Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 217640 gånger)

sagbus

  • Inlägg: 132
  • vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #20 skrivet: 11 okt-09 kl 10:37 »
oj och aj!  koppla ström till dörrhandtaget med riktig kräm (alternativt runt er gård) så känns det om man skulle vilja ta sig in.

du som har problem med tupp som är aggressiv mot kyllingarna...tror den tuppen ska bort.
Har 6 tuppar och alla är gulliga med kyllingarna matar dem, ser efter dem o visar dem vägen ut mm.
Däremot har jag haft 2 hönor som dödade 6 kyllingar för mig, de var alldeles blodiga med hål i magen. sen fick jag nog o tog in resten, ska det vara på det viset så!

du som har problem med granne, min första känsla är att undvik bråk så långt det går, en del människor kan bli riktigt farliga och det kostar mer än det smakar att bråka....jag vet av egen erfarenhet.
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

trallallaa

  • Gäst
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #21 skrivet: 11 okt-09 kl 11:13 »
Citera
en av mina blandras unghönor har marek tror vi
jätte ledsen.
Citera
jag är ledsen för att min favorit araucana kyckling lucy dog idag efter 4 veckor.....

hon var så sött och konstigt nog så gjorde det ont i hjärtat....
usch vad tråkigt för er båda  :'(

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #22 skrivet: 15 okt-09 kl 08:57 »
den här tråden borde jag jämt skriva i, hahaha (eller nått  :-X) Just nu känner jag mig lite dyster då jag var så säker på att några av mina efterlängtade silkes skulle kläckas, det såg så bra ut! Men det ser rätt dött ut nu  :( var silke mörk röd, en vacker och rätt ovanlig/svår färg. men jag håller tummarna!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #23 skrivet: 15 okt-09 kl 11:38 »
Han vill nog snarare hämnas för att vi ringer polisen för att han hittar på en massa olagligheter jämt  >:(
En snorvalp med andra ord  >:(
fyfan så arg jag hade blivit på en sån slyngel om det hänt mig. vettisjutton om inte jag hade tvingat i honom en hel flaska ricinolja innan jag släppte hem honom.  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #24 skrivet: 18 okt-09 kl 14:09 »
nu kommer jag med sorgliga "nyheter". Imorse när jag kom ut i förrådet, där jag har Silvia och två kycklingarna Henry och Henny, och Nyinköpta "Ulliga" Ullis, Då låg Silvia stendöd.. :'(... Hon hade mat i krävan så hon kan ju ha kvävts ??? Så det blev "begravningskaffe" vid 11-tiden..... :-[ men det var nog tur ändå att kycklingarna är så stora som de är och Silvia har lärt dem, hur man gör och beteer sig :-* Hade tänkt att de skulle flytta in till de andra hönsen snart... ;)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Helle-Mari

  • Inlägg: 205
    • -
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #25 skrivet: 18 okt-09 kl 15:05 »
Min dotter hittade en av våra värphöns vinglande och halvt uppäten av duvhöken när hon skulle stänga hönsluckan på kvällen. Fy vad otäckt och jäklar vad arg jag var på hökfanskapet....hade jag en hagla skulle han få smaka bly """Förbannad""" >:(

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #26 skrivet: 19 okt-09 kl 12:17 »
Var så glad igår att det var fint väder och allt och att hönsen fick vara ute i solen igår - Bar ut lilltuppen i hönsgården eftersom han inte går ut själv (hans syskon har växt ifrån honom, han var bara hälften så stor som dom andra) och jag var inne och städade i hönshuset och så, och sen kommer jag ut och ser att han har dött  :'( :'( :'( :'(
Helt oskadad, men alldeles slapp, försökte få liv i han och satt en bra stund med honom i knäet men han var borta. Jag misstänker att det var fel på honom, men man blir ändå så lessen!  :'( :'( :'(
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #27 skrivet: 21 okt-09 kl 15:13 »
Deppar lite över att det ska vara så svårt att hitta bra faveroller...

Var spekulant på en höna, men det visade sig att hon helt saknade benbefjädring.

Så var det dax för mina ägg från Norge att kläckas, första kycklingen har tittat fram... Och den saknar en tå, har alltså bra 4...  :-\

Vad är det här!?! :'(
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Daaniel

  • Gäst
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #28 skrivet: 21 okt-09 kl 15:15 »
Deppar lite över att det ska vara så svårt att hitta bra faveroller...

Var spekulant på en höna, men det visade sig att hon helt saknade benbefjädring.

Så var det dax för mina ägg från Norge att kläckas, första kycklingen har tittat fram... Och den saknar en tå, har alltså bra 4...  :-\

Vad är det här!?! :'(
tråkigt :/

trallallaa

  • Gäst
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #29 skrivet: 21 okt-09 kl 17:05 »
Citera
Deppar lite över att det ska vara så svårt att hitta bra faveroller...
håller med dig , spec när det är köpe ägg så blir man ju lite extra deppad  :-\

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #30 skrivet: 21 okt-09 kl 18:11 »
Nu fick jag ju dessbättre byta dessa äggen mot några av mina, och fick jag dem hemlevereade till dörren och jag visste att vännen som kom med dem inte hade en aning om deras korrekthet, men jag hade ju ändå hoppats.

Bara 4 befruktade av 18, ja det kan ju bero på att det är höst, men än så länge har kycklingarna tyvärr inte impat på mig  :-\, en med 4 tår på varje fot, och en med 4 tår på ena och 6 tår på andra...  :'(
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #31 skrivet: 24 okt-09 kl 12:15 »
6 tår på andra!? Låter som något blivit lite galet där... Typ att ena tån har hoppat över till den andra foten... >_<''
Min faverolle jag hade var inte eller särskilt snygg tyvärr... Eller hon var ju jättemysig och jättefin! Men om man går in på det där med hur de ska se ut så vettefasen... Kommer inte ihåg om hon hade 5 eller 4 tår. Men det jag minns i alla fall var att hon hade knappt någon befjädring på benen alls. Några små fjun här och var.  :-\

Om det kan vara till någon liten glädje i alla fall så ser en av mina appenzellertuppar som jag köpte från dig som ägg rätt "bra" ut i alla fall (tycker jag i alla fall  :-[ Vet inte vad experterna säger)...  :) De är ca 22 veckor gamla nu, så börjar bli nästan vuxna pippisar nu ju! :D



Måste visa bild på min favorithöna bland appenzellerna också.  :-* Hon är så söt! Tack för att jag fick köpa ägg av dig och sedan så hoppas vi på att du får tag i några snygga faveroller!   :-*



Så har vi lilla 3 tå... Som förlorade en tå i en olycka som liten... >_<''

« Senast ändrad: 24 okt-09 kl 12:24 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #32 skrivet: 24 okt-09 kl 12:24 »
6 tår på andra!? Låter som något blivit lite galet där... Typ att ena tån har hoppat över till den andra foten... >_<''
Min faverolle jag hade var inte eller särskilt snygg tyvärr... Eller hon var ju jättemysig och jättefin! Men om man går in på det där med hur de ska se ut så vettefasen... Kommer inte ihåg om hon hade 5 eller 4 tår. Men det jag minns i alla fall var att hon hade knappt någon befjädring på benen alls. Några små fjun här och var.  :-\

Om det kan vara till någon liten glädje i alla fall så ser en av mina appenzellertuppar som jag köpte från dig som ägg rätt "bra" ut i alla fall (tycker jag i alla fall  :-[ Vet inte vad experterna säger)...  :) De är ca 22 veckor gamla nu, så börjar bli nästan vuxna pippisar nu ju! :D



Måste visa bild på min favorithöna bland appenzellerna också.  :-* Hon är så söt! Tack för att jag fick köpa ägg av dig och sedan så hoppas vi på att du får tag i några snygga faveroller!   :-*





så fina sandra
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #33 skrivet: 24 okt-09 kl 20:18 »
Får inga ägg av mina tanter ...+ att en blev svårt deprimerad när jag stängde in dom för att kolla om dom gömde ägg (föredetta hönserihöna).
Jag börjar lessna ....
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

trallallaa

  • Gäst
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #34 skrivet: 04 nov-09 kl 13:25 »
Blev lite besviken då jag åkte 4 timmmar för att hämta en vit Kochin tupp och då jag kom fram, så var han indragen(hade typ ingen hals), kam och slör var helt bleka och kalkben..
Till och med min man, som inte kan något om höns, sa att tuppen såg inte frisk ut  :-\ .
Pinsam som jag är, säger jag inget till ägarna, utan köper tuppen och sitter sedan här och beklagar mig  :-[ . Men jag tänkte att jag kan försöka fixa till honom, han kanske blir en "svan" till sommaren...
När man ser deras djur på hemsidan så ser det väldigt fint ut, inte alls som i verkligheten.

Jag var ju så jätteglad över att ha hittat en obesläktad tupp till mina kommande hönor, får väl se om det blir något av hela avels grejen nu :-\. Men det kan väl inte bara finnas EN uppfödare av Vit Kochin (stor)???
Så här ser benen ut efter en behandlig:



Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #35 skrivet: 04 nov-09 kl 13:38 »
Blev lite besviken då jag åkte 4 timmmar för att hämta en vit Kochin tupp och då jag kom fram, så var han indragen(hade typ ingen hals), kam och slör var helt bleka och kalkben..
Till och med min man, som inte kan något om höns, sa att tuppen såg inte frisk ut  :-\ .
Pinsam som jag är, säger jag inget till ägarna, utan köper tuppen och sitter sedan här och beklagar mig  :-[ . Men jag tänkte att jag kan försöka fixa till honom, han kanske blir en "svan" till sommaren...
När man ser deras djur på hemsidan så ser det väldigt fint ut, inte alls som i verkligheten.

Jag var ju så jätteglad över att ha hittat en obesläktad tupp till mina kommande hönor, får väl se om det blir något av hela avels grejen nu :-\. Men det kan väl inte bara finnas EN uppfödare av Vit Kochin (stor)???
Så här ser benen ut efter en behandlig:

Svårt sånt där. Egentligen borde man väl inte köpa sjuka djur, men samtidigt vill man ju inte lämna dem hos någon som uppenbarligen inte tar hand om dem. Såg deras andra djur också skabbiga ut?
Men de där benen ska du nog få fason på!

trallallaa

  • Gäst
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #36 skrivet: 04 nov-09 kl 13:54 »
Ja, den andra tuppen såg även den sjuk ut och i alla utegårdarna hade de höns med kalkben...
Här är en bild på en höna, kolla benen...

Fast jag vet inte om det verkligen är kalkben, benen är liksom uppsvällda, men inte med jättemycket pansarhud, så om det inte är kalkben, vad kan det vara?
Jag har en gång köpt två Lohman men kalkben, så som kalkben beskrivs, där fjällen står ut och benen blir gråa etc, men tuppen har liksom helt uppsvällda fötter och den andra tuppens ben såg precis likadana ut och som denna höna, den har liksom för stora fötter för den lilla kroppen,liksom svampiga???
« Senast ändrad: 04 nov-09 kl 14:00 av trallallaa »

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #37 skrivet: 04 nov-09 kl 14:50 »
Ja, den andra tuppen såg även den sjuk ut och i alla utegårdarna hade de höns med kalkben...
Här är en bild på en höna, kolla benen...

Fast jag vet inte om det verkligen är kalkben, benen är liksom uppsvällda, men inte med jättemycket pansarhud, så om det inte är kalkben, vad kan det vara?
Jag har en gång köpt två Lohman men kalkben, så som kalkben beskrivs, där fjällen står ut och benen blir gråa etc, men tuppen har liksom helt uppsvällda fötter och den andra tuppens ben såg precis likadana ut och som denna höna, den har liksom för stora fötter för den lilla kroppen,liksom svampiga???


men snälla du, varför dra hem djur från en sådan uppfödare??  det uppmuntra ju bara den att fortsätta sälja sjuka djur....med kalkben m.m.  :(

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #38 skrivet: 04 nov-09 kl 14:53 »
Deppigt som attan här, igår morse när jag kom ut så låg det 17 döda höns i gården och huset, en fattas och nio små skrämda stackare är kvar oskadda.................igen rolig syn alls.

Dörren till hönsgården var stängd, men det går att pressa upp en glipa på lite drygt tio cm i nerkanten om man tar i ordentligt, jag själv tror på räven (det enda rovdjur som jag vet finns i krokarna), vad tror ni ?
« Senast ändrad: 04 nov-09 kl 14:55 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

trallallaa

  • Gäst
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #39 skrivet: 04 nov-09 kl 15:01 »
Citera
men snälla du, varför dra hem djur från en sådan uppfödare??  det uppmuntra ju bara den att fortsätta sälja sjuka djur....med kalkben m.m.  
Fullständigt medveten om mitt misstag, har redan skrivit att jag är pinsam...men jag har inte honom tillsammans med mina höns, han är på isoleringen. Förhoppningsvis har andra vett att inte köpa sjuka djur, jag jobbar på den biten...jag ska alltid släpa hem allt möjligt :-\

Citera
Deppigt som attan här, igår morse när jag kom ut så låg det 17 döda höns i gården
Nej fyy, lär väl vara räven om det bara är det som finns  :'(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 6 användare (3 dolda)
EvaMärta Granqvist, Anders Flix, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser