Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dränera grund - hur mkt singel behövs?  (läst 1404 gånger)

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
Dränera grund - hur mkt singel behövs?
« skrivet: 10 apr-17 kl 12:33 »
Hej, ska beställa hem en stor mängd singel som skall vara till dränering av en grund på 200kvm.

Men hur ska man räkna?
För att veta hur mkt man ska beställa alltså, vad är rimligt åtgång per löpmeter?

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Dränera grund - hur mkt singel behövs?
« Svar #1 skrivet: 10 apr-17 kl 13:08 »
För det första, hur djupt har du grävt? Och hur brett? Djup x bredd x höjd = m3. Sen frågar du entrepenaden hur mycket som ryms på en lastbil...

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Dränera grund - hur mkt singel behövs?
« Svar #2 skrivet: 10 apr-17 kl 13:41 »
Du tänker att man fyller singel längst hela grundmuren? Ja det kanske är bäst

lax

  • Gäst
SV: Dränera grund - hur mkt singel behövs?
« Svar #3 skrivet: 10 apr-17 kl 17:35 »
grangåva, du skriver själv att grunden är på 200kvm. Det, 200, gånger djupet/höjden är den mängd singel du behöver ha - precis som Kengus89 säger. Varför tänker du "löpmeter" förresten? Är det dränering runt de där 200kvm du ska fylla så blir det återigen som Kengus89 säger

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Dränera grund - hur mkt singel behövs?
« Svar #4 skrivet: 10 apr-17 kl 17:40 »
Är det en befintlig grund eller en ny som skall byggas?

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Dränera grund - hur mkt singel behövs?
« Svar #5 skrivet: 10 apr-17 kl 18:07 »
Vad är det för grund? Platta på mark, källargrund eller vad?
Titta på Isodrän.se. Husgrunder.
Där står en hel del nyttig info om dränering generellt.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Dränera grund - hur mkt singel behövs?
« Svar #6 skrivet: 11 apr-17 kl 15:21 »
Det är en ny grund som ska anläggas.

Visst kan jag räkna ut hur mkt man behöver om jag hade alla mått - men det är ju det som är frågan.
Visst kan jag vräka ner en kubik singel per löpmeter grundmur över dräneringslangen men tanken var att fylla jord mot grundmuren ovanför singellagret.

Så uträkningen borde bli dikets höjd och bred gånger antal löpmeter minus rörets volym.

Jag omformulerar:
Vilken bredd utifrån grundmuren där dräneringsröret skall ligga bör man sikta på?
Hur många cm singel bör man fylla i diket under röret, och hur många cm över röret? (ej hela vägen upp till marknivå)

eller:

Hur mkt singel behövs per löpmeter? =)

mvh

lex

  • Gäst
SV: Dränera grund - hur mkt singel behövs?
« Svar #7 skrivet: 11 apr-17 kl 17:24 »
Jag anar att du som jag inte är förtjust i att läsa långa anvisningar, men vad tycker du själv var röret ska gå och hur djupt? jag skulle välja att täcka röret med makadam för att underlätta genomsläpplighet även om jag la singel under. (Om vi är överens om att makadam är grövre än singel och att singel inte är ett annat ord för makadam) sen det där med löpmeter blir bara förvirrande


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser