Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extremt vakum i konservburkar.  (läst 5865 gånger)

Kabo

  • Inlägg: 248
Extremt vakum i konservburkar.
« skrivet: 03 dec-17 kl 17:55 »
Har en hel bunt med burkar med snäpplock. Patentlock kallade mamma dem. De flesta är le parfait, några är märkta arc du france och så en o annan Ikea burk.
Gemensamt för alla är att vakuumet blir så starkt att det är omöjligt att få upp dem. Drar i flärpen på gummiringen vilket oftast slutar i stängd burk och trasig ring, försökt peta med nåt men inget hjälper.
Ställa i kastrull och koka tills det bubblar i burken verkar vara enda sättet att få upp dem; vilket ju funkar bra till sånt som ska värmas men mindre roligt för leverpastej.
Har nån annan samma problem?
Gör jag nåt fel? Följer instruktionerna om hur högt de ska fyllas och vilken tid de ska kokas, låter dem kallna och snäpper sen upp låset och förvarar dem så.
Är andra burkar lika envisa? Är på gång att skaffa lite mindre burkar och det vore trevligt att kunna öppna dem.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #1 skrivet: 03 dec-17 kl 18:21 »
Jag brukar spola burkens lock under varmvattenkranen en stund. Bara locket.

Riskan

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #2 skrivet: 03 dec-17 kl 18:59 »
Med sådana burkar brukar jag ta en tunnbladig kniv och försiktigt maka spetsen emellan gummiringen och glaslocket. Sedan bänder man lite lätt och så ska luften strömma in och göra slut på vakuumet. Se till att inte skada gummiringen bara.

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #3 skrivet: 03 dec-17 kl 19:10 »
Ska absolut testa att spola locket.
Kniv har jag testat och det enda som funkar är att karva sönder gummiringen >:(
Tack för förslagen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #4 skrivet: 03 dec-17 kl 19:33 »
Om man har konserverat på rätt sätt, så det inte finns någon luft i burken utan bara vattenånga under locket, så är det helt naturligt att det blir starkt undertryck i dem vid rumstemperatur. Ett tips är att damma av fysikböckerna från högstadiet!
Trycket inne i burken kommer ju då att bli lika med vattens ångtryck vid aktuell temperatur. Eller, om det finns något mer lättförångat än vatten i burkens fyllning, så är det denna beståndsdel som bestämmer ångtrycket.
Värma locket så kraftigt som möjligt är nog den i praktiken bästa metoden. Om man ska använda varmvatten från kran så ska det vara rejält hett. Det kanske är mer effektivt att koka upp vatten och hälla på locket.

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #5 skrivet: 03 dec-17 kl 20:12 »
Vad jag kan minnas från när mamma konserverade räckte det att ta tag i flärpen på gummiringen, dra den utåt och ev lirka lite fram å tillbaka för att vakuumet skulle släppa. Hon hade en annan typ av burkar än jag har och gummiringarna var både tunnare och smalare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #6 skrivet: 04 dec-17 kl 12:16 »
Råstyrka funkar.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #7 skrivet: 04 dec-17 kl 13:21 »
Råstyrka funkar.
Ja tills flärpen går sönder ja :)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #8 skrivet: 04 dec-17 kl 14:52 »
Ja tills flärpen går sönder ja :)

Och varför skulle den gå sönder om man viker upp locket med styrka.
Flärpen är väll inte fast limmad  i lock och burk?

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #9 skrivet: 04 dec-17 kl 16:23 »
Menar du på allvar att man skulle kunna bända locket med händerna så att vakuumet släpper.
Varken bonddottern eller snickaren klarar av detta kraftprov i alla fall.
Nu har jag beställt några weckburkar och hoppas att den smalare och tunnare ringen på dem är lite mindre motspänstig.
Vi får väl se.
Tills vidare fryser jag leverpastej o annat som inte ska värmas.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #10 skrivet: 04 dec-17 kl 20:12 »
Menar du på allvar att man skulle kunna bända locket med händerna så att vakuumet släpper.
Varken bonddottern eller snickaren klarar av detta kraftprov i alla fall.
Nu har jag beställt några weckburkar och hoppas att den smalare och tunnare ringen på dem är lite mindre motspänstig.
Vi får väl se.
Tills vidare fryser jag leverpastej o annat som inte ska värmas.

Nog finns det någon som klarar av det med råstyrka, men skulle inte tro att det är så många.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #11 skrivet: 04 dec-17 kl 22:43 »
Jag tror att locket hellre går sönder än att burken släpper sitt vacum.

Sitter locket för hårt för att lossas i hetvatten under kranen, eller att kranvattnet inte är varmt nog kan man koka upp vatten i kastrull och antingen hålla burken upp och ner med locket i vattnet, eller hälla vattnet i en balja och ställa burken upp och ner i baljan. Vattnet behöver bara nå över lockets kant

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #12 skrivet: 05 dec-17 kl 15:13 »
Det borde fungera att smörja med något lämpligt precis vid flärpen mellan burk och lock. Vakumet är inte så starkt om det är en lite yta som  påverkas men hela locket ger däremot större kraft
« Senast ändrad: 06 dec-17 kl 09:18 av Alexn72 »

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Extremt vakum i konservburkar.
« Svar #13 skrivet: 14 maj-18 kl 11:18 »
Nu har jag testat Weck burkar och kan tala om att dom är mycket lättare att öppna. Ett rejält tag i flärpen, drag och rucka lite och swosch är burken öppen.
Patentburkarna får bli syltburkar i första hand och dom jag redan har öppnar jag genom att ställa dom i tryckkokaren med fjädern öppen, ett snabbt uppkok och öppna tryckventilen.
Undrar om det finns tunnare ringar som passar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 5 användare
xaelanar, kretslopp, addebadde, reimersro, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser