Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krav på elbelysning i hönshus.  (läst 10480 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #40 skrivet: 17 jul-17 kl 23:36 »
De följer ju lagen, och är utsatta för stränga kontroller så nä du.

Hmmmm.... Djurskyddslagen i ett nötskal: "4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt"... Ett hönseri med kanske tjugo hönor per kvadratmeter hur det nu är möjligt... Tycker du det är en god djurmiljö tro...Främjar det deras hälsa tro....Beter dom sig naturligt där tro... Om svaret är nej så borde dom göra sig skyldiga till brott... Eller det kanske inte är brottsligt bara man kan tjäna pengar på lidandet... Förövrigt verkar det vara vanligt med psykopater på jordbruksverket om det nu är dom som stiftar lagar om djurskötsel...Typ 20 höns på en meter...Ingen frisk person kan komma på en sådan tanke misstänker jag....

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #41 skrivet: 18 jul-17 kl 00:39 »
Vad jag tycker är ointressant, här diskuterar vi vad som gäller.

Du kan inte bara läsa djurskyddslagen utan att sen titta i djurskyddsförordningen, det är då det blir fel och folk inte förstår.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #42 skrivet: 18 jul-17 kl 01:35 »
Ja...Då får psykopaterna på jbv härja fritt om man tittar på djurskyddsförordningen...Pengarna går plötsligt före djurens väl ....

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #43 skrivet: 18 jul-17 kl 08:21 »
Ja...Då får psykopaterna på jbv härja fritt om man tittar på djurskyddsförordningen...Pengarna går plötsligt före djurens väl ....


Med vilken rätt kallar du dom psykopater? Har du en kompetens som gör att du kan fjärrskåda?
Eller elbelysning?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #44 skrivet: 18 jul-17 kl 10:01 »
När argumenten är slut eller inte håller längre så övergår det oftast till angrepp.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #45 skrivet: 18 jul-17 kl 11:00 »
Hmmm...20 hönor per kvadrat...På jbv behövs det nog glödlampor både här o där som upplysning  ;D ...Men som sagt belysning hos hobbyhöns har jag inte sett något om ännu...Får väl se om det kommer någon upplyst tjomme och jiddrar om något sådant  ;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #46 skrivet: 18 jul-17 kl 11:43 »
Hmmm...20 hönor per kvadrat...På jbv behövs det nog glödlampor både här o där som upplysning  ;D ...Men som sagt belysning hos hobbyhöns har jag inte sett något om ännu...Får väl se om det kommer någon upplyst tjomme och jiddrar om något sådant  ;)

Åter igen.
Lagen anger minsta ytor, högsta densitet osv de krav som måste uppfyllas.
Det står djurhållaren fritt att göra det bättre för djuren.

Dessutom så är det inte Jordbruksverket som stiftar lagarna, de skall efterse att dom följs.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #47 skrivet: 18 jul-17 kl 12:43 »
Hmmm...20 hönor per kvadrat...På jbv behövs det nog glödlampor både här o där som upplysning  ;D ...Men som sagt belysning hos hobbyhöns har jag inte sett något om ännu...Får väl se om det kommer någon upplyst tjomme och jiddrar om något sådant  ;)

Hobbyhöns ska också ha belysning.

Det är ingen skillnad, höns är inget sällskapsdjur det är ett produktionsdjur.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #48 skrivet: 19 jul-17 kl 01:05 »
Jag kallar inte hönsen och tuppen för produktionsdjur...Trevliga varelser helt enkelt... Kan ju vara så om man bor på ett synnerligen mörkt ställe,i princip totalt mörker ,hönshus som en jordkällare...Då kan det nog behövas lite ljus...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #49 skrivet: 19 jul-17 kl 08:22 »
Tyvärr har det ingen som helst betydelse vad du kallar dina djur. Jag var själv i diskussion med någon kommun en gång då jag ifrågasatte kommunens väldigt höga avgift för tillstånd för ett par små "sällskapshönor"Nej, höns är lantbruksdjur, hur små eller få de än är.(Diskussionen gällde inte mig själv)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 3 användare (2 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser