Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löpankor  (läst 2940 gånger)

Petra Sj

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
Löpankor
« skrivet: 09 apr-17 kl 22:43 »
Jag är lite sugen på att skaffa löpankor. Jag har inte sett många - någon? - bilder med löpankor i närheten av vatten. Hur är det med behovet av vatten för dessa?

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Löpankor
« Svar #1 skrivet: 10 apr-17 kl 09:40 »
Löpankor är härliga! Jag har bara gott att säga om dessa ljuvliga, roliga kompisar jag har i trädgården!
Och ja, dom behöver ha tillgång till badvatten precis som andra ankor! De har precis samma behov av att plaska och inte minst för att sköta sin fjäderdräkt.

Petra Sj

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
SV: Löpankor
« Svar #2 skrivet: 12 apr-17 kl 22:36 »
Tack för svar! :)
Stämmer det att de lägger mycket ägg - med ankmått mätt?
Hur ruvvilliga är de generellt?

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Löpankor
« Svar #3 skrivet: 15 apr-17 kl 14:12 »
Jag har några andra blandrasankor också, och dom värper väl ungefär lika mycket som löpankorna tycker jag. Däremot så värper löpankorna längre perioder, det är inte länge dom har uppehåll på vinterhalvåret, känns faktiskt som det nästan alltid är någon av mina 4 honor som värper... ;)

Jag tycker dom är mycket ruvvilliga! Jag har några gånger haft problem med att någon väldigt ung hona har klivit av äggen när det bara är några dagar kvar till kläck...men det beror nog på att dom varit lite för unga och oerfarna. När sedan samma hona har lagt sig en andra gång så har det gått hur bra som helst!
Och dom är fantastiska mammor!!

Petra Sj

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
SV: Löpankor
« Svar #4 skrivet: 19 apr-17 kl 20:18 »
Låter finfint :)
Har du dina ankor avskilt? Jag hade tidigare svensk blå anka och de gick delvis tillsammans med hönsen. Vi fick ingen av dem att ruva och jag har hört att ankor ska vara lite kinkiga med att ruva när de inte får vara helt ifred. Hönsen, däremot, brydde sig inte ett skvatt om ankorna. I och för sig kunde hönsen ta sig in till ankorna men inte tvärt om, men i vilken utsträckning de egentligen var där och "störde" vet jag inte.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Löpankor
« Svar #5 skrivet: 19 apr-17 kl 21:53 »
Jag har i perioder alla mina höns och ankor tillsammans. Förutom när jag vill ha ankorna rasrent då, då går bara någon ankras med hönsen och det är väl iofs då dom ruvar.
Men jag har aldrig märkt av att varken löpankorna eller mina blandrasankor skulle vara störda, varken av varandra eller av hönsen.
Däremot tycker jag vissa av mina höns ibland verkar lite störda av ankorna...jag kan faktiskt förstå dom. Kan inte vara alltför trevligt att ha ankor komma in och slaska med maten och vattnet. :P

Hur går det då? Blir det några löpankor? :)

Petra Sj

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
SV: Löpankor
« Svar #6 skrivet: 19 apr-17 kl 22:10 »
Ja, det hoppas jag verkligen. Jag försökte köpa av en kille via FB, men hans var slut. Han ska säga till om han får ällingar. Dyker det upp något innan dess så nappar jag direkt.
Jag har varit helt förälskad i löpankor sedan jag såg Barbro Lindgrens Gösta Bernhard :)
Tack snälla du för alla svar!

Petra Sj

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
SV: Löpankor
« Svar #7 skrivet: 19 apr-17 kl 22:15 »
Förresten... min mamma bor i Skåne och jag är där då och då, så om du får ällingar, så säg gärna till :)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Löpankor
« Svar #8 skrivet: 19 apr-17 kl 22:19 »
Ja det är inga ällingar på gång än på ett tag. Men jag hoppas och tror att någon av honorna kommer att ruva här framöver.
Annars blir det till att kläcka fram några i maskin senare i sommar!  :)

Men innan dess har du kanske hittat några redan.. ;)

Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser