Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  geo-dome  (läst 5101 gånger)

Krantzgarden

  • Inlägg: 11
geo-dome
« skrivet: 19 aug-17 kl 11:13 »
Hej.

Jag har tänkt att bygga en odlingskupol. 4 eller 5 v. Diametern vill jag ha på ca 8 meter. Detta tänkte jag göra i trä och utan connectors, alltså bygga ramar som skruvas ihop.

Jag har kollat runt lite och hittar hur man bygger genom att kapa ändarna i rätt vinkel men eftersom jag vill bygga med ramar så vill jag klyva vinkeln på längden och sedan sammanfoga ramarna till hexagonala och pentagonala ramverk.

Så, kan någon hjälpa mig med vinklarna till detta?

Mvh Mattias

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: geo-dome
« Svar #1 skrivet: 19 aug-17 kl 11:17 »
Låter som något man bör göra i cad först, kanske google sketchup

Krantzgarden

  • Inlägg: 11
SV: geo-dome
« Svar #2 skrivet: 19 aug-17 kl 11:29 »
Ja, det är ju något sådant.

Har själv ingen erfarenhet av att göra sånt men har å andra sidan inga problem att lära in. Jag ska kolla på detta. Vet du hur man ritar?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: geo-dome
« Svar #3 skrivet: 19 aug-17 kl 11:33 »
Sketchup är enkelt att lära sig men jag tror det bästa är att kolla på instruktionsvideos på youtube kanske. Sedan får man börja med att rita något enkelt, gärna fyrkantigt

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: geo-dome
« Svar #4 skrivet: 19 aug-17 kl 14:59 »
Upplever att om man bygger en modell i papper el liknande så brukar man få ut de vinklar man behöver. Det blir i varje fall tydligare vad som skapar vinkeln. Sen borde du kunna få ut dom med passaren.
 Tänker du dej det som en fotboll uppbyggd av fem o sex kanter?
Kemiskt är det C60 Fulleren. Borde stå nånstans hur vinklarna är. Men vad jag förstår så utgår den från sexhörningen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: geo-dome
« Svar #5 skrivet: 19 aug-17 kl 20:10 »
Vore det inte ide att bygga upp växthuset med trianglar?
Rent tillverkningsmässigt borde det vara lättast då ju alla blir lika.
Finns säkert mycket att hämta ute på nätet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: geo-dome
« Svar #6 skrivet: 20 aug-17 kl 10:22 »

.....
Jag har kollat runt lite och hittar hur man bygger genom att kapa ändarna i rätt vinkel men eftersom jag vill bygga med ramar så vill jag klyva vinkeln på längden och sedan sammanfoga ramarna till hexagonala och pentagonala ramverk.

Så, kan någon hjälpa mig med vinklarna till detta?

Mvh Mattias

Jag är också sugen på att bygga en.

Har du några bra länkar att dela så kan jag göra ett försök i veckan att rita upp det i 3D så kan vi nog hitta vinklarna du söker.

 

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: geo-dome
« Svar #7 skrivet: 21 aug-17 kl 14:05 »
Bygg en modell av t ex grillpinnar och smältlim.
När modellen är färdig har du kanske ett helt annat projekt på gång än du hade från början. Man ser ofta nya möjligheter när man konstruerar något rent fysiskt.
För egen del så fungerar blyertspenna, modeller och inre visualisering bättre än klumpiga datorprogram.

Postat med Alternativ.nu´s app


andtol

  • Gäst
SV: geo-dome
« Svar #8 skrivet: 21 aug-17 kl 14:43 »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: geo-dome
« Svar #9 skrivet: 23 aug-17 kl 10:45 »
Så, nu har jag börjat skissa lite.

Geo Dome 3v 3/8 är det tänkt att bli. Diameter ca. 4 meter som prototyp.

Har en hel del finlir kvar på vinklarna så att allt går jämt ut men det ska nog lösa sig. Sen kan jag rita upp alla individuella "pinnar".


Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: geo-dome
« Svar #10 skrivet: 23 aug-17 kl 10:55 »
Blev lite fel på färgerna. Gult och grönt ska byta färg i sexhörningarna för att få det lite tydligare.

bergshyddan

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: geo-dome
« Svar #11 skrivet: 23 aug-17 kl 12:04 »
Autodesk Fusion 360 kan också fungera att rita i, finns att ladda ner och går använda fritt så länge det är hobbysyssla.
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/free-trial

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: geo-dome
« Svar #12 skrivet: 25 aug-17 kl 08:50 »
Byggde modell av c 60 en gång. 60 sexkanter med tre fästen. När jag tänker på att bygga den större och då som vitis visar med trianglar i fem o sex hörningar sitter problemet där mötet mellan trianglarna och 5-6 ytorna är.
Ser inte om vitis trianglar bildar en plan eller spetsig yta.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Krantzgarden

  • Inlägg: 11
SV: geo-dome
« Svar #13 skrivet: 24 okt-17 kl 01:22 »
Vitis:

Grymt jobbat! Det var längesen jag var inne här nu och jag har börjat snickra ihop lite ramar. Jag dök på lite problem dock när jag (för säkerhets skull) ringde kommunen och frågade om det var ok att bygga en dome som är 8 m i diameter. Det är det inte för privat bruk. Mitt hus, arean, som huset står på är ca 70 m2 och jag får bygga en som är ca halva arean av boniningshuset.

Jag hade redan byggd nästan 30 st ramar innan jag (tack och lov) tänkte att man kunde fråga. Så nu har jag ramar till framtida projekt iaf ;)


andtol

  • Gäst
SV: geo-dome
« Svar #14 skrivet: 24 okt-17 kl 08:50 »
Har du ett lantbruk? eller hur bor du?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser