Det går inte att säga så mycket innan man vet mer exakt vilken modell av värmare det är.
På alla vattenvärmande Webasto är det mycket vanligt att överhettningsskyddet (smältsäkring) som bryter strömmen till bränslepumpen löser ut om man har försökt starta värmaren utan att vattencirkulationen är i ordning (t ex om vattenpumpen har rostat ihop, värmaren är inkopplad så att bilens värmekran måste vara öppen för att vatten ska passera genom den, systemet är dåligt luftat etc).
Äldre Webastovärmare (t ex WP 1021) har ett antal välkända problem. Tändningen sker med ett glödtändstift, och den ingjutna modulen med tändspole och pulsgivare till den brukar gå sönder. Avgastermostaten bränns ofta sönder, har inte gått att få tag i som reservdel på många år, den går att ersätta med ett termoelement + lämplig mätkrets som får styra ett relä, om man verkligen vill. Den värmaren har en slags "förgasare" och det går två slangar från den till värmarhuset. Det är viktigt att båda slangarna är EXAKT lika långa och har rätt diameter (den ena är något grövre än den andra), annars är det omöjligt att få ordning på bränsleblandningen. Dessa finns vad jag vet bara för bensin.
BBW46 (och motsvarande dieselvärmare DBW46) från 80-talet har istället för förgasare en s k doseringspump och en förångningsskiva i förbränningsrummet. Det sägs att enda skillnaden mellan bensin- och dieselutförande på dessa är att förångningsskivan är av olika material (mer eller mindre porös keramik). Om en sådan värmare är monterad så att vägsmuts och yrsnö kan stänka in genom luftintaget, så är det lätt hänt att förbränningsluftfläkten fryser fast och då brinner fläktmotorn obönhörligen. Den har ingen anordning för gnisttändning utan bara glödstift.
En del värmare av andra märken (t ex Ardic/Volvo Flygmotor) har ett mycket litet munstycke för bränsletillförseln, det blir lätt igensatt hur bra försedd med bränslefilter värmaren än är.
Om värmaren har doseringspump så är det viktigt att använda exakt rätt typ av pump till en viss värmare, den måste ge rätt bränslemängd per slag för att bränsleblandningen ska stämma. Ibland sitter det nån slags svängningsdämpare intill pumpen, då är det också viktigt att slanglängden mellan den och pumpen är rätt.
På värmare före mitten av 80-talet, där styrenheten är byggd med analog elektronik, så är det vanligt med problem pga åldrade elektrolytkondensatorer. Modernare styrenheter med microcontroller är mindre känsliga för sådant.
Om man ska provköra en värmare som inte har varit igång på länge, så bör man kolla att inte fläkt eller vattenpump har rostat ihop. På så sätt kan man slippa att bränna en motor.
Rent allmänt bör man komma ihåg att värmare är MYCKET känsliga för spänningsfall. Framför allt beträffande glödstiftet som kan dra uppåt 20-30 A. Ibland finns ett yttre förkopplingsmotstånd för glödstiftet, t ex på äldre Eberspächer.