Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpt gård med typkod 120, Lantbruksenhet. Värt att momsregistrera?  (läst 7424 gånger)

Perraljung

  • Inlägg: 1
    • Småland
Hej,

Ny på forumet och jag hoppas kunna få lite bra tips!

Har googlat runt på ärendet men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra.

Vi har köpt en gård med kod 120, Lantbruksenhet. Gården är på totalt 16 ha varav 13 är skogsmark och 1 hektar åkermark.När vi köpte gården för ett år sedan köpte vi också en begagnad fyrhjuling samt lite annat smått och gott. I år har jag också kompletterat med motorsåg eftersom vi eldar med ved. Vi kommer främst använda skogen för ved då det inte finns så mycket avverkningsbart de närmaste åren.

Om jag fattat det hela rätt är vi nu automatiskt näringsidkare men vi har inte momsregistrerat oss. Frågan är egentligen, är det värt att momsregistrera sig om man inte kommer ha någon större verksamhet på gården. Det jag i så fall skulle kunna tjäna på är om man får dra av inköpet på fyrhjulingen samt motorsågen. Man kan väl också dra av lite bensin, sågkedjor och dylikt framöver. Eventuellt kommer vi köpa in 5000 granplantor om något år också.

Sedan har vi ju också det här med förlustavdragen de fem första åren. Jag antar att man måste vara momsregistrerad för att få göra dessa avdrag eller kan jag göra förlustavdrag istället för momsavdrag på fyrhjuling samt motorsåg?

Skulle vara oerhört tacksam om någon kunde sätta sig in i situationen och ge lite tips på hur ni själva skulle gjort i vårt läge.

//Perraljung

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Jag ser ingen anledning att inte vara momsregistrerad. Men vet inte heller riktigt vad som händer om du bara gör egna uttag av varor, då kanske det är annorlunda.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Är inte i riktigt samma sits men skulle kunna bli.

Har dock valt att hålla det där med företagandet på en trivsam nivå när det gäller deklarationen.

Man får väl ändå ha en plan på att sälja nånting för att kunna köpa in saker? eller det är inte så det funkar? vad mät det som krävs för motprestation för att dra av momsen?
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Jag är momsregistrerad och drar av allt möjligt jag köper till gården, typ plant till hygget, motorsåg, grejor till fåren, etc.
Den enda momsen jag har betalat in till staten är ca 20 tusen när jag sålde lite skog för några år sedan.
Jag ser ingen nackdel med att vara momsregistrerad, och det finns inga krav på att man skall gå med vinst för att man äger och brukar en jordbruksfastighet. Jag går med förlust varje år.

Det du skriver om att betala mindre skatt på sitt vanliga jobb genom att kvitta den mot förlusten man gör i näringsverksamheten i fem år har jag hoppat över då det bara går göra om man bedriver gården aktivit. Jag anser inte att jag lägger ned så många timmar att jag bedriver den aktivit, så jag har kryssat i deklaration att jag bedriver verksamheten passivt.

Man får väl ändå ha en plan på att sälja nånting för att kunna köpa in saker? eller det är inte så det funkar? vad mät det som krävs för motprestation för att dra av momsen?

Låt säga att du köper in en ATV idag och drar momsen och om 3 år vill du sälja den igen, då är det klart en fördel att du är momsregistrerad så du kan sälja den till lägre pris och till köpare som i sin tur drar av momsen. Alla som äger en jordbruksfastighet har naturligtvis rätt att momsregistrera sig. Om du inte driver något jordbruk får du nog skaffa f-skatt om du ska kunna momsregistrera dig.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Jag som inte har något att kalla verksamhet mer än dom 4 fåren har ju inte så mycket att dra av på...men det är klart...stängsel och foder är ju en kostnad.
Och med lite tur kanske man kan sälja en köttlåda eller ett livdjur då o då.

Jag har ju absolut inte läst på i ämnet....men om det är fritt fram att dra av momsen för foder, stängsel, trimmertråd och annat fint så kanske man ska ta sig en funderare.
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
Håller med olivia.k., det finns egentligen bara fördelar med att momsregistrera sig...

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Det är lite meckande med momsdeklarationen men har du liten omsättning (minns inte i huvudet hur liten) så behöver du bara redovisa moms en gång om året i samband med deklarationen. Om du då tar hjälp av nån som kan sånt så kostar det men du vinner ändå på det eftersom du får göra momsavdrag. Dessutom är proffsen duktiga på att hitta grejer man själv missat. Den hjälp vi har har betalat sina kostnader med råge.


Så, ja, momsregistrera dig är mitt råd. Jag sitter i en liknande sits med 10 ha skog och 5 ha åker och några uthus. Skog är en väldigt långsiktig verksamhet så det är inget konstigt att gå back i många år innan det kommer in pengar, men man kan behöva förklara det för skattemyndigheten. Det är dock inga problem bara man är (någorlunda) ärlig.


Är du momsregad kan du dra av moms för alla verktyg och allt material du använder för att underhålla ekonomibyggnader. Du kan dra av moms för motorsågar, röjsågar, kedjor, skor, handskar, byxor, bensin etc. etc.


Som någon skrev, om du är momsregad kan dessutom andra näringsidkare som köper något av dig dra av momsen vilket gör det lättare att sälja grejer.


Förutom det ökade administrativa tjafset finns det ingen anledning att avstå och det kan man som sagt få hjälp med för en rimlig peng.


Nån nämde F-skatt, det behöver du endast om du ska utföra arbete åt andra och arbetet ska faktureras av ditt jordbruksföretag.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser