Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Daikin eller IVT? (Luft/Luft)  (läst 3879 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Daikin eller IVT? (Luft/Luft)
« skrivet: 09 maj-17 kl 17:59 »

Ok, jag var inne på IVT förut, men efter besök av installatör för prospekt föreslog han Daikin i stället, jag vet dock ingenting alls om Daikin jämfört med IVT (Sharp inuti dem?)

Vad jag kunnat söka på nätet verkar de ganska likvärdiga?

De ligger i ungefär samma prisklass, men om vi skiter i priset och fokuserar på fabrikaten, vad har ni att säga om man söker:

* hög byggkvalitet.

* Hög driftsäkerhet.

* Hållbarhet över lång tid.

De tär dessa tre jag prioriterar högst.

(Jag har en äldre Panasonic pump jag tänkte behålla så länge den fungerar (kommer att flyttas till ett annat rum), men tanken är att den nya skall ta över rollen från den för huvuduppvärmning.)

Min budget medger bara luft till luft tyvärr, annars hade jag kört jord eller bergvärme, men kostnaden för detta blev en helt annan...

Det är ett stort gammalt dragigt hus från 1800 talet, med tveksam isolering det gäller.
(Det är inte tekniskt rimligt att tilläggsisolera taket mer än punktvis, det går bara att komma åt på mindre ytor, där tänkte jag köra kammare med lösull (samt regla upp med skivor för att förhindra mögel innan jag lägger på lösull), samt fack med skivor i "kattvinden".)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Daikin eller IVT? (Luft/Luft)
« Svar #1 skrivet: 09 maj-17 kl 18:52 »
Min åsikt är att alla välkända märken av luftvärmepumpar är ganska likvärdiga. Visst kan alla tilllverkare få kvalitetsproblem någon gång emellanåt, men det dröjer ju ett tag innan man vet vem som eventuellt har bekymmer med just 2017 års modeller. Oftast blir det bäst om man handlar från den mest seriösa och långsiktiga av de lokala återförsäljarna/installatörerna, inte ens den bästa värmepump blir till belåtenhet om en klåpare har installerat den och t ex slarvat med vakuumsugningen. Man ska inte ta för givet att en kyltekniker har något innanför pannbenet bara för att hen har lyckats skaffa sig den certifiering som krävs enligt nu gällande skråförordningar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Daikin eller IVT? (Luft/Luft)
« Svar #2 skrivet: 09 maj-17 kl 19:11 »
Ok, jo, jag tänkte låta en riktig kyltekniker installera den.
De installationer han gjort tidigare har fungerat såhär långt så jag hoppas att han kan sin sak...  ::)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Daikin eller IVT? (Luft/Luft)
« Svar #3 skrivet: 10 maj-17 kl 16:48 »
Hej

Jag kanske är partisk har en Daikin sen två år. Upplever den som tyst och besvärsfri så här långt. För mig var lokal firma med samma firma som sålde pumpen och installerade den viktigt. Då kan inte säljare och installatör skylla på varandra om något går snett.
För en tid sedan knackade en tekniker på och uppdaterade mjukvaran åt oss, en positiv överraskning.

Hur är det idag? Måste man vara kyltekniker för att få installera en VP?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Daikin eller IVT? (Luft/Luft)
« Svar #4 skrivet: 10 maj-17 kl 18:26 »
Hur är det idag? Måste man vara kyltekniker för att få installera en VP?

Ja, om det är en s k split-värmepump, alltså med inomhus- och utomhusdel var för sig och kylmedierör som ska anslutas däremellan, såsom de flesta luftvärmepumpar, måste en kyltekniker göra det jobbet. Även om det är snabbkopplingar.
Värmepumpar där hela kylmediekretsen befinner sig i en enda enhet, som t ex de flesta bergvärmepumpar och en del luft/vatten-modeller, behövs det däremot ingen kyltekniker för.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Daikin eller IVT? (Luft/Luft)
« Svar #5 skrivet: 10 maj-17 kl 19:58 »
Jo, det är samma kille (via officiell återförsäljare från IVTs sida) som jag beställt den av som skall installera den.
Men han förslog Daikin på grund av att inomhusenheten hade en annan utformning som i mitt fall skulle medge bättre värmespridning i rummen sade man mig.

Därav frågan här, om detta är korrekt beslut (dvs välja denna i ställetför IVT som jag var inne på först) innan jag beställer hem grejerna...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Daikin eller IVT? (Luft/Luft)
« Svar #6 skrivet: 10 maj-17 kl 22:19 »
Mitsubishi


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Daikin eller IVT? (Luft/Luft)
« Svar #7 skrivet: 17 maj-17 kl 20:37 »
Tackar för svar alla! nu är man litet klokare...   :)
Nu är jag nog ganska klar med vilka typer av enheter det skall vara just där.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: Daikin eller IVT? (Luft/Luft)
« Svar #8 skrivet: 02 sep-17 kl 08:31 »
Mitsubishi

Postat med Alternativ.nu´s app


msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Daikin eller IVT? (Luft/Luft)
« Svar #9 skrivet: 09 okt-17 kl 21:54 »
Gammal tråd men värmepumpar ligger mig varmt om hjärtat.
Har nu kört vår Mitsubishi Heavy SRC50ZMX i en månad. Golvplacerad inomhusdel med mycket god värmespridning och effekt. Används tillsammans med en Contura-kamin och elradiatorer.

Split-aggregat så det behövs en certifierad installatör. För att få det som man vill ha det (placering av utomhusdel, vägg-genomgång etc) så kan man göra en hel del själv. Kolla installationsdokument och prata med din installatör.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1, Banelinjen, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser