Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skattlåda med bara mellanväggar  (läst 1960 gånger)

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
Skattlåda med bara mellanväggar
« skrivet: 23 jul-17 kl 16:45 »
Hej
Jag har nu en skattlåda på min kupa och den börjar bli full, och jag ska åka bort två veckor nu undrar jag om man kan sätta på ännu en skatt låda med bara mellanväggar då jag inte har några utbyggda ramar
Kupan är av typ lågnormal och dagens datum 23/7 eller  hur göra
     tacksam för svar

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Skattlåda med bara mellanväggar
« Svar #1 skrivet: 23 jul-17 kl 16:50 »
Det är i princip omöjligt att svara på, utan att veta hur det ser ut i omgivningarna. Här tänker jag på nektartillgången de närmsta två veckorna?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Skattlåda med bara mellanväggar
« Svar #2 skrivet: 23 jul-17 kl 17:20 »
Ja det finns mycket villaträdgårdar runt om så div blommor kommer nog finnas, problemet kanske är den extrema torkan vi har,behövs massor av regn.men tror du de bygger ut mellan väggarna om det blir drag

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Skattlåda med bara mellanväggar
« Svar #3 skrivet: 23 jul-17 kl 17:32 »
Finns det bara villaträdgårdar kvar, så hade jag struntat i fler skattlådor nu. Efter 20 juli är det i princip enbart pollen bina lyckas samla ett överskott av i villaområden i södra Sverige.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Skattlåda med bara mellanväggar
« Svar #4 skrivet: 23 jul-17 kl 18:59 »
Tack för svaren, bra att kunna bolla lite problem för en nybörjare :)

 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Skattlåda med bara mellanväggar
« Svar #5 skrivet: 23 jul-17 kl 19:34 »
Bästa är om du hinner slunga skattlådan och sedan sätter tillbaka den

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Skattlåda med bara mellanväggar
« Svar #6 skrivet: 23 jul-17 kl 20:37 »
Bästa är om du hinner slunga skattlådan och sedan sätter tillbaka den

Stämmer, men jag utgick ifrån att det inte fanns tid till detta. Ännu bättre, ifall det finns tid över, är att slutskatta, ge korttidsbehandlingen med myrsyra och påbörja drivfodringen innan avresan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Skattlåda med bara mellanväggar
« Svar #7 skrivet: 23 jul-17 kl 20:52 »
Tyvärr hinner jag inte slutskatta innan min resa..men bygger bina ut mellanväggar om jag skulle tillsätta en ny skattlåda med sådana eller är det lite sent nu..såg när jag kollade i omgivningarna att fem lindar blommar för fullt så drag finns ännu ett tag

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Skattlåda med bara mellanväggar
« Svar #8 skrivet: 23 jul-17 kl 21:31 »
Du kan ställa lådan som skattlåda eller yngelrum, jag hade satt den som yngelrum och utnyttjat ev frigjorda ramar vid slungning för ev vaxbyte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sjul, skräptanten, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser