Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spara el med 2 hus till höns  (läst 1130 gånger)

granskog123

  • Inlägg: 10
    • -
spara el med 2 hus till höns
« skrivet: 26 apr-17 kl 15:43 »
Hej på er,
nu funderar jag om det kan vara smart att bygga 2 hus åt hönsen för att spara el.
hus nr 1: väldigt litet, räcker så att de kan sova där
hus nr 2: dit ska dom på dagen när det är 10-30 grader kallt ute (annars kan de säkert vara ute under dagen)

Tanken är att man inte behöver värma ett större hus under natten. Det är ju ändå ca 8 timmar per dag, eller hur länge sover dom?

Vad tycker ni? Alla idéer och åsikter tas tacksamt emot.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: spara el med 2 hus till höns
« Svar #1 skrivet: 26 apr-17 kl 21:22 »
Har hönsen dragfritt så behöver dom inte någon värme att tala om.
Dock kan det vara gött att ha frostfritt vatten.

Jag skulle byggt ett hus med två rum. Det ena är sov och matkammare under vintern.
Där kan du antingen ha en värmelampa eller slinga i vattenkärlet sen räcker det bra.
Har du även hyffsat lågt i tak så kommer dom att trivas där och dessutom så utvecklar hönsen en del värme själva.
I det stora rummet har dom aktivitet under dagen med fodersök och vad dom nu vill syssla med och då håller dom värmen uppe. Dom har juh dessutom en finfin dunjacka.

Då hamnar du på ett elberoende som är minimalt. Det finns även termostater så du kan ställa tillslaget från säg 2 graders temperatur där du har givaren så är värmen bara igång när det behövs.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

granskog123

  • Inlägg: 10
    • -
SV: spara el med 2 hus till höns
« Svar #2 skrivet: 27 apr-17 kl 08:52 »
Tack, låter bra. frostfritt vatten med vattenvärmeplatta eller räcker det med en värmelampa? Bor i Dalarna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: spara el med 2 hus till höns
« Svar #3 skrivet: 27 apr-17 kl 10:38 »
Värmeplatta som grund och värmelampa som förberett komplement.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser