Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hus på hjul  (läst 6769 gånger)

mw91

  • Inlägg: 3
    • -
Hus på hjul
« skrivet: 28 apr-17 kl 20:32 »
Hej! :) Jag såg att det fanns massor av gamla trådar om hus på hjul men inga nya vad jag kunde se. Hur som helst så vill jag gärna komma i kontakt med er som bygger/lever i hus på hjul :)
Det som känns "svårt" och lite betungade är att inte veta vart jag ska stå eller kan stå med min vagn när den är klar. Vart står ni? Vad har ni för planer? Finns det något ställe som har plats för en vagn? Kollektiv? Jag är öppen för alla förslag och tips! Kram på er alla! /Maria


Postat med Alternativ.nu´s app

Alexz

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Hus på hjul
« Svar #1 skrivet: 25 maj-17 kl 17:33 »
Precis vad jag också undrar! Har du hittat några svar?


Sent from my iPhone using Alternativ.nu

saysolong

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: Hus på hjul
« Svar #2 skrivet: 25 maj-17 kl 23:49 »
Precis vad jag också undrar! Har du hittat några svar?


Sent from my iPhone using Alternativ.nu

Jag har inte fått några svar härifrån men på annat håll till viss del :) går du i tankarna om att bygga hus på hjul?


Postat med Alternativ.nu´s app

Alexz

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Hus på hjul
« Svar #3 skrivet: 26 maj-17 kl 01:05 »
Väldigt intresserad av konceptet men skulle nog mer vara inne på att köpa någonstans än att bygga själv. Har inte byggkunskaperna och gör så mycket annat, jag vill mest bo men känner inget behov av att bygga själv :)
Har du hittat några bra informationssidor eller sånt om "parkering" av såna hus? :) Måste man stå på typ en camping eller finns det andra alternativ om man inte äger mark själv?


Sent from my iPhone using Alternativ.nu

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hus på hjul
« Svar #4 skrivet: 26 maj-17 kl 06:11 »
Skall man bo så behöver man bygglov, även på egen mark, det har ingen betydelse om huset är på hjul eller ej. Undantag gäller för s.k. attefallshus, men då endast ett sådant som komplementhus till redan befintligt hus.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Hus på hjul
« Svar #5 skrivet: 26 maj-17 kl 07:11 »
Skall man bo så behöver man bygglov, även på egen mark, det har ingen betydelse om huset är på hjul eller ej. Undantag gäller för s.k. attefallshus, men då endast ett sådant som komplementhus till redan befintligt hus.
Är det nya regler? Inte mer än några få år tillbaka som jag fick svaret att bygglov ej behövs om hjulen är kvar. Iofs fritidsboende

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hus på hjul
« Svar #6 skrivet: 26 maj-17 kl 10:07 »
Är det nya regler? Inte mer än några få år tillbaka som jag fick svaret att bygglov ej behövs om hjulen är kvar. Iofs fritidsboende

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Det har aldrig varit tillåtet med permanent boende längre än 6 veckor på egen tomt, hjulen har ingen betydelse.

http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/nya-regler-uppstallning-av-husbil-efter-1-juli

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Hus på hjul
« Svar #7 skrivet: 26 maj-17 kl 10:52 »
Spännande. Tror till och med att vi frågade  när vi ställde en villavagn och fick svaret att bygglov inte krävs.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hus på hjul
« Svar #8 skrivet: 26 maj-17 kl 12:13 »
Ytterligare en anledning att bo utanför detaljplan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hus på hjul
« Svar #9 skrivet: 26 maj-17 kl 15:31 »
Det beror nog på var man bor. Jag har haft både lastbil, husbuss, husvagn och container stående flera år utan bygglov.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hus på hjul
« Svar #10 skrivet: 26 maj-17 kl 16:25 »
Det beror nog på var man bor. Jag har haft både lastbil, husbuss, husvagn och container stående flera år utan bygglov.

Det finns säkert tusentals hus byggda utan bygglov, men du hade alltså  ansökt om bygglov och fått ett formellt skriftligt svar att du inte behöver bygglov?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hus på hjul
« Svar #11 skrivet: 26 maj-17 kl 20:49 »
Som det stod i länken som du själv bifogade så hänger det inte bara på vilken kommun man bor i, utan också på vad man hamnar under när det gäller detaljplan/utanför detaljplan. Det är också skillnad på om man har regelrätt tomtmark, lantbruk eller industrifastighet.

Härligt ensamhet, jag bor i glesbygd med sydliga mått mätt, men du har ett par snäpp större frihet :) Jag säger som min son sade när jag råkade riva en parkeringsbom i globen, 1-0 till landsbygden.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hus på hjul
« Svar #12 skrivet: 27 maj-17 kl 08:18 »
Det finns säkert tusentals hus byggda utan bygglov, men du hade alltså  ansökt om bygglov och fått ett formellt skriftligt svar att du inte behöver bygglov?

Skulle aldrig komma på tanken att söka bygglov för flyttbara saker.
Har kommunen/någon annan synpunkter på min parkering/uppställning, så rättar jag mig efter det om de kommer med rimliga argument annars så protester jag.

Mitt hönshus på 60 kvadrat, som jag sålde, stod uppställt utan bygglov några år utan klagomål och dessutom var det en som jobbar med bygglov som lånade det som förråd ett tag.

Så det beror nog mycket på var man befinner sig och hur det ser ut på fastigheten, ifall någon börjar yla om att man måste ha bygglov.

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Hus på hjul
« Svar #13 skrivet: 27 jul-17 kl 00:26 »
Rekommenderar en husbil som ryms i en vanlig p-ruta...förenklar mycket...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hus på hjul
« Svar #14 skrivet: 27 jul-17 kl 08:31 »
Jag åker mycket med släp efter bilen, och har inte riktigt förstått det där som många säger att det är så mycket enklare om man får plats i en ruta. Visst, inne i Stockholm, men i övrigt är det ju bara att ta två rutor eller tre.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hus på hjul
« Svar #15 skrivet: 27 jul-17 kl 09:08 »
Skulle aldrig komma på tanken att söka bygglov för flyttbara saker.
Har kommunen/någon annan synpunkter på min parkering/uppställning, så rättar jag mig efter det om de kommer med rimliga argument annars så protester jag.

Mitt hönshus på 60 kvadrat, som jag sålde, stod uppställt utan bygglov några år utan klagomål och dessutom var det en som jobbar med bygglov som lånade det som förråd ett tag.

Så det beror nog mycket på var man befinner sig och hur det ser ut på fastigheten, ifall någon börjar yla om att man måste ha bygglov.

Det är milsvid skillnad på bygglov i Lappland och i södra Sverige. Är i princip fullständigt omöjligt att göra den jämförelsen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hus på hjul
« Svar #16 skrivet: 27 jul-17 kl 09:40 »
Det är milsvid skillnad på bygglov i Lappland och i södra Sverige. Är i princip fullständigt omöjligt att göra den jämförelsen.

Varför citerar du mig när du kommer med en åsikt som inte rör det jag skrivit?
« Senast ändrad: 27 jul-17 kl 09:45 av ensamhet »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hus på hjul
« Svar #17 skrivet: 27 jul-17 kl 10:14 »
Varför citerar du mig när du kommer med en åsikt som inte rör det jag skrivit?

Jovisst, det berör det du skrivit om i tråden. Alltså angående det faktum att det som regel är betydligt striktare i Sydsverige med bygglov, för de ting du räknat upp att du haft uppställda utan bygglov i Lappland.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hus på hjul
« Svar #18 skrivet: 27 jul-17 kl 10:35 »
Jovisst, det berör det du skrivit om i tråden. Alltså angående det faktum att det som regel är betydligt striktare i Sydsverige med bygglov, för de ting du räknat upp att du haft uppställda utan bygglov i Lappland.

Men jag har aldrig blandat in södra Sverige, det var du.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hus på hjul
« Svar #19 skrivet: 27 jul-17 kl 10:37 »
Och för den delen har jag aldrig blandat in Lappland heller.
Det är du som gör det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser