Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårskälla  (läst 6010 gånger)

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
Fårskälla
« skrivet: 24 apr-10 kl 16:11 »
Jag har ett gäng gutar med lamm som snart skall släppas på skogen. Problemet är att hitta dem varje dag. Kan jag sätta fårskälla på en tacka, eller baggen. Det skulle underlätta den dagliga visiteringen. Är det någon som har erfarenhet? Är det jobbigt för djuret att ha detta pinglande i öronen jämt?

Maria nyckelpiga

  • Inlägg: 71
    • Västerbotten
SV: Fårskälla
« Svar #1 skrivet: 24 apr-10 kl 17:16 »
Vi hade skälla på vår ledartacka på sommarbetet i två år (sedan tappade hon den och vi har inte köpt någon ny). Jag tyckte inte att hon verkade störd av den på något vis, däremot lite stolt  ;D

Diskutionerna om huruvida skällan lockar till sig, eller skrämmer rovdjur, går isär, men det var helt klart lättare att hitta fåren på skogsbetet med skälla än utan  :)

MVH
Pigan

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Fårskälla
« Svar #2 skrivet: 24 apr-10 kl 17:21 »
Jag har fårskälla på två tackor, bara för att jag uppskattar ljudet av dem. Mina får är så tysta också (tack och lov, finns det något värre än dumbräkande får som vrålar så snart de ser en). De verkar verkligen inte störas av dem. Kan inte påstå att de verkar stolta heller för den delen. Min mamma tycker det är elakt mot fåren dock.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fårskälla
« Svar #3 skrivet: 24 apr-10 kl 17:48 »
 Jag har alltid bjällra på minst ett får i varje flock, praktiskt på skogsbete och dom verkar inte störas av det.
                                                         Mvh
                                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

signe

  • Inlägg: 498
SV: Fårskälla
« Svar #4 skrivet: 24 apr-10 kl 20:14 »
Vi har också fårpingla på minst två tackor. Det hör till och uppskattas av grannarna har jag hört.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fårskälla
« Svar #5 skrivet: 24 apr-10 kl 21:24 »
Vi har också fårpingla på minst två tackor. Det hör till och uppskattas av grannarna har jag hört.
Flera av mina grannar har också sagt att dom gillar ljudet :)
                    Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Fårskälla
« Svar #6 skrivet: 24 apr-10 kl 21:33 »
Vi har åxå skälla på ledartackan.
Jag tycker det är perfekt att lokalisera fåren ljudledes när man inte ser dem.
Håller även med om att det ökar mysfaktorn. :)
En har det som en förtjänar!

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Fårskälla
« Svar #7 skrivet: 25 apr-10 kl 12:08 »
Tack för svar! Då ska jag pröva i år.

              Mvh. Lisbeth

Robb

  • Inlägg: 104
SV: Fårskälla
« Svar #8 skrivet: 25 apr-10 kl 12:21 »
Det beror kanske på hur denna skälla låter, om det är ett charmigt mjukt pling så är det väl ok, men de skällor jag har hört har inte haft nån mjuk klang. Jag måste tyvärr vara kärringen mot strömmen, den där trista och säga : nej, jag skulle inte ha det på mina får. Tänk att få ett "Klång" i örat varje gång man rörde sig. Nu vet ju inte jag hur långt Tinnitus-forskningen har kommit på får... ;D men jag vet att människor som har det inte tycker det är så kul.
Sorry.
 :)

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Fårskälla
« Svar #9 skrivet: 25 apr-10 kl 13:10 »
Hej!
Tycker att en skälla på en tacka "håller ihop" flocken framför allt om det blir "springa av"
mvh

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fårskälla
« Svar #10 skrivet: 25 apr-10 kl 18:14 »
Det beror kanske på hur denna skälla låter, om det är ett charmigt mjukt pling så är det väl ok, men de skällor jag har hört har inte haft nån mjuk klang. Jag måste tyvärr vara kärringen mot strömmen, den där trista och säga : nej, jag skulle inte ha det på mina får. Tänk att få ett "Klång" i örat varje gång man rörde sig. Nu vet ju inte jag hur långt Tinnitus-forskningen har kommit på får... ;D men jag vet att människor som har det inte tycker det är så kul.
Sorry.
 :)

 Jag tror att bjällrornas "Klång" är mer skonsamt än vad ett plingande är... Det är ett "kort" ljud utan just nån efterklang.
Och nåt konstigt ;) är det med ljudet från både ko och fårbjällror...  Eller är det bara jag som upplever att djuren reagerar på dom utan att dom någonsin hört det förut, lyfter huvudet och ser "igenkännande" ut? Aldrig har något av de djur jag suttit bjällra på reagerat negativt med att tex bli rädd eller försökt få av sig halsbandet eller nåt sånt...
 En gammal "Bjällertråd" finns det här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=64180.msg513724#msg513724
                                        Mvh
                                    Charlotte
« Senast ändrad: 25 apr-10 kl 18:18 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Fårskälla
« Svar #11 skrivet: 25 apr-10 kl 18:16 »
Jag håller med dig Charlotte  :) Min ungtacka som är lite vimsig och stirrig reagerade med ett värdigt lugn när hon fick på sig skällan. Jag hade förberett mig på en vild galopp men icke då...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Fårskälla
« Svar #12 skrivet: 25 apr-10 kl 22:06 »
Jag är väl korkad, men jag har ingen lust att hitta mina får på en gång. De rör sig fritt över 10 ha mark i ett stort fyrkantigt skifte med två berg de kan vara på om de inte är nere på ängarna. Det brukar ta mig en 10 minuters promenad att hitta dem uppe på bergen, men då får jag automatiskt en koll på vegetationen, var jag skall gallra osv. Den promenaden skadar mig inte och får mig att varva ner lite när jag stressar.....
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fårskälla
« Svar #13 skrivet: 26 apr-10 kl 11:55 »
Jag är väl korkad, men jag har ingen lust att hitta mina får på en gång.
Du har aldrig haft några får på rymmen va? ;)
 I min "Storhage" kan det ta en bra stund och mycket vandrande innan jag hittar flocken, kuperat och skogspartier här och där... Jag kan ropa på dom så kommer dom utan att jag behöver gå ett steg även om det tar en kvart eller så för dom om dom är längst bort i hagen, först ska dom höra, sen samla ihop sig också ska dom springa sina upptrampade stigar som inte alltid är den genaste vägen...
 Jag tycker bjällran är bra så kan jag gå till dom istället och kolla betet osv på vägen. Och det är en försäkring om dom skulle rymma, går dom åt "rätt" håll från sin skogshage tror jag nästan att dom kan hamna i Norge innan dom stöter på folk... Dessutom låter det ju så trivsamt :)
                                          Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Fårskälla
« Svar #14 skrivet: 16 jul-15 kl 20:58 »
Du har aldrig haft några får på rymmen va? ;)
                           

Det har jag, och vägrar tro fåren studerat stängslet, för att gå igenom vid ändstolparna där stängslet är svagast.
Just vid ändstolparna har jag haft två rymningar.
Det jag däremot kan tänka mig är att man kan få ett får att riva stängslet genom att locka med "klöver" på andra sidan.
Har nu bjällror på rymmarfåren, plus eltråd på insidan av stängslet.

Bjällrorna, dom minsta på granngården, är näst intill värdelösa praktiskt sett, annat än för nöjes skull.
I och med sin ringa storlek låter dom inte mycket.
Blir att försöka få tag i stora kobjällror eller något som dom använder i bergen, var nu man kan få tag i sådana.

« Senast ändrad: 16 jul-15 kl 21:07 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fårskälla
« Svar #15 skrivet: 16 jul-15 kl 21:22 »

Bjällrorna, dom minsta på granngården, är näst intill värdelösa praktiskt sett, annat än för nöjes skull.
I och med sin ringa storlek låter dom inte mycket.
Blir att försöka få tag i stora kobjällror eller något som dom använder i bergen, var nu man kan få tag i sådana.

Jag köpte små får-bjällror på auktion. De satt på läderremmar så är bara att sätta dem på fåren, och jag tycker de låter rätt högt, dock vet jag inte hur de låter i jämförelse med granngårdens.
Har provat att sätta kalv-bjällra på en tacka och den tyckte jag lät för högt och de ser tunga ut.
Ett annat alternativ om man ska ha bjällror för att lokalisera rymmare är ju gps som man har på jakthundar.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Fårskälla
« Svar #16 skrivet: 16 jul-15 kl 21:34 »
Mycket längre än 200 meter i tät vegetation är svårt att höra små bjällror.
Vikten på bjällrorna är nog inget bekymmer för fåren.
Det jag tänkte på förutom storleken, vilket är lätt att förstå, större låter mer, är formen på bjällrorna.
I grunden finns tre former med olika variationer, den kyrklocksliknande, den rektangulära och den som är smalare nertill.
Vad jag förstår sprider kyrklockan ljudet åt olika håll bättre, fördelen med den som är tvärtemot kyrklockan kan vara att den ger ett dovare ljud, möjligen, som tränger igenom växtlighet bättre, och den rektangulära är ett mellanting.
Kanske finns någon bjällerklangsexpert som kan bekräfta den teorin?
Vad annars finns bjällror med olika former.

Gps hade känts tryggt när man är på jobbet. Läste om någon tacka som gett herden hjärtinfarkt, vilket inte alls låter osannolikt.

« Senast ändrad: 16 jul-15 kl 21:42 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fårskälla
« Svar #17 skrivet: 16 jul-15 kl 22:09 »
I grunden finns tre former med olika variationer, den kyrklocksliknande, den rektangulära och den som är smalare nertill.

Så här ser de två fårbjällror ut som jag köpte. Den runda brukar man ju ha flera stycken av på hästarnas "bjällergrejor" så det kanske inte är vanligt att man har på fåren.
Alla kobjällror som jag har i ladugården är sådana rektangulära, fast i olika storlekar. Så är det namn inristat också, vilket är bra om nån kossa kom bort.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Fårskälla
« Svar #18 skrivet: 16 jul-15 kl 23:07 »
Ja dom där runda har jag bara sett på hästar som du säger.
En annan tanke bakom dom som är stora upptill och smalnar av neråt, kan vara att den ger många små klang i stället för en stor, som kyrklockan, av minsta rörelse djuret gör, medans en kyrklocka kräver en stor rörelse innan den klingar, vilket hörs på långt håll.
Ett litet djur har små rörelser ett stort stora, om man vill ha mycket ljud från ett litet djur, ska man då sätta en stor klocka som smalnar av nertill på djuret.

Det är något liknande granngårdens minsta, den lilla rektangulära.
Fungerar om fåren springer runt huset, stugan, husvagnen.

Typer av bjällror som används i bergen, alla är stora, formerna olika.

« Senast ändrad: 16 jul-15 kl 23:14 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Fårskälla
« Svar #19 skrivet: 16 jul-15 kl 23:16 »
Mer från samma ställe.

Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser