Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill inte ha kycklingar  (läst 1750 gånger)

Karlsro

  • Inlägg: 14
    • Uppland
Vill inte ha kycklingar
« skrivet: 12 jun-17 kl 21:13 »
En av mina hönor har parkerat sig i ett redet och vägrar lämna det. Antar att hon är ruvlysten, hon har ägg, men jag vill inte ha några kycklingar. Hur kan man göra så det blir så bra som möjligt för hönan men inga kycklingar? Undrar en nybörjare...  ;)

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Vill inte ha kycklingar
« Svar #1 skrivet: 13 aug-17 kl 18:49 »
Hej

Jag antar att din höna har tröttnat på att ruva vid det här laget. Annars är det en väldigt ihärdig höna. ;D

När jag inte vill ha fler kycklingar så tar jag bara äggen ifrån hönan varje dag. Men samtidigt kan det vara bra för hönan och dig att få lite kycklingar. Hon följer ju bara sina drifter och det kan ju inte vara fel att låta henne göra det. Iallafall en gång om året :)

Kycklingar går ju att sälja och äta

Vänliga hälsningar Sofia

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vill inte ha kycklingar
« Svar #2 skrivet: 13 aug-17 kl 20:35 »
Frånrullsrede (ett rede där ägget rullar iväg utom synhåll så fort hönan reser sig) brukar fungera bra, både för att minska ruvning  och om det finns en höna som hackar sönder ägg.
kretslopp

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Vill inte ha kycklingar
« Svar #3 skrivet: 02 sep-17 kl 15:37 »
Lägg ut att du har en ruvlysten höna och ta betalt för andra att använda henne till deras ägg. Hönan blir glad, andra får naturruvade ägg och du tjänar på det
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Vill inte ha kycklingar
« Svar #4 skrivet: 18 sep-17 kl 19:39 »
Hej! Det bästa tipset jag läst mig till i frågan här på Alternativ kom från Sonja på slätten. Om inget annat "vanligt" hjälper, ta in hönan i kaninbur el liknande ett par tre dar. Om inte det heller hjälper, släpp in en ungtupp till henne som håller henne igång. Supertips och funkar varje gång!!! Kul beskrivning oxå, den flinar vi ofta åt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, Hardis, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser