Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Seat på tre cylindrar - jag blir galen!  (läst 2062 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Seat på tre cylindrar - jag blir galen!
« skrivet: 05 jun-17 kl 14:58 »
Min granne har en Seat från sent 90-tal, men den för tiden typiska VW-motorn. Har på sistone börjat gå på tre cylindrar på tomgång och lätt belastning/låga varv. Ägaren säger sig inte sakna någon kraft i motorn, ha noterat hög bränsleförbrukning eller sett någon varningslampa på instrumentpanelen. Som försök till quickfix byttes tändstiften då ingen visste när det gjorts senast, annat än att det måste varit för många mil och minst sex år sedan i händerna på tidigare ägare. Problemet består.

Idag försökte jag hjälpa till med felsökningen och är nu mycket förbryllad. Genom att byta omkring på tändkablarna och med kniv kortsluta dem en i taget mot topplocket kunde jag lokalisera felet till cylindern närmast svänghjulet och inte relaterat till de gamla tändkablarna. Gnistöverlslaget mot kniven då motorn var igång var rejält, friskt och likvärdigt för alla cylindrar, men endast vid en av cylindrarna förblev tomgången opåverkad. Felet måste därför ligga i ventilmekanismen tänker jag.

När motorn är kall går den fint och jämnt, men redan efter några minuter börjar den "blurpa" och skaka när den krånglande cylindern lägger av. Om man varvar upp motorn kan problemet framkallas fortare och även om ägaren säger att bilen känns normal när man gasar iväg så hörde jag att motorn måste upp i varv och belastning en hel del innan "blurpet" försvinner.

Det finns inga missljud som tyder på problem i ventilmekanismen och kompressionsprov visade inte heller något misstänkt. En sidosak som förbryllade mig är att då jag använde kompressionsprovaren på motorn medan den gick på övriga tre cylindrar visade den ett betydligt lägre tryck, även på en av de icke krånglande cylindrarna. I skrivande stund inser jag att det är självklart eftersom motorn suger hårt genom ett nästan stängd luftspjäll. Jag som ecodrivingnörd borde fattat detta fortare...

Så var 17 kan det vara som bråkar i motorn? Brända avgasventiler och dåliga tändkablar/tändstift kan absolut ge samma symptom, men stiften är bytta och tändkablarna växlade/testade men problemet håller sig kvar vid samma cylinder. En bränd ventil bryr sig heller inte om i fall motorn är varm eller nystartad. Tankarna går därför till ventilmekanismen. -Kan det vara så att en ventil hakar upp sig i lätt öppet läge utan att motorn ger otrevliga ljud ifrån sig? Är det hydrauliska lyftare som kan spöka i dessa motorer? Om en oljekanal, lyftare eller oljan i sig har något dåligt för sig borde motorn rassla när problemet uppstår. Eller kan just en hydraulisk lyftare kompensera för detta?
Dåligt oljetryck och oljekanalerna borrade på sådant sätt att den aktuella cylindern börjar krångla något före de andra?

Jag köpte för länge sedan en 70-tals Fiat 128 billigt för att den gick på tre cylindrar. Jag slog till ändå i tron att det skulle vara tändkabel eller tändstift som bråkade, men visade sig vara ett ventilskaft som nött sig snett och bildat en klack som hakat fast mot ventilstyrningen så ventilen fastnade i halvöppet läge. Jag minns inte att jag hörde något otrevligt skrammel i den motorn, men trots överliggande kamaxel brukade det ändå rassla ganska mycket även i helt friska sådana motorer.

Hur 17 går vi vidare med felsökningen? Vilka pinsamt självklara saker har jag missat att kolla?
Bilen lever på övertid efter att jag gav den en närmast bisarr rostlagning för några år sedan, och den har diverse småfel som gör det oförsvarligt att kosta på några pengar. Efter nästa besiktning är det sannolikt färdigåkt oavsett hur många cylindrar motorn går på. Valet i nuläget står mellan någon enkel och billig åtgärd och "jag gasar tills den rasar".
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Seat på tre cylindrar - jag blir galen!
« Svar #1 skrivet: 07 jun-17 kl 18:52 »
Det låter som ett klassiskt standardfel på VAG-bilar från 90-talet: trasig slang till bromsservot. Det är en kort bit mjuk, oarmerad gummislang närmast insugningsröret, den brukar gärna spricka på undersidan eller baksidan där det inte syns. Och eftersom den är ansluten till insugningsröret precis vid cylinder 4:s insugningsport, så är det mest den cylindern som blir drabbad av tjuvluften.

Om motorn har centralinsprutning så är det också vanligt med tjuvluftsproblem pga gummimellanlägget mellan gasspjällhus och insugningsrör, det brukar hålla ungefär 10 år.

Om det är den här 1,1 - 1,4 l -motorn mer crossflowtopp som lutar litegrann framåt (den som ursprungligen satt i VW Polo på 70-talet), så har den haft vissa tendenser att slita ner kamaxeln. Den större standardmotorn på 1,6-1,8 l som ursprungligen användes i Golf och Passat, brukar dock inte ha några sådana problem.

Tänk på att VAG-bilar från ca 1990 till 2001 inte har någon motorelektronikvarningslampa på svensksålda exemplar, under den tiden fanns lampan bara i länder där det var lagkrav på den. Dock brukar motorstyrsystemen ha fungerande utgång för lampa även om själva lampan och kanske kablage till den saknas.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Seat på tre cylindrar - jag blir galen!
« Svar #2 skrivet: 09 jun-17 kl 17:15 »
Jodå, det var precis som du Torbjörn spekulerade! Jag hade då aldrig trott att tjuvluft skulle kunna ge så kraftfull "sneddragning", inte ens när det uppstår precis intill ena cylindern. Jag gick miste om triumfen av att kunna briljera med mina kunsk... eh, mina vänners kunskaper i detta fall, eftersom grannen själv upptäckte hålet i servoslangen. -Ett mystiskt nästan runt HÅL, inte en spricka. Så fort ett finger stoppades dit gick motorn hur rent och fint som helst. Varför den gick bra första minuterna efter start är ett mysterium, men det är iaf ett mycket enkelt fel att åtgärda.

Beträffande gummifästet till förgasaren är det sedan flera år tillbaka HELT AV! Förgasaren sitter alltså helt löst, men startar man bara motorn sitter den hur hårt och stadigt som helst. -Vid full gas blir det förstås lite slappare, men de kör nog ganska lugnt för det mesta.
(nej inte "förgasare" så klart, "centralsprutburk" menar jag, i brist på bättre benämning)

Nä, man ska ha en en-cylindrig motor så slipper man sånnadära skumma fenomen med motorer som går på n-1 eller n-2 burkar! Tändkulemotor kanske, lågvarvigt och stabilt med rejält svänghjul man kan gunga igång för hand. Eller en sidventils B&S i jätteformat kanske, UTAN snörstart. Start med hagelpatron direkt in i cylindern sparar också delar. Eller varför inte en enkelskivig wankel med smörjning via oljeblandat bränsle, eller en vanlig tvåtakts bensinmotor, med en cylinder på två tre liter ungefär... Äh, vi säger FEM liter, och kostar på oss en vevaxel med två extra vevslängar och linjära motvikter 180 grader mot kolven, så blir balansen som i en boxer. Med större cylindervolym kan vi sänka varvtalet och vinna livslängd. 40.000 mil utan service i en gammal fiskebåt på hjul, doff-doff-doff...

 ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Seat på tre cylindrar - jag blir galen!
« Svar #3 skrivet: 09 jun-17 kl 21:38 »
På tal om gummifästet: Min bror hade en gång i tiden en VW Scirocco '77, där fästet var i stort sett helt av. Det hände att förgasaren föll av när man svängde vänster. Men på den var det en hög och smal enports Solex som väl inte stod särskilt stadigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 6 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser