Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med gammalt trägolv?  (läst 6973 gånger)

tommy f

  • Gäst
Vad göra med gammalt trägolv?
« skrivet: 06 okt-17 kl 09:08 »
Hej!

Vi lär ta upp de gammla trägolven vid renovering för att se hur det ser ut under då det vart vattenskada där förut, vi vill gärna ha trägolv igen men frågan är om det går att göra något åt dessa om man spar dom får att återmontera? Dom är helt gråa då ingen bott i huset på drygt 35 år... Och framför vedspisen ser de en värre ut..
Går det att slipa eller något för att få dem träfärgade igen och sedan såpaskura? eller bör man satsa på nya golv?




kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-17 kl 10:02 »
Problemet med att slipa äldre golv är att man måste slipa ned till den djupaste skadan, för att inte äldre virkets färg skall synas. Alternativ är t ex lutbehandling  eller behandla med basisk såpa


tommy f

  • Gäst
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #2 skrivet: 06 okt-17 kl 10:29 »
Tack för svaret!
Ja det låter ju helt klart logiskt att man lär slipa rätt så djupt för att få bort skadorna som är. Det behöver dock inte vara just såpa skurade golv, utan kan det lösas på annat vis förutom att heltäckande måla golvet så är vi öppen för förslag :)

Kan det kanske hjälpa om man slipar "normalt" och sedan har på vitpigmenterad lut och sedan någon naturell olja? Eller kommer man i vart fall se alla gamla skador som är lite på djupet?

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #3 skrivet: 06 okt-17 kl 10:31 »
Det kanske går att vända på bräderna, undersidan kanske är okej?

Postat med Alternativ.nu´s app


andtol

  • Gäst
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #4 skrivet: 06 okt-17 kl 10:59 »
Det kanske går att byta eller skarva de brädor som är skadade? Det finns en stor charm med gamla golv som "lever". Även om det är lite olika färg på brädorna.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #5 skrivet: 06 okt-17 kl 15:31 »
Jag tycker du ska försöka spara så mycket det går och lappa om det behövs. Såna gamla golv av sån kvalitet går knappt att få tag i längre. Det är jäkligt dyrt iaf. Att vända på det är inte bra då det är lagt med kärnsidan uppåt för att hålla så länge som möjligt. Slipa är inte heller bra då man "förstör" ytan som skapats av först hyvling och sen säkert såpskurning i en massa år. Man reser fibrerna istället för att lägga ner dom. Testa att sandskura det med en fet såpa några gånger. Jag kan tänka mig att det är en lös fjäder i notarna så jag skulle ta upp det genom att tigersåga genom fjädern vid en bräda längst ut mot en vägg. Den kommer bli svår att få upp hel. Sen bända upp nästa bräda lite så du kommer åt att kapa spikarna. Annars såga alla fjädrar om du ska bända upp dem annars går de sönder. Ibland har golvläggarna dock varit snälla och lämnat en bräda ospikad längst ut har jag hört men aldrig sett.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #6 skrivet: 06 okt-17 kl 15:58 »
Hej
Försök att spara golvet. enstaka skador kommer ingen att se förutom du själv. Runt spisen skall du ändå ha ett gnistskydd så där är det inte så noga. Mitt matsalsgolv såg mycket sämre ut. Efter omläggning, slipning och lackning vart det ett fint golv. Jag vet många inte tycker om lack men  i matrum med småbarn är det ganska praktiskt. Jag har sett hur vänner med såpskurade respektive oljade golv sliter med ketchup och liknande fläckar.
Golvet ser tätt och fint ut. Har det stått ouppvärmt? När du tar upp och lägger in det igen tänk på att försöka ha det i uppvärmt utrymme så det torkar ut ordentligt före läggning. Är det kilsågat? i så fall märk noga när du plockar upp det så du kan få tillbaka det likadant, (vis av erfarenhet).





tommy f

  • Gäst
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #7 skrivet: 06 okt-17 kl 18:24 »
Tack så hemskt mycket för svar och tips! Mycket uppskattat! :)

Ja vi vill absolut spara golvet! Faktiskt så är det inte mycket skada alls att tala om så, om ens någon som är så pass att någon bräda lär bytas, faktiskt så är golvet på så vis i rätt bra skick, utan det är den matta gråa färgen det fått efter alla år i ett kall ställt hus som är fruktansvärt tråkigt och stickigt för den delen, inget jag skulle vilja trippa barfota på i vart fall :) Sen är där såklart vissa "hack" efter att folk levt där en gång i tiden såklart. Och ang hur det ser ut framför kamin; nu när det skrevs om gnistskydd där framför så plinga en klocka till!! Det är väl förmodligen det som legat där framför såklart, därav att det ser ut sådär  :-[ :)

Hur tråkigt det en är så kan det nog bli en slipning, vilken ytbehandling det sen får bli lär man kanse grunna lite på, för som Skröpeltorparn nämner så lär det också funka praktiskt då vi har tre barn i ålder 4-9 år, hund och katter och detta är i kök och matsal så det är i utrymmen där det verkligen blir påfrestande på golvet, men det känns ändå grymt skönt att höra att det finns alternativ till att få golvet fint igen! :)

Huset är rätt orört sedan det byggdes, det känns nästan lite som en tidskapsel att gå in i :) Lerklinade väggar sedan huset byggdes och allt där till är kvar i vissa rum, dock lär allt bort då som sades huset stått i 35 år med trasigt tak så hela stommen skall renoveras och inspekteras innan återuppbyggnad kan börja igen. Tackar för hjälpen! :)

Här är i samma rum, första dagen vi slog upp dörrarna till huset:





kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #8 skrivet: 06 okt-17 kl 18:59 »
När Bonderøven nu lagt golv (begagnat lackat golv) så undviker han att just att slipa golvet, i stället behandlar han det med Brun sæbe

https://www.dr.dk/tv/se/bonderoeven-tv/bonderoeven-5/bonderoeven-7-11
https://da.wikipedia.org/wiki/Brun_s%C3%A6be

javrri

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #9 skrivet: 08 okt-17 kl 11:35 »
Vad du än gör! Förstör inte golvet! Behandla inte golvet med något! Slipa det aldrig!! Läg för allt i världen inget lack på det. Jag kan köpa golvet av dig så kan du lägga in ett nytt laminatgolv eller nåt om du inte bryr dig om ett så fint såpskurat golv. De enda som ska göras med detdär golvet är att fortsätta såpskura med en bra linoljesåpa. Åh vad skulle jag inte ge för att hitta ett sånt golv till hemmet.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #10 skrivet: 08 okt-17 kl 17:55 »
Vad du än gör! Förstör inte golvet! Behandla inte golvet med något! Slipa det aldrig!! Läg för allt i världen inget lack på det. Jag kan köpa golvet av dig så kan du lägga in ett nytt laminatgolv eller nåt om du inte bryr dig om ett så fint såpskurat golv. De enda som ska göras med detdär golvet är att fortsätta såpskura med en bra linoljesåpa. Åh vad skulle jag inte ge för att hitta ett sånt golv till hemmet.

Var så god att beställa. Fast vi lägger oftast massiva furugolv och grangolv här i Skåne...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ulf-Peder

  • Inlägg: 1
    • Gotland
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #11 skrivet: 08 okt-17 kl 20:19 »
Det bästa du kan göra är, åk till närmsta Cramo el motsvarande o hyr en skurmaskin.
Köp såpa och ett par bruna rondeller och en röd. Om du har en vattendammsugre använd eller hyr en. Golvet är rejält skitigt. Sug mellan skurningarna.
Bryt inte upp om du inte kan o är hantverkare. Det finns nog hål o stoppa pengarna i ändå. / uffe


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

tommy f

  • Gäst
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #12 skrivet: 08 okt-17 kl 21:32 »
Tackar för era svar!

Golvet skall givetvis inte bytas mot något laminatgolv, då läste du nog lite fel "javrri" :) Frågan var om och hur man kunde fixa golvet, inget annat. Och sedan att din åsikt är att man förstör golvet om man slipar det accepterar jag, och jag håller även med till viss del men samtidigt så var/är väl trägolv avsedda att använda och kunna återanvända när de blivit slitna? Det var väl det som grundsyftet var med ett trä golv då de la in dem i alla torp och gårdar när det begav sig? :)
Men som sades; självklart så skall vi försöka få till golvet utan att behöva slipa det, om det går såklart! Vi har ju fått många bra tips här nu som vi skall testa, och det tackar vi för! :)

"Ulf-Peder" tack för tipset! Golvet kommer vi behöva ta bort hur som då som sades huset stått tomt i 35 år med trasigt tak och läkt in vatten, så hela trossbotten lär inspekteras och även repareras på sina ställen tyvärr. Jag jobbar inte som hantverkare men har byggt mycket genom åren och även vart med och tagit upp sånt här golv tidigare, så det skall nog gå ann :)

Ska även kolla brun sopan "kurt".

Tackar för era svar! Känner mig nöjd så! :)

Kåwboj

  • Inlägg: 26
    • Norrbotten
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #13 skrivet: 08 okt-17 kl 21:37 »
Hyr en slipmaskin och slipa av. Dendär smutsen lär ingen såpa i världen lösa upp. Angående vattenskadan så får man byta ut till färskt virke. Har du tur så finns det att få tag i rätt dimension hos byggvaruhandeln, annars får du nog antingen hyvla och fräsa not/spånt själv eller leja bort. Det går oftast bra att plocka isär golvet bräda för bräda, försiktighet och våld i en balanserat samarbete - se bara till att märka upp dem tydligt så du får tillbaka dem på samma plats igen. De nya brädstumparna mörknar med åren, och på tjugo år syns ingen skillnad.

Trä är ett levande material, och förfasas man över springor i golvet eller färgskiftningar så bör man nog överväga klick-golv. Istället för att lacka så köpte jag någon sorts olja som man behandlar bänkskivor i trä med - blev en fin yta, lätt att underhålla- nackdelen var att det var dyrt som tusan. Kan inte komma ihåg vad det var för gucka som vi impregnerade med, men det gav i alla fall en vaxliknande hinna på furugolvet.

javrri

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #14 skrivet: 09 okt-17 kl 09:16 »
Det fina med gamla trägolv är hur det har blivit slitet genom åren. Skurat många många gånger med rotborsten längs träfibrerna, blivit mättat med fet såpa. Fått ett liv.

 Det jag menar är att Om du tänker slipa det och lacka det (förstöra det alltså) så kan du lika gärna sälja det till nån som uppskattar ett golv som bara kan skapas genom såpskurning i decennier, och sätta in ett laminatgolv.

Det hörs på flera här att golvet måste slipas för fläckarna kommer aldrig bort. Varför skulle inte golvet få se slitet ut? Det är ju precis det som är charmen med gamla trägolv. Tänk nu noga för innan du förstör ett golv som är oersättligt.

Sätter en slipen på ett såpskurat golv så förstörs något vackert som endast kan bli till genom åratal av såpskurning.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #15 skrivet: 09 okt-17 kl 10:29 »
 Det kan ju finnas motivation för varför man vill få en slätare yta på golvet. Det är ju de boende som känner sina behov. Ett lackat golv är lättare att hålla rent om man nu har någon typ av allergi.
 Så gjordes här hos oss. Lack på golv i sovrum de andra såpade.
 Men jag håller med ett såpat gammalt golv bär på något.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

tommy f

  • Gäst
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #16 skrivet: 09 okt-17 kl 10:36 »
Det fina med gamla trägolv är hur det har blivit slitet genom åren. Skurat många många gånger med rotborsten längs träfibrerna, blivit mättat med fet såpa. Fått ett liv.

 Det jag menar är att Om du tänker slipa det och lacka det (förstöra det alltså) så kan du lika gärna sälja det till nån som uppskattar ett golv som bara kan skapas genom såpskurning i decennier, och sätta in ett laminatgolv.

Det hörs på flera här att golvet måste slipas för fläckarna kommer aldrig bort. Varför skulle inte golvet få se slitet ut? Det är ju precis det som är charmen med gamla trägolv. Tänk nu noga för innan du förstör ett golv som är oersättligt.

Sätter en slipen på ett såpskurat golv så förstörs något vackert som endast kan bli till genom åratal av såpskurning.

Som sades, jag accepterar din åsikt, men som jag skrivit några gånger nu så har huset varit obebott och ouppvärmt i 35 år med vattenskada så golvet är inte såpa skurat de 3,5 sista decennierna, gammalt fuktigt tyg har legat mot golvet på vissa ställen och jordpåsar som gått sönder har stått på golvet, träfibrer har rest på sig så du kan definitivt inte gå barfota på det.. Ett golv kan helt klart få se slitet ut om man vill ha det så, men det är skillnad på att det ser använt ut jämte med att det ser förstört ut kan jag tycka.. Men smaken är som baken :)

Nu ska vi inte gå off topic helt, huvudfrågan handlade om råd ang golvet, inte hur vida man själv anser att det "bör" se ut rent estetiskt :)
Som sades, jag har fått svar på mina frågor och tackar för det.

andtol

  • Gäst
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #17 skrivet: 09 okt-17 kl 10:41 »
Bra att du kan sortera bland alla åsikter!

Jag tror det blir mycket fint. Återkoppla gärna när du gjort något.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #18 skrivet: 10 okt-17 kl 06:29 »
Jättevackert golv! Och verkar vara ett orört spännande hus!
Såg att du kände att du fått svar men skriver ändå några rader.
Jag stod själv inför ett golv som behövde göras något åt, det var fernissat och inte alls lika fint ([emoji6]) som ert! Hyvlade och slipade det för att sen såpskura. I efterhand skulle jag inte ha slipat det men då kände jag mig "tvungen" då den amatör som hyvlade (jag alltså [emoji23]) lämnade kanter som jag slipade ner. Och jag fick bort lite av de sista märkena från fernissan. Men OJ vad fibrer som reste sig. Ett jäkla pill att gå över med sandpapper på alla ställen sen och det lär jag få fortsätta med läääänge. Så slipning... det reagerade verkligen trät emot!
Sen att behandla det, jag valde såpskurat då jag lärde mig att husets torpargrund behöver andas och inte bör täppas till av tex lack eller färg. Såpskurat är också vad jag vet det enda man kan ångra sig och ändra om man vill (utan att göra om). Hade jag inte såpskurat skulle jag ha kört linoljevax som ger en skyddande hinna men som låter golvet andas och "leva" eller hårdvaxolja som ger golvet ett bestående skydd och ändå behåller ett vackert utseende. Både linoljevax och hårdvaxolja tycker jag är heta tips om man inte vill såpskura!
Hoppas ni hittar er väg och blir nöjda!

Postat med Alternativ.nu´s app


Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Vad göra med gammalt trägolv?
« Svar #19 skrivet: 10 okt-17 kl 08:54 »
Jag tänker ändå propsa på att skura golvet! En aspekt som går över alla estetiska värderingar man månne ha är för mig ändå: Vad är golvets ursprung? Det är ganska ovanligt ändå att ha ett hus som inte är historiskt förvanskat genom hårda renoveringar under 50-70talen vilket iaf för mig har det största värdet. Det brukar heta i byggnadsvårdskretsar att man egentligen bara förvaltar en byggnad åt kommande ägare. Man är bara en del i en kedja. Och jag håller inte med om att golv är tänkta att regelbundet bytas. När du tar upp golvet och inspekterar vilken sinnes kvalitet det är i virket jämfört med något som går att få tag på gemene såg nuförtiden så är det slående att de visste sin skit de forna golvläggarna. Segvuxet utav själve fan och med kärnsidan upp.
Mitt köksgolv var inte riktigt lika slitet men det hade inte skurats sen 1948 och har spår av skadedjursangrepp, djupt smutsigt, färgfläckar och jag tänkte väldigt mycket som du gör också nu. Men det är en djup fröjd att se det bli ljusare och finare för varje gång man gnor. Jag satte en kopparplåt runt spisen där det är helt svart hos dig. Testa för tusan att skura det. Stenhårt. Sandskurning är ju som en kombo av skurning och slipning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser