen och råden!
Jag har tyvärr inga bilder på vagnen än, glömde att fota när jag hade chansen. men tänker lägga upp bilder här, och dela med mig av glädjen!

utomhus dusch är ju som bäst en solig sommar dag men tänkte lite mer bestående. jag antar att en tunna i golvet har ganska många nackdelar, men det vore ju så schysst om det finns en bra fungerande lösning. jag är lite sugen på en mjölktank med kanske en plastmattegolv å nån fog och att man torkar upp efter sig men jag tror att de blir ganska lite spill eftersom jag får nog plats i tunnan. men frågan är om man vill isolera, ha en viss mängd vatten i, hur tungt det blir. eller kanske mer saker som jag inte tänkt på.
jag funderar på att ha en tank under vagnen med vatten som man fyller på med slang eller via traktor men sen ha som ett litet eget kretslopp så att jag återvinner vattnet igen ( om jag lyckas) och bara skaffar en dunk med dricksvatten. måste spåna mer på den iden, knappt så att jag borde nämna det nu men ändå.
disk ställs iden känns som att det löser sig, det var mer bara för att få i gång tråden. jag vill ju veta er latmans tips!

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #10 skrivet: 17 jun-10 kl 07:39 »
Sök på tiny houses om du inte har sett dom än. Där har dom ju ett fungerande badrum i en 10kvm vagn :) Det går absolut att få till. Det är bara att just jag inte ser poängen egentligen men det beror ju på hur man vill ha det :)
Själv badar jag i älven, använder bybastun på fredagar och duschar i skolans dusch när det behövs lite extra :P Får se hur det blir efter det här året med såna möjligheter :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #11 skrivet: 01 mar-11 kl 10:45 »
Hur har det gått? :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #12 skrivet: 11 aug-11 kl 11:36 »
Ja hur har det gått??

Jag är nu nära att köpa en vagn. Ska bara försäkra mig att jag kan transportera den. Behöver låna en 4hjulsdriven bil och köra 12 mil.
Tanken är att frächa upp den under hösten-vintern och flytta in i den till våren/sommaren.
Vagnen är väldigt liten och jag funderar på om det räcker med en pyttekamin som man kan laga mat på. http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm
Dom är ju så fina och helt ok pris :)

VisaLo

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #13 skrivet: 30 aug-11 kl 13:54 »
Jag tänkte genomföra ett vagnsprojekt till hösten också, kul att vi är fler!
Jag letar runt på blocket nu, ska till strömstad om ett par dar och kika på en jag hoppas på. Den är tom och utblåst i bara isoleringen, vilket känns som plus så att jag får fixa själv som jag vill ha och kan kontrollera fukt och mögel från början.
Ska bli spännande, när jag väl är på gång..

Hur blev det för dig liselottan? Är din vagn inköpt?
Posta gärna bilder och hur du tänker.. (och lycka till!!)


Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #14 skrivet: 30 aug-11 kl 17:22 »
Vagnen slank mig ur händerna. Kanske lika bra för det var ett lgf fordon och då får man inte köra på motorvägarna. 12 mil i 30km/h och en omväg i centrala Karlstad för att undvika motorvägen..

Så jag söker något närmre där jag bor. Ska bli kul att få pyssla med något till vintern.
När jag får tag på en vagn så lägger jag självklart upp bilder. Det tycker jag att alla ska göra :D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #15 skrivet: 30 aug-11 kl 18:27 »
Vagnen slank mig ur händerna. Kanske lika bra för det var ett lgf fordon och då får man inte köra på motorvägarna. 12 mil i 30km/h och en omväg i centrala Karlstad för att undvika motorvägen..

Så jag söker något närmre där jag bor. Ska bli kul att få pyssla med något till vintern.
När jag får tag på en vagn så lägger jag självklart upp bilder. Det tycker jag att alla ska göra :D

12 mil i 30 är inget farligt alls när min flytt gick från Märsta till gäla så åkte jag 54 mil med efterfordon. 30 km/h.
Det tar sin tid men är faktiskt väldans behagligt och trevligt att resa så långsamt.
i helgen som gack så blev det nårar på 30 mil i samma tempo.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #16 skrivet: 30 aug-11 kl 19:18 »
12 mil i 30 är inget farligt alls när min flytt gick från Märsta till gäla så åkte jag 54 mil med efterfordon. 30 km/h.
Det tar sin tid men är faktiskt väldans behagligt och trevligt att resa så långsamt.
i helgen som gack så blev det nårar på 30 mil i samma tempo.   

Oj då ska jag inte klaga över ynka 12 mil ;D

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #17 skrivet: 05 sep-11 kl 11:16 »
Oj då ska jag inte klaga över ynka 12 mil ;D
Släpade för några år sen en stor 6-tons vagn från Värmdö, genom centrala Tokholm, en sväng till Eskilstuna (tog motorvägen en bit ;D ) för att säga hej till en förvånad Shadow å sen ner hit hem till mig. Vagnen står här än.
65 både trivsamma å jobbiga mil, tog väl ett å ett halvt dygn eller nåt.
Drog med en Ford Transit skåpbil som jag hade 5-600 kilo i röven på så den inte lättade bak vid hopp.

Går jättefint att åka långsamt och långt!

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #18 skrivet: 05 sep-11 kl 12:34 »
Kom och tänka på en sak..   
De gånger jag flyttat in i vagn och husbilen har varit för att bromsa upp och få tid att reflektera.  Därför kan den långsama hämtningen och färden dit man skall vara en väldans bra sak för vad vagnen skall komma att innebära för en.
Downshifting är ett engelskt ord som jag faktiskt känner väldans starkt för. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

VisaLo

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #19 skrivet: 06 sep-11 kl 11:34 »
Jag har blivit med vagn!!
Nu återstår bara pysslet med att få den de 20 milen hem till mig. Har inte ens reflekterat över möjligheten att dra den själv, men er entusiam har smittat mig... kanske det går att ordna....

Den är 2.5 bred och sju lång - innebär det automatiskt lgf fordon?
Vad behöver man tänka på? Verkar va bra däck och hjul iaf vad en otränad kan döma..
 
hmmm...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser