Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar med magkramp?  (läst 1275 gånger)

StaffanE

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
Kycklingar med magkramp?
« skrivet: 14 jun-17 kl 18:55 »
Hej.
Jag har två kycklingar som är ca 1 vecka gamla som hela magen krampar på. Det liksom pulserar i jämn takt. Den ena började några dagar tidigare och den satt mest och blundade samtidigt. Den har jag redan tagit bort. Men nu har en till börjat Några ideer? Till en börjar krampar bara magen men efter någon dag så börjar näbben öppnas och stängas i takt med kramperna. 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kycklingar med magkramp?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-17 kl 19:42 »
Det du ser är nog andningen. Kanske att andningen är ansträngd av någon anledning,  att de gapar tyder på det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

StaffanE

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
SV: Kycklingar med magkramp?
« Svar #2 skrivet: 14 jun-17 kl 20:57 »
Fast i början så är ju näppen stängd. Ser ungefär ut som när man får kväljningar och hela magmuskulaturen arbetar.

Ã…sbo

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Kycklingar med magkramp?
« Svar #3 skrivet: 17 jun-17 kl 07:50 »
Hej.
Jag har två kycklingar som är ca 1 vecka gamla som hela magen krampar på. Det liksom pulserar i jämn takt. Den ena började några dagar tidigare och den satt mest och blundade samtidigt. Den har jag redan tagit bort. Men nu har en till börjat Några ideer? Till en börjar krampar bara magen men efter någon dag så börjar näbben öppnas och stängas i takt med kramperna.

Hej,
helt säkert har dom fått något som brukar kallas gapmask.
Måste behandlas. Köp maskmedel för hund /katt (tex.Axilur) och blanda ut i deras dricksvatten. Kan också ges med "plastspruta" direkt i näbben.
Smittan lär finnas kvar i marken år till år, byt ställe för kycklingbur om du har sådan. Daggmasken lär vara inblandad i smittan som överlever i marken.
Lycka till!
Fast i början så är ju näppen stängd. Ser ungefär ut som när man får kväljningar och hela magmuskulaturen arbetar.


Det du ser är nog andningen. Kanske att andningen är ansträngd av någon anledning,  att de gapar tyder på det.



Postat med Alternativ.nu´s app


karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Kycklingar med magkramp?
« Svar #4 skrivet: 17 jun-17 kl 08:37 »
Kan verkligen kycklingar som bara är en vecka gamla ha fått gapmask?

Ã…sbo

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Kycklingar med magkramp?
« Svar #5 skrivet: 17 jun-17 kl 11:04 »

Hej.
Jag har två kycklingar som är ca 1 vecka gamla som hela magen
helt säkert har dom fått något som brukar kallas gapmask.
Måste behandlas. Köp maskmedel för hund /katt (tex.Axilur) och blanda ut i deras dricksvatten. Kan också ges med "plastspruta" direkt i näbben.
Smittan lär finnas kvar i marken år till år, byt ställe för kycklingbur om du har sådan. Daggmasken lär vara inblandad i smittan som överlever i marken.
Lycka till!




Postat med Alternativ.nu´s app


StaffanE

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
SV: Kycklingar med magkramp?
« Svar #6 skrivet: 26 jun-17 kl 19:22 »
Kycklingen dog förra veckan. Den hade varit pigg och ätit, dock lägs i rank. Dom är kläckta med maskin och varit inomhus i början så gapmask verkar konstigt. Men 2 som blev sjuka och ingen verkar känna igen symptomen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser