Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga tillfälligt vinterskydd  (läst 2484 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
bygga tillfälligt vinterskydd
« skrivet: 11 aug-17 kl 23:55 »
Nu är ju vintern på väg igen och inte heller i år har det blivit något garagebygge till min gamle transit.
Stackarn behöver lite fuktskydd trots allt.
Tänkte bygga i trä och använda färdiga byggbeslag i stål . när jag nu söker dessa beslag tycks det dock vara så att ingen längre säljer dem. Fanns ju till den som byggde båtstativ,förråd m.m. Har presenningar o trävirke i mängder men då den skall lätt kunna nedmonteras o återanvändas hade det varit smidigt med ett system som bara är att plocka isär.
Clas Olssons system hade utgått,jula o biltema tycks också slopat sina versioner. webben säger inget utan visar bara färdiga tält att köpa.
Någon som har en aning var man skall leta? ulf

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: bygga tillfälligt vinterskydd
« Svar #2 skrivet: 12 aug-17 kl 08:19 »
jag har sett det men problemet är att det bara finns några delar av deras sortiment kvar,det går inte att få ihop en komplett ställning längre med deras sortiment.Delarna är dessutom främst till för stationära byggnationer som lusthus m.m. alltså kraftigt överdimensionerade för en enkel ställning.Räknar man dessutom på vad det skulle kosta i enbart plåtdelar som behövs tangerar man andra alternativ som färdiga tält.Då jag har allt material redan förutom dessa kopplingar tycker jag det är slöseri att köpa in ytterligare ett tält som skall förvaras m.m
innan fanns det kompletta satser till vettigt pris att köpa och dessutom fanns flera fabrikat o utförande på marknaden. Just nu kollar jag båtmarknaden då många förr byggde vintertäckning just med hjälp av dessa satser men idag hittar jag bara färdiga ställningar till hutlösa priser.
går givetvis att bygga i enbart trä men det innebär att det tar tid och blir bökigt att montera ner på våren.
Har GDS marknaden fullständigt kollapsat då mängder med produkter försvunnit de senare åren? Man köper bara färdigt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: bygga tillfälligt vinterskydd
« Svar #3 skrivet: 12 aug-17 kl 09:45 »
Dom delar som finns på Biltema räcker alldeles utmärkt till att bygga en tillfällig konstruktion.
Med genomgående skruv så är det lätt att plocka isär.

Anledningen att sortimentet minskar beror på att dels att det finns färdiga lösningar som innebär minsta möjliga jobb.
Det innebär att de eldar ā sortimentet som är anpassade till enklare lösningar försvinner pga ingen efterfråga och då det finns ett sortiment som är  väl lämpat till högre hållbarhet är enligt min mening positivt för gör det själv folket som slipper bli ledsna för att " skiten" inte höll.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: bygga tillfälligt vinterskydd
« Svar #4 skrivet: 12 aug-17 kl 14:05 »
har löst sig,fanns många alternativ i Tyskland så det blir därifrån grejorna kommer (i vanlig ordning).
Nej,skogsvilde. jag tycker biltemas grejor är överdimensionerade för att bygga ett regnskydd. 45x70 är lite kraftigt när det inte handlar om vikter eller att det skall vara stationärt.de har inte heller ett komplett sortiment längre då övergången mellan tak o väggreglar saknas.hittade tillverkaren till biltemas produkter (lövhults) men som sagt jag kan köpa betydligt billigare i tyskland inkl. frakt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

848 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, GE202, Palle500, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser