Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av fasadfärg till betonghus?  (läst 1335 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Val av fasadfärg till betonghus?
« skrivet: 28 aug-17 kl 10:15 »

Jag går bet på detta,

Tänkte måla om gamla mjölkrummet så att det ser frecht ut på utsidan.
Det är byggt i betongsten, troligen på 30-40 talet.
Det har tidigare varit målat med någon vit färg av okänd sammansättning, möjligen kalkbaserad.

Söker någonting som liknar kalkfärg men som inte rinner av eller kritar för mycket som denna gör.
'Färgen bör sitta kvar i några år så att man inte behöver göra om det varje säsong och det är ju bra om det går att luta grejer mot väggen utan att allt blir vitt, men det är ok om det kritar något, likt rödfärgen.

Ej plastfärg!

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Val av fasadfärg till betonghus?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-17 kl 15:52 »
silikatfärg. kalkbaserad färg med ett bindemedel i (vattenglas). full diffusionsöppen samt hållbar,kritar inte. går utmärkt att måla på tidigare kalkfärgade ytor om man först kör en silikatbinder . borsta av befintlig yta från allt löst,(använd stålborste)måla med silikatbindern och därefter silikatfärg.

alternativet är en ren kalkfärg men den kritar som sagt. Moderna färger funkar inte på sådana väggar utan ger bara problem i framtiden.
Silikatfärg kan vara svår att få tag på men en välsorterad fackhandel kan ha det i sortimentet.den tillverkas fortfarande men kedjorna vill hellre sälja plastfärg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Val av fasadfärg till betonghus?
« Svar #2 skrivet: 28 aug-17 kl 17:35 »
Tackar! Det skall jag kolla upp.

Anledningen till mina funderingar kring kalkfärg är att de säger att den behöver bättras i princip varje år, vilket jag inte har tid eller lust med på den byggnaden.

Kom på att jag behöver måla husgrunden också om jag får tag på detdär så att den blir vit och fin iställetför dassgrå som den är nu...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Val av fasadfärg till betonghus?
« Svar #3 skrivet: 14 feb-18 kl 08:49 »
Jag har ett hus som är klätt med någon form av lättbetong, därefter har någon glad ägare provat sig fram och målat med någon typ av färg, därefter har någon provat sig fram med kalk.

Resultatet är ju nu att varken kalk eller färg vill fästa.

Alternativen som jag ser är ju att riva ner denna lättbetong (anar att där finns någon form av tegel under), eller blästra hela rasket.

Någon som har testat sitt tålamod med liknande problem?
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Val av fasadfärg till betonghus?
« Svar #4 skrivet: 14 feb-18 kl 21:16 »
Jag tar mig friheten att låna tråden för ett eget liknande målningsproblem.

Det rör sig om ett garage i källarplan, byggt i början av 1950-talet. En av väggarna utgör källarmur till tillhörande boningshus och är av armerad betong, övriga väggar är murade av någon slags lättbetonghålsten och delvis putsade. Väggarna har inte målats om de senaste 50 åren och ser rätt anskrämliga ut efter många år med dålig dränering och genomblöta ytterväggar, vilket nu är åtgärdat sedan några år.
Drygt halva den armerade betongväggen är målad med en blank vit färg, förmodligen någon slags oljefärg, medan resten troligen är målat med kalkfärg.
På alla väggar finns utanpåliggande el- och VVS-installationer som naturligtvis är i vägen för sanering och målning.

Några förslag på vad man gör åt sådana ytor om målsättningen är att få dem att bli någotsånär hållbara, inte flagna av eller färga av sig, och se relativt enhetligt vita ut?


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Val av fasadfärg till betonghus?
« Svar #5 skrivet: 15 feb-18 kl 16:59 »
Har precis haft en klok man på besök, han tipsade om att prova Hydrulit, för ytor med tveksam effekt av vanlig kalkfärg.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 2 användare
javill, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser