Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämpligt avstånd mellan buskkörsbär?  (läst 2111 gånger)

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
Lämpligt avstånd mellan buskkörsbär?
« skrivet: 10 apr-17 kl 16:14 »
Har köpt 4 sorters buskörsbär.

Sorterna är:

Snövit 2-2.5 m hög
Lettiskt låg, blir enligt uppgift 2 m hög och 1.5 meter bred (den enda jag hittat uppgift om brädd på).
Choklad, 2 m hög
Carmine Yewl 1.8 hög

Med hur långt avstånd är det lämpligt att plantera dem (jag har gott om plats, men hade väl tänkt mig dem som en rad).
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Lämpligt avstånd mellan buskkörsbär?
« Svar #1 skrivet: 10 apr-17 kl 17:20 »
En sak jag missade när jag planterade buskar var att gräset runt, och mellan, dem behöver klippas. Tyvärr satte jag dem så tätt att när de växt till sig och spridit ut sig lite fick jag inte gräsklipparen mellan dem utan att skada dem. Om du sätter dem där det ska klippas lämna då ordentlig marginal för gräsklipparen.


I övrigt vet jag inte.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Lämpligt avstånd mellan buskkörsbär?
« Svar #2 skrivet: 10 apr-17 kl 17:39 »
För alla fruktträd är det bättre att ha öppen jord under, så att de slipper konkurrera med gräset. Man kan plantera i markdu, som man sedan täcker med grus, så blir det inget gräskonkurrens

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Lämpligt avstånd mellan buskkörsbär?
« Svar #3 skrivet: 10 apr-17 kl 20:02 »
Jag tänkte ha jordgubbar som marktäckare till de vuxit till sig.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

 

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Lämpligt avstånd mellan buskkörsbär?
« Svar #4 skrivet: 16 apr-17 kl 20:43 »
Du har både utrymmesbehovet och det estetiska att ta hänsyn till.

Om du vill ha dem tätt, så funkar 1 meter, men det kan ju vara lite synd att tränga ihop dem om du har utrymme.

Även om de är hyfsat lika i storlek, så kommer storleksskillnaderna att synas mer ju tätare du planterar dem. Storleken brukar dessutom avse hur stora de är efter 10 år. Efter ytterligare 10 år är de ännu större.

Vill du kunna lägga nät över dem även om drygt 10 år behöver du minst 2 meter mellan träden.

Om du vill ha gott om plats och kan tänka dig träden som solitärer, då är du snart uppe på 3 meter mellan träden

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Lämpligt avstånd mellan buskkörsbär?
« Svar #5 skrivet: 16 apr-17 kl 22:07 »
Du har både utrymmesbehovet och det estetiska att ta hänsyn till.

Om du vill ha dem tätt, så funkar 1 meter, men det kan ju vara lite synd att tränga ihop dem om du har utrymme.

Även om de är hyfsat lika i storlek, så kommer storleksskillnaderna att synas mer ju tätare du planterar dem. Storleken brukar dessutom avse hur stora de är efter 10 år. Efter ytterligare 10 år är de ännu större.

Vill du kunna lägga nät över dem även om drygt 10 år behöver du minst 2 meter mellan träden.

Om du vill ha gott om plats och kan tänka dig träden som solitärer, då är du snart uppe på 3 meter mellan träden

Tackar, då satsar jag på 2 meter.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Lämpligt avstånd mellan buskkörsbär?
« Svar #6 skrivet: 17 apr-17 kl 00:33 »
Tänk hängmatta avstånd  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Lämpligt avstånd mellan buskkörsbär?
« Svar #7 skrivet: 17 apr-17 kl 08:41 »
Tänk hängmatta avstånd  ;D

  ;D Buskkörsbären är nog inte rätt växt för det. (Blir andra fruktträd så småningom).
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Lämpligt avstånd mellan buskkörsbär?
« Svar #8 skrivet: 20 apr-17 kl 10:45 »
Sant . Skottkärra avstånd då ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 5 användare (1 dolda)
LimJans, metsalainen, JuliaM, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser