Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?  (läst 6992 gånger)

ankianka

  • Inlägg: 143
    • Södermanland
könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« skrivet: 08 jul-08 kl 10:06 »
Ska på em åka o köpa några 2 v kycklingar...antar att jag inte ser nån skillnad på kön eller... :-\
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

höna bönan

  • Inlägg: 72
    • -
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-08 kl 23:34 »
Svårt att se när dom är så unga..Jag ser på datumet att det var i början på juli..Så nu ser du nog vad som är vad...Tupparna blir mer långsträkta i kroppen än hönorna..Och färgen börjar bli mörkare på dom..Men det kanske du ser redan..
Kul att du skaffat gammelsvensk...inte många som vill ha dom. För dom är ju inte så färglada.Förutom tuppen som är så fin...
lycka till med de nya hönsen..
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #2 skrivet: 26 jan-10 kl 16:31 »
Hej svejs!

Såg att tråden är gammal, men det var den enda om könsbestämning av Gammalsvensk dvärg.. Min unga höna har just fått  4 kycklingar och jag funderar över hur gamla de behöver bli innan man kan se någon skillnad på dem? Det första tecknet är alltså att tuppkycklingarna blir mörkare?

 :)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #3 skrivet: 26 jan-10 kl 16:39 »
Hej svejs!

Såg att tråden är gammal, men det var den enda om könsbestämning av Gammalsvensk dvärg.. Min unga höna har just fått  4 kycklingar och jag funderar över hur gamla de behöver bli innan man kan se någon skillnad på dem? Det första tecknet är alltså att tuppkycklingarna blir mörkare?

 :)

Jag har för mig att kammarna är välldigt utmärkande på G.svensk dv.........så kolla kammarna....syns det knappt något...eller en liten så är det en höna och om det syns en kam som går upp lite över fjädrarna på huvudet eller är så den "syns" tydligt så är det en tupp.

//njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Bowmore

  • Inlägg: 49
    • Västergötland
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #4 skrivet: 11 jul-10 kl 21:50 »
Har i år fått två framruvade kullar med kycklingar. Första gången provade vi mest på skoj eftersom en börjat sura. Fyra ägg stoppade vi under. 20 dagar senare kläcktes 3st och det blev 3 hönor. Fjärde var troligtvis inte befruktat.

Andra värpomgången stoppade vi under 8 ägg, men jag glömde dela av utrymmet och dagen efter låg där 11 ägg. Låt gå tänkte jag... Av dessa kläcktes 10 och en av kycklingarna dog första dygnet. Två veckor efter kläckning verkar det som det blivit 7 hönor och två tuppar.

Många pratar om att det bara får tuppar så jag har väl haft tur. ;D Ska nämnas att jag är jätteglad för de två kycklingtupparna också eftersom jag behöver lite backup.

Och rasen är Svensk dvärg  8)
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #5 skrivet: 11 jul-10 kl 23:18 »
Grattis! ;D Här har du en till som brukar ha "hönstur". Och har alltid varit från de första kullarna som då bestod utav 9-10 hönor och 1 tupp *kommer inte riktigt ihåg om kullen var 10 eller 11, var säkert 14 år sedan* Andra på 9 kycklingar vart det 7 hönor och 2 tuppar. :D

Men 2 veckor känns ändå lite lite att vara säker på könen. Oftast brukar man kunna börja bli säker på vad hela kullen består utav runt 5-6 veckors ålder, andra längre tid (vissa tuppar utvecklas snabbt, andra segare). Om inte färgerna är könsvisande då. =)

Är dina dvärgar genbankade förresten? =) De är ju bland de mest hotade bland lantisarna... Synd att inte flera satsar på sådana istället för att välja de minst hotade hela tiden (som det verkar som många gör iaf.).  :-\
« Senast ändrad: 11 jul-10 kl 23:21 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bowmore

  • Inlägg: 49
    • Västergötland
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #6 skrivet: 13 jul-10 kl 12:28 »

Men 2 veckor känns ändå lite lite att vara säker på könen. Oftast brukar man kunna börja bli säker på vad hela kullen består utav runt 5-6 veckors ålder, andra längre tid (vissa tuppar utvecklas snabbt, andra segare). Om inte färgerna är könsvisande då. =)

Är dina dvärgar genbankade förresten? =) De är ju bland de mest hotade bland lantisarna... Synd att inte flera satsar på sådana istället för att välja de minst hotade hela tiden (som det verkar som många gör iaf.).  :-\


Precis som du antyder så är det två av kycklingarna som har mörka vingspetsar mot alla tidigare, och eftersom jag inte sett tupp-kycklingar av denna rasen tidigare misstänker jag att det är tuppar. Den gamle tuppen har också helt svarta vingpennor.
Sedan är dessa inte "Gammalsvensk dvärg" (lantrasen) och det har tidigare varit upp till diskussion i flera trådar vad som är skillnad. Själv har jag ärligt talat inte riktig koll.

Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #7 skrivet: 13 jul-10 kl 15:40 »
svenska dvärgar ser ut som hönor allihop i början.. kammen kan avslöja och sen byter de färg..  skillnad på gammelsvensk dvärg och svensk dvärg är skillnaden i storlek.. lantrasen tillåts variera mer.. svensk dvärg är mycket mindre och det säjs att holländsk dvärg är inkorsat för att få storleken mindre.. trevliga höns :D
Fjäderfän och kaniner

Bowmore

  • Inlägg: 49
    • Västergötland
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #8 skrivet: 14 jul-10 kl 08:29 »
svenska dvärgar ser ut som hönor allihop i början.. kammen kan avslöja och sen byter de färg..  skillnad på gammelsvensk dvärg och svensk dvärg är skillnaden i storlek.. lantrasen tillåts variera mer.. svensk dvärg är mycket mindre och det säjs att holländsk dvärg är inkorsat för att få storleken mindre.. trevliga höns :D

Tack för tipset. Då får jag vänta ett tag till för att se vad det blir  ;)
Håller med om att de är trevliga. Så här i efterhand hade jag gärna bidragit till mångfalden och skaffat gammel-varianten med genbank i stället, men eftersom de var första hönsen vi skaffade kändes det så så stort med genbank, och nu vet jag inte om det är så lämpligt när vi redan skaffat en flock "vanlig Svensk".
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

Chicks

  • Inlägg: 23
  • Nybliven kycklingmamma till sju små dvärgar!
    • Bohuslän
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #9 skrivet: 21 apr-16 kl 13:22 »
Puttar upp denna tråd då jag är intresserad av vilka de tidigaste tecknen är på kön hos gammalsvensk dvärghöna.

Någon som har något att tillägga till tidigare svar?

//Elin

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #10 skrivet: 21 apr-16 kl 17:28 »
Hej!
 Det är bara o vänta..........

Getabockens

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #11 skrivet: 02 jun-17 kl 14:36 »
Inser att det är en gammal tråd, men blåser liv i den...

Jag har gammalsvensk dvärghöns och har nu kycklingar på 7 och 5 veckor. Nu borde jag se skillnad eller? Det är första gången vi har kycklingar av denna rasen, så har inget att jämföra med. Det är fyra stycken totalt, alla ser likadana ut. De två äldre har börjat få kam. Inga svarta fjädrar.

Om jag bara kollar på fjäderdräkten, så ser de likadana ut som de vuxna, men tänker att det kanske ändra sig, eller hur är det?

Mest nyfiken för att lära mig att se skillnader, så granskar de varje dag för att upptäcka nåt som skiljer.

Tacksam för tips!

Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #12 skrivet: 12 aug-17 kl 00:18 »
Inser att det är en gammal tråd, men blåser liv i den...

Jag har gammalsvensk dvärghöns och har nu kycklingar på 7 och 5 veckor. Nu borde jag se skillnad eller? Det är första gången vi har kycklingar av denna rasen, så har inget att jämföra med. Det är fyra stycken totalt, alla ser likadana ut. De två äldre har börjat få kam. Inga svarta fjädrar.

Om jag bara kollar på fjäderdräkten, så ser de likadana ut som de vuxna, men tänker att det kanske ändra sig, eller hur är det?

Mest nyfiken för att lära mig att se skillnader, så granskar de varje dag för att upptäcka nåt som skiljer.

Tacksam för tips!

Nu borde du kunna se bra skillnad. Tuppkycklingarna är som tidigare skrivit både mörkare i fjäderdräkten och mer långsträckta. Medan hönskycklingarna har sina typiska vildfärg (vete).
Dessutom tycker jag att man märker tidigt på deras beteende vilka som är tuppar. De "slår larm" rusar fram och visar inkräktare ( läs min lille tax) var skåpet ( läs taxen) skall stå [emoji16]

Postat med Alternativ.nu´s app


Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #13 skrivet: 12 aug-17 kl 00:21 »
På bilden ovan tycker jag Tuppkycklingarna är lätta att se. Stämde det som det verkade med nr 4 och nr 5 från höger Bowmore?

Postat med Alternativ.nu´s app


Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: könsbestämma Gammelsvensk dvärg ?
« Svar #14 skrivet: 13 sep-17 kl 12:21 »
Någon annan som vet? Kommer att få gammalavenska dvärghöns kycklingar själv till våren så der vore super att redan nu veta skillnaden i befjädring ( om det finns någon) :-) Tack på förhand!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser