Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Felsökning bromsljus  (läst 22265 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #20 skrivet: 23 mar-17 kl 18:58 »
Har du släpvagnskontakt?

Det är inte ovanligt att man får en kortis i dylika och ibland blir den bara sådana att lamporna slocknar men säkringen håller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #21 skrivet: 23 mar-17 kl 19:21 »
Mellan bromsljuskontakten och bromsljuslamporna ligger ju också glödtrådsvakten inkopplad. Den kanske börjar vara misstänkt i det här läget.
Jag föreslår följande felsökningsgång:
1) Mät spänning på grön/röd kabel till bromsljuskontakten och kolla att det finns spänning där då tändningen är på, oavsett om du bromsar eller inte.
2) Mät på blå/röd vid bromsljuskontakten, där ska spänning bara finnas när du bromsar.
3) Mät på andra änden av den blå/röda kabeln, vid glödtrådsvaktens anslutning 9 (54S), och kolla samma sak där.
4) Mät efter glödtrådsvakten, dess anslutningar 10 och 11 (54L och 54R), båda kablarna gula.
5) Leta på det skarvstycke som finns mellan huvudkabelstam och bakre kabelstam, bör finnas nära säkringsdosan på vänster A-stolpe, kolla att du har spänning vid bromsning på de gula kablarna även efter detta.
6) Mät spänning vid baklyktorna, kolla även jordning till bromsljuslamporna. Jag tror inte på jordfel till hela armaturerna för då skulle även bakljus, blinkers och backstrålkastare krångla.

Jag hittade glödtrådsvakten. Den sitter där du sa. När jag kollade med spegel hittade jag den.

Jag har kollat dina punkter 3 och 4. Glödtrådsvakten är nog OK, även om koderna på den inte stämmer riktigt med Haynes kopplingsschema för modellerna 86 och framåt. Jag tror jag hittat rätt skarvstycke enligt din punkt 5, men det finns inga åtkomliga metallytor och jag är tveksam till att dra ut kontakter, då allt ser bra ut, både kablar och kontaktdon.

Jag har undersökt punkt 6 preliminärt. Det verkar vara dåligt med spänning till åtminstone en av de bromsljuslampor som inte lyser. Jag ska undersöka mer imorgon. Berätta gärna lite mer om hur du tycker man undersöker punkt 6.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #22 skrivet: 23 mar-17 kl 19:27 »
Ett primitivt sätt att kolla om du bara har krypström, så testlampan funkar.
Stoppa strömförande kabel mot ett ställe där du har jord. Det ska gnistra till och säkringen går.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #23 skrivet: 23 mar-17 kl 19:51 »
Ett primitivt sätt att kolla om du bara har krypström, så testlampan funkar.
Stoppa strömförande kabel mot ett ställe där du har jord. Det ska gnistra till och säkringen går.
;D ;D ;D

Är inte fel att ha reservsäkringar hemma.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #24 skrivet: 23 mar-17 kl 22:34 »
Ett tips: Ta en strålkastarlampa, löd fast decimeterlånga kablar på flatstiften på den, och montera 4,8 mm flatstift i andra änden av kablarna. Då kan man lätt koppla in lampan tillfälligt istället för en flatstiftsäkring, så får lampan fungera som strömbegränsare som dessutom indikerar kortslutning tydligt.

Jag vill minnas att glödtrådsvakten finns i flera utföranden. Dels är den olika beroende på om bilen har extrabromsljus i bakrutan eller inte.  Och dels övervakar den även dimbakljuset på vissa årsmodeller, och då är den olika beroende på om bilen har dimbakljus på båda sidor (fram till ca 1987) eller bara på vänster sida (ca 1988 och framåt).

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #25 skrivet: 24 mar-17 kl 11:31 »
Länk scheman...Översta raden längst ner står väl 1993 volvo pdf...Kolla då på wagon i schemat... http://www.v8volvo.se/mekartips/volvo/Filer%20240/_Filer_240.html


Du menar "Fig 6 Taillight" antar jag. Dock är detta inte riktigt rätt årsmodell plus att det är amerikansk Volvo. Lamporna verkar lite annorlunda arrangerade än på min bil. Men jag får se om jag kan använda den ändå. Kanske är den delvis bättre än Haynes kopplingsschema för 86 och framåt.

Dock skulle jag hellre vilja ha ett kopplingsschema för svensk 92:a. Det finns i alla fall inte i instruktionsboken.
« Senast ändrad: 24 mar-17 kl 11:37 av Anders S »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #26 skrivet: 24 mar-17 kl 12:15 »
Har du släpvagnskontakt?

Det är inte ovanligt att man får en kortis i dylika och ibland blir den bara sådana att lamporna slocknar men säkringen håller.

Ja jag har släpvagnskontakt. Biltemas ca 6-7 år gammal. Jag tror inte det är kortis i den, men jag är inte helt säker.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #27 skrivet: 24 mar-17 kl 12:21 »
Jag har lampvarningslampan tänd när jag slår på tändningen. Enligt instruktionsboken betyder det att halvljuset eller bakljuset inte fungerar. Halvljuset är troligen OK eller ser så ut. Bakljuset lyser också, men lite skumt. Det är starkare t.v. än t.h., men när jag trycker på bromspedalen lyser den högra upp starkare än den vänstra, medan den vänstra är oförändrad. Detta tyder på problem med bakljuset.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #28 skrivet: 24 mar-17 kl 13:31 »
Enligt instruktionsboken är den översta lampan dimbakljus. Det står också "endast vänster sida", men det finns ju lamphållare med lampor på båda sidor. Jag har för mig att det ska vara bromsljus där uppe. Dessutom ser det ut så i kopplingsschemat för årsmodell 1986 och framåt, men det är oklart, då linjen är streckad. Ska dimbakljus vara rött?

Minnet är lite oklart om de översta lamporna har lyst förut, men i så fall bara när jag tryckt på bromsen. Jag har alltid tyckt att bromsljuset varit lite skumt på den här bilen.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #29 skrivet: 24 mar-17 kl 13:33 »
Jag kom på en grej nu. Sladdarna i kabelgenomföringen till bakluckan har gått av. Det är troligen därför som bromsljuset i bakrutan inte lyser. Så jag får ta tag i den biten nu, så kanske jag kan få tillbaka skyltlyktan också.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #30 skrivet: 24 mar-17 kl 14:25 »
Jag har lampvarningslampan tänd när jag slår på tändningen. Enligt instruktionsboken betyder det att halvljuset eller bakljuset inte fungerar. Halvljuset är troligen OK eller ser så ut. Bakljuset lyser också, men lite skumt. Det är starkare t.v. än t.h., men när jag trycker på bromspedalen lyser den högra upp starkare än den vänstra, medan den vänstra är oförändrad. Detta tyder på problem med bakljuset.

Ändras baklysenas ljusstyrka också om du lägger i backen så att backstrålkastarna tänds eller om du har blinkers igång?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #31 skrivet: 24 mar-17 kl 14:31 »
Ändras baklysenas ljusstyrka också om du lägger i backen så att backstrålkastarna tänds eller om du har blinkers igång?

Nej, inte såvitt jag kan se.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #32 skrivet: 24 mar-17 kl 15:17 »
För att laga kablarna vid vänstra gångjärnet skulle jag vilja lossa takklädseln, kanske bara i ett hörn. Vet nån hur man gör?

Det står så här i Haynes handbok, men jag förstår det inte:
"10.Dra bort takkanten från läppen på balken, arbeta runt hela kanten till taket är fritt.
"11.Börja bakifrån, lossa bågarna genom att böja dem på mitten, arbeta så framåt. Ta ut innertak och bågar.

Jag funderar även på om man kommer åt kablarna bättre i bakluckans vänstra övre del om man lossar den svarta plastsargen på bakluckans insida, som fyller ut mellan plåt och bakruta. Hur gör man detta i så fall?

Det kanske kommer foton på detta senare om det underlättar.
« Senast ändrad: 24 mar-17 kl 15:39 av Anders S »

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #33 skrivet: 24 mar-17 kl 15:42 »
Är det en kombibil är ju kabelstammen vid gångjärnet automatiskt misstänkt.
Men påverkas bakljuset när bromsljuslampan lyser så har Du ju ett  mycket typisk jordfel. Kanske i stammen uppe.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #34 skrivet: 24 mar-17 kl 16:07 »
Det är 240 kombi alias 245. Kabelstammen vid vänstra gångjärnet med fyra kablar har gått av. Det är blå sladd för bromsljus, grå för skyltlykta, samt gul och svart för eluppvärmd bakruta. De två senare skarvas ihop till en enda kabel inne i bakluckan, som sen går till bakrutevärmen. Verkar lite sisådär.

Lampan för baklyse är en tvåfunktionerslampa (21/5 W, sockel BAY 15 d), som ska lysa starkare när man bromsar. Piggarna sitter olika högt på lampsockeln.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #35 skrivet: 24 mar-17 kl 16:21 »
Nu har jag lyckats få de översta lamporna i bakljusenheterna att fungera som bromsljus, genom att dra en extra kabel som jag tror att den ska dras. För enkelhets skull drog jag min testkabel förbi glödtrådsvakten och direkt från bromsljuskontaktens blå/röda kabel till respektive bromsljuslampas pluspol.

Däremot fick jag inte bakljuset att funka bättre genom sådan kabeldragning.

Det är nåt knas med hur det är kopplat. Jag vill bygga om en del. Det är därför jag helst vill ha rätt kopplingsschema.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #36 skrivet: 24 mar-17 kl 16:49 »
På höger sida på bakljuset har du en gul sladd som går till bromsljuset på vänster sida kan den vara gulgrå...
Detta stämmer för bakljuslampans (den nedersta lampan) ena sladdanslutning, jag tror den som ska funka som bromsljus. De översta lamporna, som är bromsljus eller dimbakljus, har lila sladd t.v. och lila-vit t.h. Jag hittar inte detta i kopplingsschemat. Det borde vara gul-grå resp gul där också.

Citera
Bara koppla in testlampan till den gula sladden och spetsen mot jord eller tvärtom,trycker du ner bromspedalen ska lampan lysa....

Jag testade detta på baklysena, både med testlampa och med enbart sladd utan lampa. På den vänstra sidan -där bromljuset i baklyset inte funkar- hände ingenting. På den högra slutade bromsljuset att funka. Testlampan lyste inte på någondera sidan.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #37 skrivet: 24 mar-17 kl 17:26 »
Lamporna med 25/5 watt har ju även 2 kontakter på undersidan. De är till broms 25 och baklyse 5 watt.
Stiften på sidan är till för att de blir rätt vriden i sockeln. Jag köpte sådana på Biltema nån gång och det var fel på nästa allihopa. Kolla lamporna. Mina var det kortslutning på mellan de två trådarna. Då blev det tok med alltihop.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #38 skrivet: 24 mar-17 kl 21:39 »
Detta stämmer för bakljuslampans (den nedersta lampan) ena sladdanslutning, jag tror den som ska funka som bromsljus. De översta lamporna, som är bromsljus eller dimbakljus, har lila sladd t.v. och lila-vit t.h. Jag hittar inte detta i kopplingsschemat. Det borde vara gul-grå resp gul där också.

Jag testade detta på baklysena, både med testlampa och med enbart sladd utan lampa. På den vänstra sidan -där bromljuset i baklyset inte funkar- hände ingenting. På den högra slutade bromsljuset att funka. Testlampan lyste inte på någondera sidan.

Verkar som dom översta lamporna är ditt dimbakljus...På schemat har dom bara ritat ut det på den ena sidan då lila sladd,du kanske har dim på andra sidan med.....Längst ner har du en dubbellampa,kikar du i lampan finns det två trådar i den...ena tråden för bakljuset den andra för bromsljuset... På din instrumentpanel borde det finnas en dimknapp... Nu vet man inte vad du gjorde med enbart sladden eftersom det blev svart,kanske kolla säkringen.... Har du gjort rätt med testlampan så gå till kontaktstycket och mät på den gula sladden där för att se om testlampan lyser..

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #39 skrivet: 24 mar-17 kl 22:50 »
Finns det inte någon sajt där så gott som alla Volvos gröna häften är inscannade och utlagda? Jag har för mig att för de sista årsmodellerna av 240 gavs det inte ut några kompletta verkstadshandböcker utan bara häften som beskriver aktuell årsmodells nyheter och ändringar. Jag tror jag kan ha tillgång till ett par sådana häften från början/mitten av 80-talet.

När det gäller innertaket så var ju det ett uppspänt innertak av mjuk plast eller väv på tidiga 240, och det är säkert det utförandet som beskrivs i Haynesboken. Någon gång på 80-talet blev det istället ett formgjutet "hårt" innertak, som säkert sitter fast på något helt annat sätt än det gamla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser