Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektricitet, härs o tvärs i genom tråden....?  (läst 1234 gånger)

Hook

  • Inlägg: 63
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
Elektricitet, härs o tvärs i genom tråden....?
« skrivet: 24 okt-17 kl 08:13 »
Jag ska gräva ner en kabel för lampa på stolpe, några uttag 220, och 380.
Har köpt 5-ledare med skärm för detta, 3 faser, jord o nolla.  (ruskigt dyrt med kabel) 50 m 1600kr..... 2,5 mm2
Inne i boden där jag ska koppla in mig sitter ett skåp som matas med en tre-ledare + skärm.
3-ledarna går in i huvudbrytare och vidare till 3st 16A säkring, som matar ett 380 uttag jag har, och även till 3 styck 10A som matar div belysning och uttag i boden.
Skärmen som är en fläta runt 3-ledarna strax innanför ytterhöljet, går in i ett kopplingsblock som ger jord ut till inkopplade uttag-belysningar, och detta block är byglat till nästa block som förser uttagen och belysningen med nolla.....
Där vill jag koppla in mig och fortsätta ut till stolpe. Var kopplar jag in mig? Före eller efter brytare?
Vad ska jag montera på stolpen? Central med säkringar och huvudbrytare eller räcker det bara med box? Jordfelsbrytare är ju vettigt att ha....

Många frågor, och friskt kopplat - hälften brunnet :-)

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Elektricitet, härs o tvärs i genom tråden....?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-17 kl 09:45 »
Ring efter en elektriker

 

Hook

  • Inlägg: 63
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Elektricitet, härs o tvärs i genom tråden....?
« Svar #2 skrivet: 24 okt-17 kl 10:57 »
Elektriker?? Gör dom sånt här??
Tusen tack för den upplysningen  ;D

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Elektricitet, härs o tvärs i genom tråden....?
« Svar #3 skrivet: 24 okt-17 kl 15:03 »
Om man inte vet hur man ska koppla el så är det ett gott bevis på att man ska ringa elektriker.  Det är för stora risker att chansa med.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Elektricitet, härs o tvärs i genom tråden....?
« Svar #4 skrivet: 24 okt-17 kl 19:53 »
Verkar väldigt mystiskt att koppla ihop jord och nolla...
Så får man väl inte bete sig vad jag vet  :-\
Stone in my hand

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Elektricitet, härs o tvärs i genom tråden....?
« Svar #5 skrivet: 24 okt-17 kl 19:57 »
Som Elektriker ska jag ge dig det bästa rådet...

Ring en elektriker.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elektricitet, härs o tvärs i genom tråden....?
« Svar #6 skrivet: 24 okt-17 kl 21:05 »
Jag har läst igenom texten flera gånger nu och först trodde jag också att jord och nolla var hopkopplad men visst måste de gå separat fast genom klämmor som sitter monterade intill varandra? Du växlar mellan att skriva tre ledare och fem ledare med skärm. Hoppas du har en blå neutralledare med ut?

Jag hade kopplat lampan efter en av de där 10A-säkringarna som du skall ha till bland annat belysning i boden.

Men en liten reflektion är att du nog köpte onödigt avancerad kabel, jag tror inte du hade behövt någon skärm. Men jag har inte fullständig kontroll på kraven i Sverige så det kan vara fel. Sedan hade jag nog hellre valt 4mm2, särskilt som du matar ett säkringsskåp också. Skall det avsäkras med 16A där du kopplar in kabeln i husets säkringsskåp eller var det nu blir? Och det är också där som du bör sätta din jordfelbrytare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elektricitet, härs o tvärs i genom tråden....?
« Svar #7 skrivet: 24 okt-17 kl 21:07 »
Verkar väldigt mystiskt att koppla ihop jord och nolla...
Så får man väl inte bete sig vad jag vet  :-\

Det är fullt normalt från distributionstransformatorn fram till abonnentens gruppcentral, att jord och nolla är gemensam (s k PEN-ledare), i svenska lågspänningsnät (sk TN-C-S -nät). Men efter den punkt i installationen där man första gången skiljer på jord och nolla, får de absolut inte kopplas ihop igen. Detta av två skäl - dels risken för att skyddsjordade saker blir spänningsförande vid avbrott i PEN-ledaren, och dels för att jordfelsbrytare inte går att använda om inte nollan är separat.
Se vidare https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem#TN_Koppling
Observera dock att detta inte självklart gäller i andra länder än Sverige, och inte heller t ex inom större industrier, sjukhus mm. Där förekommer andra jordningssystem.
Observera också att PEN-ledaren numera vid nyinstallation måste vara minst 10 mm² även om fasledarna är klenare och säkringarna är tilltagna för en mindre area. Gamla klenare PEN-ledare i befintliga installationer får dock behållas.

För att återgå till trådstartarens problem, så skulle jag inte vilja slå till på en så lång 2,5 mm² -ledning som 50 m utan att kontrollräkna kortslutningsströmmar, spänningsfall mm. Om förimpedansen från matande nät är hög (den går att mäta upp själv om man vill och har en del mättekniskt kunnande, annars kan elnätbolaget lämna ut uppgiften till en behörig elinstallatör som frågar snällt), så kan det tänkas att man måste gå ner i säkringsstorlek för att klara kravet på utlösningsvillkor (dvs att kortslutningsströmmen i kabelns bortre ände är så hög att säkringarna säkert löser ut inom rimlig tid vid en kortslutning).

Hook

  • Inlägg: 63
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Elektricitet, härs o tvärs i genom tråden....?
« Svar #8 skrivet: 25 okt-17 kl 05:48 »
 :)
Tack för svaret Torbjörn!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser