Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BUNKRA MATFÖRRÅD!?  (läst 12172 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« skrivet: 02 maj-17 kl 18:59 »
Är det något ni tänker på? Kanske mer en samhällskollaps..... men jag har faktiskt stött på hela 2 personer som gör detta och som påpekar att jag också borde börja..... Jag blir lite förvirrad av tanken för visst ligger det något i det.....men nääääee......är det verkligen troligt att bli i det behovet......!? Isf är det väl lika bra att börja...... Bunkrar du!? Och isf vad? Tips? Råd? Ideer?

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-17 kl 19:08 »
Det handlar inte bara om att förbereda sig på saker som krig eller naturkatastrofer, utan även för mer troliga scenarion som att du blir sjuk eller skadad.
För flera år sedan lyckades jag bryta mitt ena ben riktigt illa och fick använda kryckor i flera månader. De första dagarna kunde jag bara stå upp i några få minuter innan det gjorde så ont att jag höll på att svimma. Så jag bunkrar "vattenkokarmat", som potatismos, konserverade grönsaker osv som jag kan tillreda sittande i soffan. Jag bunkrar också för att inte behöva handla under en sådan period, det är jobbigt nog att ta sig fram med kryckor, och så släpa matkassar på det? Nej tack.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #2 skrivet: 02 maj-17 kl 19:42 »
Det handlar inte bara om att förbereda sig på saker som krig eller naturkatastrofer, utan även för mer troliga scenarion som att du blir sjuk eller skadad.
För flera år sedan lyckades jag bryta mitt ena ben riktigt illa och fick använda kryckor i flera månader. De första dagarna kunde jag bara stå upp i några få minuter innan det gjorde så ont att jag höll på att svimma. Så jag bunkrar "vattenkokarmat", som potatismos, konserverade grönsaker osv som jag kan tillreda sittande i soffan. Jag bunkrar också för att inte behöva handla under en sådan period, det är jobbigt nog att ta sig fram med kryckor, och så släpa matkassar på det? Nej tack.
Lite ot men då . Men det är bra att ha hund som kan dra liten vagn eller kärra så löste ja mitt problem när ja bröt benet . Så hund kan man  ha till mycket när olyckan är framme  :)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #3 skrivet: 02 maj-17 kl 21:47 »
Är det något ni tänker på? Kanske mer en samhällskollaps..... men jag har faktiskt stött på hela 2 personer som gör detta och som påpekar att jag också borde börja..... Jag blir lite förvirrad av tanken för visst ligger det något i det.....men nääääee......är det verkligen troligt att bli i det behovet......!? Isf är det väl lika bra att börja...... Bunkrar du!? Och isf vad? Tips? Råd? Ideer?
jag har mat hemma för en månads förbrukning. satsar på konserver o torra varor då en frys t.ex inte funkar om strömmen går.(hörde på tv om en som bunkrar i frys,tydligen hade han inte förstått att den går på ström). pasta ,ris,pulvermat typ rotmos o potatismos,soppor,konserver med grönsaker,korv,olika andra färdigrätter på burk,sylt o marmelader,flingor av olika sorter,potatis,morötter o lök förvaras svalt i källare.
Odlar man själv är ju en jordkällare nästan nödvändig.
Kommer ihåg min farmors källare med syltburkar,inlagda päron o annat gott som man gjorde hemma förr.

anledningen till att jag "bunkrar" är dels att vara beredd på olika scenarion ,t.ex gick Gudrun i mitt område och flera hushåll var isolerade i en vecka.många var dessutom strömlösa o telefonlösa i en månad.utan förråd hemma blir det kärvt.
andra scenarion kan vara ett totalt strömavbrott t.ex efter ett sabotage/naturkatastrof  mot kärnkraftverk,kraftledningar eller annan infrastruktur som leder till att affärer inte kan ha öppet eller få varor.En vanlig livsmedelsbutik har varor för 1-3 dagar,färskvaror som behöver kyla max 1 dag sedan är de fördärvade.bensinstationer måste ha el till pumparna (utan soppa stannar kommunikationerna),bankomater o betalningssystem funkar inte utan ström.
Mitt lilla hus kan i nödfall klara sig utan el,här finns vatten i egen brunn (med handvev),vedspis med välfylld vedbod,fotogenlampor med tillhörande förråd av lampolja,stearinljus m.m. Kontanter är också bra att ha hemma,lämpligt är en månadslön(noga gömt o förvarat). Funderar på ett eget elsystem,solceller o ett litet kraftverk till nödfall.
Jag litar visserligen på att samhället i stort klarar det mesta och att folk ställer upp på varandra men en egen beredskap skall också till.
Mitt råd till dej oavsett om du bor i hus eller lägenhet är att ha minst 3 veckors matförråd,lite ljus,värmeljus hemma.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #4 skrivet: 02 maj-17 kl 22:30 »
Det kan vara lämpligt att läsa och begrunda den ursprungliga hemberedskapstråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=186072.0 istället för att upprepa en massa saker i ännu en tråd med samma tema.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #5 skrivet: 02 maj-17 kl 23:29 »
För min del är det viktigaste ett elverk, som klarar frysen och cirkulationspumpen. Ett fat diesel räcker mycket länge. Potatis, kött och fläsk. Annat behöver jag inte om det krisar.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #6 skrivet: 03 maj-17 kl 08:27 »
Tips på torkat:
http://www.veggi.se/sortiment/

Finns på ICA, håller länge, är billigt.

Bra sätt att spara protein på, enkelt att äta upp till vardags även om det inte blir kärnvapenkrig.

mvh

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #7 skrivet: 03 maj-17 kl 08:36 »
Håller mig till vad man  han i jordkällaren och torrvaror . Salt socker och ättika i lite större mängd så man reder sig minst ett år för konservering och inläggningar  . Ett par lampor som går på solcell dynamo och batteri även en radio med ficklampa som funkar lika dant så man slipper vara beroende av bränsle .

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #8 skrivet: 03 maj-17 kl 09:10 »
jag har mat hemma för en månads förbrukning. satsar på konserver o torra varor då en frys t.ex inte funkar om strömmen går.(hörde på tv om en som bunkrar i frys,tydligen hade han inte förstått att den går på ström). pasta ,ris,pulvermat typ rotmos o potatismos,soppor,konserver med grönsaker,korv,olika andra färdigrätter på burk,sylt o marmelader,flingor av olika sorter,potatis,morötter o lök förvaras svalt i källare.
Odlar man själv är ju en jordkällare nästan nödvändig.
Kommer ihåg min farmors källare med syltburkar,inlagda päron o annat gott som man gjorde hemma förr.

anledningen till att jag "bunkrar" är dels att vara beredd på olika scenarion ,t.ex gick Gudrun i mitt område och flera hushåll var isolerade i en vecka.många var dessutom strömlösa o telefonlösa i en månad.utan förråd hemma blir det kärvt.
andra scenarion kan vara ett totalt strömavbrott t.ex efter ett sabotage/naturkatastrof  mot kärnkraftverk,kraftledningar eller annan infrastruktur som leder till att affärer inte kan ha öppet eller få varor.En vanlig livsmedelsbutik har varor för 1-3 dagar,färskvaror som behöver kyla max 1 dag sedan är de fördärvade.bensinstationer måste ha el till pumparna (utan soppa stannar kommunikationerna),bankomater o betalningssystem funkar inte utan ström.
Mitt lilla hus kan i nödfall klara sig utan el,här finns vatten i egen brunn (med handvev),vedspis med välfylld vedbod,fotogenlampor med tillhörande förråd av lampolja,stearinljus m.m. Kontanter är också bra att ha hemma,lämpligt är en månadslön(noga gömt o förvarat). Funderar på ett eget elsystem,solceller o ett litet kraftverk till nödfall.
Jag litar visserligen på att samhället i stort klarar det mesta och att folk ställer upp på varandra men en egen beredskap skall också till.
Mitt råd till dej oavsett om du bor i hus eller lägenhet är att ha minst 3 veckors matförråd,lite ljus,värmeljus hemma.

Han kanske hade ett dieselaggregat till frysen? Det är det många som har här + några dunkar diesel hemma :) Då klarar man frysen rätt länge.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #9 skrivet: 03 maj-17 kl 09:37 »
MSB rekommenderar att man har grejer så man klarar sig på egen hand i minst 72 timmar = 3 dygn. De tre dygnen kommer inte från nån slags analys av svenska förhållanden eller svenska kriser utan är en kvarleva från USA som handlar om hur länge de skulle klara sig i sina trädgårdsbunkrar under kalla kriget. Som malarmaster skriver antar jag att den dag hemberedskapen behövs för något annat än ren komforthöjning så är 3 dygn otillräckligt. Jag ser till att alltid ha hemma så jag klarar ett par veckor. Potatis och lök finns ändå i jordkällaren och att ha lite extra konserver och knäckebröd hemma är inget problem.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #10 skrivet: 03 maj-17 kl 10:20 »
Tänk på att ett el-aggregat låter ganska mkt. När strömmen är borta blir det tyst utomhus, när bilarna kört slut på den soppa de har i tanken så kommer ett elaggregat dra till sig hungriga grannar som vill fråga om du har något att dela med dig av, för deras ungar är så jävla hungriga och frusna.

Och tänk på att inte använda ditt aggregat till att tända massa lampor på kvällen när hela grannskapet är nedsläkt. Då har du påde ljud och ljus som drar till sig folk.

Så bygg liten isolerad bod att ha aggregatet i för ljuddämpning.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #11 skrivet: 03 maj-17 kl 12:50 »
Han kanske hade ett dieselaggregat till frysen? Det är det många som har här + några dunkar diesel hemma :) Då klarar man frysen rätt länge.
han bodde i lägenhet i Stockholm. såvida han inte hade ett aggregat på balkongen så ser jag det svårt att klara sig utan ström... egen villa så hade jag nog tolkat hans utsaga annorlunda,då är det relativt enkelt att hålla igång en frys o kylskåp.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #12 skrivet: 03 maj-17 kl 15:20 »
är det verkligen troligt att bli i det behovet......!?

Att lägga upp ett matförråd för ett par månader är väldigt lite pengar jämfört med andra försäkringar man betalar. Dessutom innebär ett lite mer medvetet bunkrande att man kan använda sig av rabatter på ett helt annat sätt än om man bara köper hem det som ska ätas de närmaste dagarna. Det finns alltså även pengar att spara om man har koll på sina bäst före-datum och inte tvingas slänga saker i onödan.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #13 skrivet: 03 maj-17 kl 16:09 »
han bodde i lägenhet i Stockholm. såvida han inte hade ett aggregat på balkongen så ser jag det svårt att klara sig utan ström... egen villa så hade jag nog tolkat hans utsaga annorlunda,då är det relativt enkelt att hålla igång en frys o kylskåp.

Jaha, ja, då är det ju lite svårt  :P

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #14 skrivet: 03 maj-17 kl 22:33 »
Lite off-topic, men jag tror inte de tre dygnen i USA mest härrör från kalla kriget.  Snarare USA är mera utsatt för väderkatastrofer än vi - orkaner (Katrina t.ex.), vilda snöstormar, isstormar (underkylt regn som kan sätta sig i centimetertjocka lager överallt), samt jordbävningar.
Kan ta ett tag innan samhället får ordning på el- gas-  och vattenförsörjning.  Gas till matlagning och värme är vanligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #15 skrivet: 03 maj-17 kl 23:46 »
Vad som händer vid en verklig kris, har man ju sett en liten föraning av vid senaste strömavbrottet i huvudstaden. Plundrade affärer, personrån, m.m. Blir det verkligen en långvarig kris, hjälper nog bara tjocka väggar och en bössa. Eller en bostad långt bort från närmaste stad, dit absolut ingen hittar.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #16 skrivet: 04 maj-17 kl 12:53 »
Herregud, är den här debatten verkligen på riktigt - sånt är mera känt som outsiders(stavning?) fenomen. Om nu staten tömt alla bunkrar och bergrum på mat som var avsedd som beredskap vad hjälper då era futtiga knäckebrödskakor, potäter och lök...

Obegriplig åsikt. Att moderaterna nedmonterade beredskapslagren och försvaret när de hade makten beror ju på att de ville spara pengar i samband med att de inte kunde förutse hur de säkerhetspolitiska läget skulle utvecklas i vårt närområde.
Deras misslyckande är nu våra allas sorg förståss, men knappast anledning att inte ta ansvar för sitt eget genom att lagra livsmedel.

Jag närmar mig 35 snart och under min livstid har det aldrig varit så stor risk för ett krig i europa som det är nu. Oroligheterna har varit på nyheterna flera år nu. Så det är knappast de som köper några extra paket pasta på ica och lägger i en låda som är outsiders.

Man behöver en ganska tjock ögonbindel för att kunna fortsätta blunda för risken för en stor konflikt i europa ökar hela tiden, det är ju på nyheterna varje dag nuförtiden.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #17 skrivet: 04 maj-17 kl 13:20 »
Herregud, är den här debatten verkligen på riktigt - sånt är mera känt som outsiders(stavning?) fenomen. Om nu staten tömt alla bunkrar och bergrum på mat som var avsedd som beredskap vad hjälper då era futtiga knäckebrödskakor, potäter och lök...

Och vad hjälper då tomma skåp vid en kris när staten inte har några lager enligt dig?


Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #18 skrivet: 04 maj-17 kl 18:39 »
Jag tror att det kanske kunde vara en idé att bunkra lite iaf. Sånt som håller sig ett bra tag för utom det man odlar och förvarar. Ris, pasta och torkat. Så kan det vara bra att ha torrjäst hemma också och mjöl så man kan baka bröd....... Jag räknar väl inte med att Putin ska komma (som vissa hävdar......) men det kan ju bli helt lamslaget om mer naturkatasrofer tex börja härja.......Tvål och sånt är nog också bra att ha.....Alvedon...... ;D
"grangåva" - Håller med dig! Man behöver inte vara överdriven för att oroa sig över klimatet i Europa....... Ska nog börja bunkra lite mer......

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: BUNKRA MATFÖRRÅD!?
« Svar #19 skrivet: 04 maj-17 kl 19:05 »
Jag tror att det kanske kunde vara en idé att bunkra lite iaf. Sånt som håller sig ett bra tag för utom det man odlar och förvarar. Ris, pasta och torkat. Så kan det vara bra att ha torrjäst hemma också och mjöl så man kan baka bröd....... Jag räknar väl inte med att Putin ska komma (som vissa hävdar......) men det kan ju bli helt lamslaget om mer naturkatasrofer tex börja härja.......Tvål och sånt är nog också bra att ha.....Alvedon...... ;D
"grangåva" - Håller med dig! Man behöver inte vara överdriven för att oroa sig över klimatet i Europa....... Ska nog börja bunkra lite mer......
Det är aldrig fel att ha lite extra hemma kan bli en Gudrun igen eller något annat som sätter pe för att kunna handla . Att vara naiv och tro att inget kommer att hända . Får tyvärr suga på ramarna  när det väl blir allvar .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 9 användare (4 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser