Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig! Fiskmås ägg!  (läst 5732 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« skrivet: 21 maj-17 kl 21:48 »

 

Snälla hjälp mig! Jag ska ta det från början. Jag var och spela tennis då jag ser ett trasigt fågelbo på en dommarstol, jag tänker inte mer på det och fortsätter spela. Sen kommer det en fiskmås och sätter sig där. Då börjar min tennislärare spruta vatten på fågeln. Han går fram och ser ett fågelägg. Då går han genast in och hämtar en låda och en spade. Han tar ägget och säger att han ska döda det. Jag springer efter och säger att han inte får det. Men då blir han arg och säger att jag ska gå tillbaka. Jag springer tillbaka och hämtar min cykel cyklar tillbaks och ser att han lyfter spaden och ska mosa det då sätter jag min hand framför och han slår till den så hårt med spaden. Jag satte fram handen i sista sekund. Min hand började bli röd men jag tog ägget och cyklade hem, han skrek efter mig men jag cyklade hem och var ledsen ifall jag hade gjort fel. Men nu har jag ägget under en varm lampa och med en skål vatten bredvid och en fuktmätare. Jag har läst att den ska ha 38 grader men det känns lite väl varmt. Så jag har den lite under. Men nu undrar jag vad jag ska göra. Jag vet att jag gjorde fel men ändå? Gjort är gjort. Vad ska jag tänka på? Vad händer om det kläcks? Vad ska jag ge den för mat?

Skriv inget elakt nu, jag orkar inte med mer. Det är tillräckligt med att jag inte vågar gå till tennisen för att han va så arg. Jag vill så gärna att den ska överleva även fast jag vet att det är liten chans. Jag är elva år.

Det här är ett ca en vecka gammalt inlägg som jag lagt ut. Men jag har inte fått några svar. Så jag hoppas att jag får några vettiga svar nu. Och snälla säg inte att jag ska döda ägget för det kommer jag inte göra. Mitt mål är om det överlever så ska jag kunna få den att leva ett normalt liv ute i naturen när den är stor om det kläcks men behöver lite hjälp på vägen.


Postat med Alternativ.nu´s app

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #1 skrivet: 22 maj-17 kl 16:35 »
Om ingen vet något om vas jag ska göra kan ni väl dela det här till andra?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #2 skrivet: 22 maj-17 kl 17:07 »

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #3 skrivet: 22 maj-17 kl 17:10 »

Dessvärre tror jag det är svårt. Om ungen lyckas klara sig och ta sig ut ur ägget så kommer nästa svåra uppgift. Att hitta en passande föda.
Hör med Katastrofhjälp fågel och vilt kfv-riks.se de brukar vara kunniga och hjälpsamma.

Har du testat och se om det finns liv i ägget? Lysa ägget?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #4 skrivet: 22 maj-17 kl 19:13 »
Jag är också en mycket stor vän av fåglar (därför jag har blandade känslor för katter även om jag gillar dem...) Jag var nära att kasta verktyg efter en massa djäkla ungar på cykel som ansåg att ett tärnbo skulle bort för att alla idioter som passerade blev attackerade av dem... men det hör inte hit...  ;D
Äggen skall som sagt ha ungefär samma  kroppstemperatur som vi, kanske en grad högre. Det skall även ha viss fuktighet, men skall ej vara så blött att vatten ligger kvar på det längre perioder, då ruttnar det.


Chansen att detta lyckas är som sagt liten och ungen är svår att få att klara sig, den behöver vätska samt en kost av kött och fisk, den måste ha högproteinfoder för att klara sig, den kan inte leva av frön och sådant vad jag vet. Glöm inte att se till att den också får i sig tillräckligt med vätska.

Men, som sagt, vissa arter är nästan omöjligt att få att klara sig, tex ladusvala har jag aldrig lyckats med, känner ej heller någon som lyckats trots att man gjort allt rätt, duva går ej att skapa konstgjort foder som ersätter den så kallade krävmjölken, därför kommer den sannolikt inte att klara sig hur man än gör, osv.

Måsar är tyvärr ganska svåra även om ungen är stark och tålig jämfört med många mindre arter.
Ungen lämnar boet nästan med en gång (men matas av föräldrarna), den skall ha det litet svalare än ägget, ungefär som en hönskycklig men den är mer känslig för drag och infektioner, mm. Den påminner annars väldigt mycket om en liten kyckling till utseendet, men är vit med svarta prickar.

Tyvärr tror jag att ditt ägg är dött, kanske det varit obefruktat redan från början, det är ganska vanligt att något ägg är det även bland vilda fåglar, dessa ägg är infertila så det hade ej gått ändå att få fram någon unge ur det.

Men du har säkert lärt di en heldel nyttigt om hur naturen fungerar med detta.
Lycka till, även om du måste vara mentalt beredd på att det nog inte lyckas.










Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #5 skrivet: 24 maj-17 kl 21:55 »
Jag vet att det kanske inte funkar, jag har lyst ägget men det är så svårt att se något eftersom ägget är prickigt. Men det värkar inte som om jag har fått så jätte mycket hjälp här men jag har fått mer. Men det kanske beror på att det inte är så många som har ett fiskmås ägg hemma! Men jag vill veta mer. Så vi säger såhär att den har klarat sig och äter bra, vad är nästa steg? Måsta man lära den flyga eller kan den det själv? Ska den leva ute? Kommer den kunna klara sig i naturen sen?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #6 skrivet: 24 maj-17 kl 22:25 »
Nu är det ändå dags att ta förnuftet till fånga och agera rationellt, ägget kommer inte kunna kläckas med tanke på tiden det gått, om ägget kläcks kommer du inte kunna ta hand om det tillräckligt och måsungen kommer antagligen dö, det vore tråkigt att ge den en så dålig start på livet.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #7 skrivet: 25 maj-17 kl 16:31 »
Jag vet inte riktigt vad svar du ville ha, men vill du ha ett ärligt svar har du redan fått det ovan.

Du kommer bara att bli ännu mer ledsen om du går och bygger upp en massa höga förväntningar kring någonting som inte kommer att fungera.
Det vet jag av egen erfarenhet, jag har själv försökt.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #8 skrivet: 28 maj-17 kl 21:26 »
Haha! Jag sa ju att det fanns en chans att det kläcks. Igår kväll vid 10 gick jag upp på mitt rum och såg en liten unge har kläckts! Den såg inte ut som jag trodde den skulle göra men en fågeln föds inte med fjädrar. Jag har den under en lampa, den har ätit köttfärs men har svårt att så i den vatten men nu har den druckit lite. Men det svåra blir när jag ska till skolan, för den klarar sig väl inte ensam till klockan 3? Är sjuk så imorgon går det men alla andra dagar då? Men hur lång tid tar det tills den får fjädrar? Den har inga fjädrar än och ser lite konstig ut. Ena benet är lite snett typ. Men hur ska jag göra när den blir stor och behöver kunna flyga? Hur länge klarar den sig ensam?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #9 skrivet: 28 maj-17 kl 21:38 »
Du bör se till den var fjärde timma om jag minns rätt, se till att den håller sig varm, men inte blir överhettad.
Det tar en stund innan den torkat, till dess kan du lägga en handduk eller liknande försiktigt runt den.

Det är nu det svåra börjar, givetvis hoppas jag också att den klarar sig.


För att svara på din fråga så kommer du inte att behöva lära den flyga, men vi återkommer till det om det blir aktuellt, det är mycket långt kvar till dess även om den skulle klara sig.

De dricker inte i egentlig mening ännu, men som du säkert sett få i den några droppar extra vatten om den ser uttorkad ut.

.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #10 skrivet: 28 maj-17 kl 21:45 »
Tack


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Bubbel i Dammen

  • Inlägg: 31
  • fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
SV: Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #11 skrivet: 30 maj-17 kl 23:15 »
Läs jaktförordningens bilaga 4, så har ni lite rättsligt att bruka i vissa lägen.

1) allt vilt är fredat i Sverige och då gäller det även deras bo och avkomma, ägg.
2) Det finns undantag och dessa anges i jaktlagen. Dvs jakttider på jaktbart vilt, men även vilken rätt man har till skyddsjakt.

Fiskmås finns allmän jakttid för, när den inte häckar.
Tärnor, finns inte allmän jakttid för, de är för värdefulla för svensk ekologisk fågelfauna.

Fiskmås finns rätt att skyddsjaga året runt (beware, det gäller alltså även att förstöra bo och ägg). MEN bara inom anläggning eller på fastighets tak/gård där någon bor. En tennisplan är en anläggning.

Tärnor finns ingen rätt att skyddsjaga. Att jaga, förstöra deras bo eller ägg är alltså brottsligt. Ett så kallat jaktbrott. Sådant kan man anmäla till ex polisen, men ringer man länsstyrelsens naturvårdsenhet får man förmodligen massivt stöd också.

Det är även brottsligt att förstöra fiskmåsbo eller ägg, utanför anläggning eller fastighets tak/gård, inom tiden för deras häckning, ca 15 april till 31 juli.

Ha det gott, kram




Jag är också en mycket stor vän av fåglar (därför jag har blandade känslor för katter även om jag gillar dem...) Jag var nära att kasta verktyg efter en massa djäkla ungar på cykel som ansåg att ett tärnbo skulle bort för att alla idioter som passerade blev attackerade av dem... men det hör inte hit...  ;D
Äggen skall som sagt ha ungefär samma  kroppstemperatur som vi, kanske en grad högre. Det skall även ha viss fuktighet, men skall ej vara så blött att vatten ligger kvar på det längre perioder, då ruttnar det.


Chansen att detta lyckas är som sagt liten och ungen är svår att få att klara sig, den behöver vätska samt en kost av kött och fisk, den måste ha högproteinfoder för att klara sig, den kan inte leva av frön och sådant vad jag vet. Glöm inte att se till att den också får i sig tillräckligt med vätska.

Men, som sagt, vissa arter är nästan omöjligt att få att klara sig, tex ladusvala har jag aldrig lyckats med, känner ej heller någon som lyckats trots att man gjort allt rätt, duva går ej att skapa konstgjort foder som ersätter den så kallade krävmjölken, därför kommer den sannolikt inte att klara sig hur man än gör, osv.

Måsar är tyvärr ganska svåra även om ungen är stark och tålig jämfört med många mindre arter.
Ungen lämnar boet nästan med en gång (men matas av föräldrarna), den skall ha det litet svalare än ägget, ungefär som en hönskycklig men den är mer känslig för drag och infektioner, mm. Den påminner annars väldigt mycket om en liten kyckling till utseendet, men är vit med svarta prickar.

Tyvärr tror jag att ditt ägg är dött, kanske det varit obefruktat redan från början, det är ganska vanligt att något ägg är det även bland vilda fåglar, dessa ägg är infertila så det hade ej gått ändå att få fram någon unge ur det.

Men du har säkert lärt di en heldel nyttigt om hur naturen fungerar med detta.
Lycka till, även om du måste vara mentalt beredd på att det nog inte lyckas.
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #12 skrivet: 31 maj-17 kl 15:36 »
Okej?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hjälp mig! Fiskmås ägg!
« Svar #13 skrivet: 31 maj-17 kl 16:34 »
De var troligen under 18 så jag tror inte det gett effekt, tyvärr hade de varit tillbaka under natten och tyckt att de gjort en god gärning i att få bort dem från den del av området som folk i staden använde som något slags djäkla cyckel och gångväg, det var då jag tog en stor skyffel och flyttade alkisarnas krossade spritpavor rakt över deras förbannade cyckelstig (ingen människa skulle ändå bli skadad av det, men litet punka i den låga far man tar sig fram där skulle knappast skada då det int eär tillåtet att vistas inom området över huvud taget då). Men det är preskriberat idag... Jag undrar ofta vad folk egentligen får ut av att sabba för folk som jobbar på potentiellt farliga platser genomm att springa runt, rasta hundar och skit där så fort någon pundare haft sönder nätet, eller porten är öppen för att släppa in arbetsfordon, sedan klagar jubelidioterna när det händer olyckor, eller de se potentiella olycksrisker, jag säger bara till dem LÄS SKYLTARNA!!

Dessutom är det som sagt ett lagbrott att förstöra fågelbon om man inte har tillstånd att göra det.
Tycker bara detdär är ett så onödigt beteende "bara för att man kan och alla andra också gör så"

Bon som gör skada, tex kaj och måsbon kan man dock ta innan de ruvat fram äggen så långt, har också någon gång varit tvungen att avlägsna måsbon som de börjat bygga på högst olämpliga platser.

Just nu har jag för övrigt ett kajbo i skorstenen som de hann bygga när nätet blåste bort, men det får vara kvar tills ungarna är utflugna, sedan skall jag rensa bort det med en krok. Det skadar inte fåglarna.

men, efter stränder och annat tycker jag gott att alla fågelbon skall vara fredade från idioter.













Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, ärt, William, malbo, larbri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser