Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av svets, the newer ending question...  (läst 5501 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Val av svets, the newer ending question...
« skrivet: 12 mar-17 kl 14:26 »
Hej forat.

Jag har förmodligen för mycket att göra så jag smiter undan med att kolla på Youtube och alla duktiga människor som bygger, modifierar, lagar & fixar så man blir alldeles matt...

Så nu funderar jag på om jag inte behöver lära mig att svetsa och för det behöver man en svets.
Och det har jag inte.

Så vad köpa?
Hittat följande (rätt eller fel?)
  • Pinnsvets MMA, metallbågsvetsning har jag förstått är lämplig för lite grövre prylar 2 mm och uppåt. Relativt billig att köpa.
  • MAG/MIG, Rörelektrod Gasmetallbågsvetsning, lämpligt för ca 0,8- 3 mm vanlig vid ex bilreparationer. Med & utan skyddsgas. Dyrare
  • TIG (Tungsten Inert Gas) lämplig från 0,5-6 mm, med eller utan tillsatsämne, alltid gas och dyrast?

Valet verkar står mellan MIG & TIG, MMA får det kompletteras med om behovet infinner sig.

Vad är lättast att lära sig om man kan varken eller?
Hur mycket dyrare blir det med MIG jmf TIG?

Just det, användningsområde, reparation & konstruktion bil & MC, inga biffiga stålkonstruktioner. Material, div stål legeringar (Aluminium vore kul att kunna men misstänker att det är svårt att lära sig.)

Har 3-fas i garaget om det skulle behövas.

edit:
Nu har jag sökt & läst lite, bl.a här http://www.alternativ.nu/index.php?topic=76311.20 men blev inte klokare :(
« Senast ändrad: 12 mar-17 kl 14:42 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #1 skrivet: 12 mar-17 kl 16:36 »
Begagnade bra mig/mag, kan man köpa billigt.
Jag har en stor Esab, som jag svetsar både bilplåt och grövre saker med. Sist var det 10 mm gods och då var det inte max ström på.
Jag gav 800 kr för min och du kan se den på ena bilden i det jag skrev 16.00 igår i den här tråden.
Den är gul och det står 227 på den.


http://www.alternativ.nu/index.php?topic=186120.0

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #2 skrivet: 12 mar-17 kl 17:40 »
Skall Du lära Dig svetsa eller vad som helst annat med hjälp av Tuben skall Du veta att det praktiskt taget bara är amatörer som lägger ut filmer där. Det är ytterst sällan att en yrkesman som kan sin sak gör detta.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #3 skrivet: 12 mar-17 kl 19:48 »
Begagnade bra mig/mag, kan man köpa billigt.
Jag har en stor Esab, som jag svetsar både bilplåt och grövre saker med. Sist var det 10 mm gods och då var det inte max ström på.
Jag gav 800 kr för min och du kan se den på ena bilden i det jag skrev 16.00 igår i den här tråden.
Den är gul och det står 227 på den.


http://www.alternativ.nu/index.php?topic=186120.0


800:-  :o

leta leta leta..
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #4 skrivet: 12 mar-17 kl 19:51 »
Skall Du lära Dig svetsa eller vad som helst annat med hjälp av Tuben skall Du veta att det praktiskt taget bara är amatörer som lägger ut filmer där. Det är ytterst sällan att en yrkesman som kan sin sak gör detta.

Så är det nog, har inte ens kommit till How To welding.
Har bekanta IRL som förhoppningsvis kan assistera, kan fråga honom om köpetips åxå, men han e nördig så bra med en eller två andra åsikter   ::)
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #5 skrivet: 12 mar-17 kl 20:15 »
TIG är utmärkt till nykonstruktion och finlir, däremot är det inte förstahandsvalet för att lappa igen rosthål i golvet på bruksbilen för att få den igenom besiktningen ett eller två år till - TIG går dåligt ihop med metall som inte är helt ren.

MAG/MIG är idag det klassiska hobbyalternativet för svetsning i bilplåt och liknande. Om du inte vill svetsa grejer som MAG/MIG inte klarar av är det förmodligen ditt bästa val. (Se till att maskinen du väljer klarar jobben du vill göra, bara för att det är rätt sorts svets betyder inte det att den t.ex. går justera in för att svetsa så tunt eller tjockt som du vill.)

Själv köpte jag en gassvets. Sannolikt dyrast i drift av alla svetstyper, särskilt i tjockare material som kräver mycket gas, och den är relativt långsam att svetsa med också.
Fördelarna är att:
Den kräver ingen el, bara att slänga in i bagagen och ta med till arbetsplatsen mitt ute i ingenstans.
Utöver att svetsa kan man använda den till att skära upp till 25mm tjockt stål, hårdlöda, värma för att t.ex. böja metall, värma loss fastrostade skruvar...
Kan, om man har rätt tråd (och i förekommande fall, flussmedel) svetsa många metaller.
Förmodligen inte rätt svets för dig, det finns ju anledningar till att MAG blivit vanligast som hobbysvets, men det finns fortfarande tillfällen när en klassisk gassvets är bäst.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #6 skrivet: 12 mar-17 kl 20:20 »
Köpte begagnad kemppi svets på 300A, den är både MMA och TIG-svets i ett. Själv finner jag TIG svetsning att vara väldigt svårt, väldigt givande och väldigt praktiskt. Den stora nedsidan är gasen, men så är det även med MIG.

Jody på weldingtipsandtricks på youtube är ett proffs som har gott omdömme även av svenskar.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #7 skrivet: 12 mar-17 kl 20:24 »
Som fd yrkessvetsare så påstår jag att du ska köpa dig en Mig svets. Tänk bara köpa en gasflaska skylt för dörren. Annars kan försäkringsbolaget klaga om nåt sker.
Efter ett tag så lär du dig vilket ljud som passar den svets du köper och blir då lättare att ställa in. Välj ström efter gods, och öka matningen tills det låter behagligt :D

MMA (pinne) är ett gissel för nybörjare då det finns en miljon olika pinnar att välja på. Ett val då hållfasthet på svetsarna är ett måste. Med pinne får du i regel bättre genombränning. Balk t.ex

TIG är överkurs för hemmabruk. Men gudomligt härligt att hålla på med. Nu hamnar man i kategori konst.

För mek med en bil så är MIG ett lämligt val. Finns ju kombosvetsar också. MIG/TIG    MIG/MMA   Men dom har jag aldrig testat.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #8 skrivet: 12 mar-17 kl 20:33 »
Jag har kört med dyra riktigt jävla fina provssvetsar och skitbilliga rena hobbysvetsar.

Just nu har jag en från classe i sjön. Och är skitnöjd med den.
Kör den utan gas, den klarar båda varianterna och det passar mig då jag bara kör lite smått då och då.

Och det som någon skrev det handlar bara om att lära sig hur det ska låta när man svetsar så funkar det bra, snyggt blir det när du lyssnat dig till det.
Du kan även köra lite grövre med denna lilla svets men då är tricket att fasa ytorna så du får bra genombränning. 
Tyvärr dessa youtube instruktioner sisådär och det är skitsvårt som amatör att veta vad som är bra eller rena rama skitsnacket.

För en massa år sedan kommit över en instruktion från amerikanska armén på hur man skille svetsa i fält. Och den den var verkligen en ypperlig instruktion och jag gör oftast som den rådde.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #9 skrivet: 12 mar-17 kl 20:50 »
MMA (pinne) är ett gissel för nybörjare då det finns en miljon olika pinnar att välja på. Ett val då hållfasthet på svetsarna är ett måste. Med pinne får du i regel bättre genombränning. Balk t.ex

Allt jag fått höra är OK48, OK48, OK48 och det är även allt jag har, 2,5mm och 3,2mm. Amerikanerna kallar dom för 7018. Det finns ju många olika men ännu har jag inte behövt något annat.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #10 skrivet: 12 mar-17 kl 22:51 »
Som Matias 333 skrev, lyssna på ljudet. Välj strömstyrka, tunnplåt= låg och ställ sen trådmatningen och lyssna. Den skall låta som en spyflyga.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #11 skrivet: 13 mar-17 kl 01:46 »
Det låter som om du behöver en mig.

Personligen skulle jag aldrig köpa en billig mig och aldrig en som går på enfas. Aldeles för många bekanta har haft problem med sådana som inte har gått att svetsa med. Eftersom en bra mig kostar en massa pengar att köpa ny föreslår jag en begagnad mig.
Det går inte så bra att migsvetsa utomhus för gasen blåser bort. Man måste passa på vid lugnväder eller ha någon sorts vindskydd.

Själv svetsar jag nästan enbart grövre material och håller till utomhus med svetsandet. Därför passar en sticksvets bäst för mina behov. Jag har en 200A Unitor likriktare av 1960-talsmodell och är nöjd med den. Den klarar plåt ned till 2 mm tjocklek normalt sett men i yttersta nödfall går det nog att bygga ihiop ett nytt bilavgasrör av delar med 1 mm väggtjocklek.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #12 skrivet: 13 mar-17 kl 08:09 »
Efter att ha växt upp med tig så kan jag inte förstå vad som är svårt med tig.
Den spottar mer eller mindre aldrig, den är lugn och material kan tillsättas om det behövs.
MIG måste mata in material i rätt takt med rätt styrka för att det ska bli bra.
Pinne, spottar nonstop, men klarar av att svetsa ute, måste dock vara rätt ström för att bli bra

Ska du göra nya grejer så är tig det roligaste att jobba med, speciellt om du ska göra saker till en motorcykel
ska du svetsa aluminium så behöver du tigsvets med AC -DC  ska du bara svetsa rostfritt och stål behöver du DC

Har du en tigsvets så kan man dessutom svetsa pinne men ett extra handtag
« Senast ändrad: 13 mar-17 kl 09:51 av Alexn72 »

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #13 skrivet: 13 mar-17 kl 08:17 »
Skall Du lära Dig svetsa eller vad som helst annat med hjälp av Tuben skall Du veta att det praktiskt taget bara är amatörer som lägger ut filmer där. Det är ytterst sällan att en yrkesman som kan sin sak gör detta.

Är det inte mer produktivt att leta upp någon film som är bra?


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #14 skrivet: 13 mar-17 kl 08:59 »
Jag står fast vid min rekommendation av youtubare, jag vet han är bra för som jänkare har han en extra hinder att komma över innan svenskar börjar respektera han, och han har lyckats få bara gott rykte bland sig på svenska forum där kunniga svetsare postar, så lyckas man komma över det hindret, då har man det där lilla extra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #15 skrivet: 13 mar-17 kl 09:14 »
Visst finns det mycket bra om svetsning på tuben, och det går ganska fort att sålla bort de som har lagt upp sin första sträng bara för att de kan. Jag tycker att det är kul att så många är hjälpsamma även om de kan ha vinstsyfte eller behov av att glänsa.

Och visst är TIG i en klass för sig, men en bra MIG går till det mesta och är ju så lätt att använda, mer som att klämma lim ur en tub ;D Själv har jag aldrig använt rörtråd, men jag vet de som använder det till grövre gods för att slippa pinne när det är blåsigt och det är typiska pinnjobb som skall göras. Trefas är det säkra kortet även om det finns enstaka enfasare som går fint till tunnare material. Och gärna en som har dubbla matarhjul om man skall ge sig på aluminium.


Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #16 skrivet: 13 mar-17 kl 09:25 »
Jag har pinne som nybörjare. Funkar inte alls till tunna grejer, under 2 mm eller så, inte för mig i alla fall. Men det är ju inte tänkt heller :)
Till lite tjockare bonnajärn går det fint med ok48.
Blir lite sugen på en MIG för tunnare gods men det får bli en framtida. Än är det inte fler projekt än att jag kan be andra om hjälp.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #17 skrivet: 13 mar-17 kl 09:53 »
Jag har en sån här pinnsvets på 630 A och med den svetsar pappa 0,8 mm rostfritt utan problem och jag brukar ta av ett parti 6 mm pinnar och skära med.

Nu har jag fått tag på en TIG tillsats till den, som ska bli spännande att prova.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #18 skrivet: 13 mar-17 kl 10:01 »
Visst finns det även på tuben några som vet vad de skriver om. Problemet för en amatör är att sålla vad som är rätt. Det var därför jag varnade för att vara lite tveksam.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #19 skrivet: 13 mar-17 kl 11:13 »
Vilket gensvar!
Som jag misstänkte fins det mycket kunskap å & åsikter här på forat.

Vad min hjärna lyckats ta in är begagnad MIG, gärna 3 fas.
Sin kan jag inte släpp tanken på TIG och hoppas på det som Alexn72 skriver
Citera
Efter att ha växt upp med tig så kan jag inte förstå vad som är svårt med tig.

Tar ett varv till i tanken å ska försöka titta på kostnad, för troligen är det som någon en gång sa till mig:
Citera
Kan du bara ta med dig det du ska svetsa & fixera hur det ska sitta ihop så är det bara att åka till nån som kan svetsa, blir billigast & bäst.
Svårt med vissa delar, lätt med andra, och fixeringen kan man ju göra med svets ;D

Vi får se hur det slutar, om det slutar.

Under tiden får jag framföra mina tack till forat.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #20 skrivet: 13 mar-17 kl 14:55 »
Ska man köpa en MIG/MAG-svets så ska man absolut slå till på trefas, om man inte har så gott om pengar att man är beredd att köpa en fabriksny inverter-mig.

En "traditionellt" gjord enfas MIG lider av att en enfas likriktare lämnar starkt pulserande ström. För att glätta den någotsånär måste spolen (drosseln) i serie med svetsströmmen göras större än vad som är hälsosamt med hänsyn till svetsegenskaperna - det blir onödigt stora droppar, stänk, sprut osv från en enfas MIG. I trefasfallet ger däremot likriktaren i sig själv så pass jämn ström att konstruktören kan dimensionera drosseln utan kompromisser. En del lite mer påkostade trefassvetsar har t o m drosseln omställbar i några olika lägen.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #21 skrivet: 23 mar-17 kl 11:56 »
Går fint att svetsa med enfasarna...Har man misslyckats helt med enfasmaskinerna så har man antingen köpt det värsta skräpet eller köpt begagnad svets med igenkloggad trådledare eller munstycke... Frågetecken med dom modernare invertermigarna är väl hållbarheten och möjligheten att reparera dom själv...Mycket elektronik kan betyda kostsamma reparationer...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #22 skrivet: 23 mar-17 kl 12:12 »
Köp inte enfas om det inte är en modern inverter, annars är det en mkt tråkigare svetsupplevelse. Jag hade två kemppi, en 1fas liktriktare och en 3-fas inverter, som natt och dag i upplevelse, 1-fasaren var riktigt "hackig". Modern inverterteknik slipper runt detta men då behöver man 16A enfas uttag. Jag har mera 3fas uttag än sådana själv.

Jag tror det går att göra en enfas likriktare mjukare med nån sorts filter, har läst om sådant... Jag tror amerikanarna som är 3-fas handikappade måste ha använt sådana designer på sina kvalitétssvetsar från 80 talet och dylikt, annars måste ju amerikanarna ha helt legat bakom vad gäller bra svetsar tills inverter tekniken blev mogen.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #23 skrivet: 23 mar-17 kl 13:43 »
Kollar man trådskaparens behov så kan man tänka sig en enfasmig runt 150A...Prislapp runt fem till sex tusen kanske plus någon hundralapp så har man en maskin som troligtvis går i tjugo år...Kan man hitta en begagnad märkesmaskin så är ju även det intressant men då får man ha en någorlunda kunnig person med sig som kan prova svetsen i dom olika stegen...Räkna även med en kostnad för trådledarbyte...Har man trefasuttag så ökar möjligheterna att hitta en bra maskin... Får ju tänka på att det är tunga maskiner när man kommer upp i effekt... Vill man ha en lättare maskin får man titta på dom nya invertermigarna då blir så att säga mer rörlig och kan svetsa lite var stans runt ladan...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #24 skrivet: 23 mar-17 kl 13:45 »
Köp inte enfas om det inte är en modern inverter, annars är det en mkt tråkigare svetsupplevelse. Jag hade två kemppi, en 1fas liktriktare och en 3-fas inverter, som natt och dag i upplevelse, 1-fasaren var riktigt "hackig". Modern inverterteknik slipper runt detta men då behöver man 16A enfas uttag. Jag har mera 3fas uttag än sådana själv.

Jag tror det går att göra en enfas likriktare mjukare med nån sorts filter, har läst om sådant... Jag tror amerikanarna som är 3-fas handikappade måste ha använt sådana designer på sina kvalitétssvetsar från 80 talet och dylikt, annars måste ju amerikanarna ha helt legat bakom vad gäller bra svetsar tills inverter tekniken blev mogen.


I England verkar dom köra mycket med enfasare...Nog extra dyrt att dra in trefas där...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #25 skrivet: 23 mar-17 kl 14:14 »
Jag är inte så duktig på att svetsa, men har en kompis som är det.
Han köpte största 3-fas ESAB svetsen som Jula hade för några år sen.

1.När han svetsar, så tycker jag att den är dålig på att bränna igenom och det blir mycket stänk från den.
2.Den blir bara skit och spottar och fräser, om det är målafärg och halvrostig plåt.
3.Gashylsan sätter också igen sig ofta.

Jag har inget av de problemen med min, det enda som krånglat med min är att den varit svår att ställa in och magnetventilen till gasen slagit av och på, så den lät som ett maskingevär ibland.

torbjorn, tvättade rent och bytte några kondensatorer i julhelgen åt mig (Han är jävligt duktig tycker jag) och nu funkar min svets hur bra som helst.

Jag frågade min kompis med Jula svetsen varför min 800 kronors svets funkar bättre än hans för över 7 000 kr.
Han påstår att min är bättre, för det är en industrisvets, med mer påkostade komponenter.

Så mitt råd är, köp en äldre industrisvets om du hittar en, även om du måste repa den, så blir det nog en bättre affär i slutänden.
En annan fördel är att du slipper låna ut den, eftersom den är otymplig och om du har största gasflaskan och 63 A handske, blir det ännu omöjligare för någon att låna den.
« Senast ändrad: 23 mar-17 kl 22:27 av ensamhet »

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #26 skrivet: 23 mar-17 kl 17:30 »
Men svetsa i skit och färg går inte bättre med en industrisvets heller. Plåten måste vara ren och inte galvad heller. Annars blir det stänk och svalbon istället för svets.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #27 skrivet: 23 mar-17 kl 17:33 »
Men svetsa i skit och färg går inte bättre med en industrisvets heller. Plåten måste vara ren och inte galvad heller. Annars blir det stänk och svalbon istället för svets.

Hur förklarar du då att en amatör som mig får till det bättre än en licenssvetsare, om det inte är helt rent?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #28 skrivet: 23 mar-17 kl 17:47 »
Kanske skiljer på typ av gas...Finns en del som påstår att ren kolsyra som gas är mindre känslig för rost och skit.... Annars går licenssvetsarens maskin bra på ren plåt så är det ju inget fel på svetsen....

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #29 skrivet: 23 mar-17 kl 18:21 »
Kanske skiljer på typ av gas...Finns en del som påstår att ren kolsyra som gas är mindre känslig för rost och skit.... Annars går licenssvetsarens maskin bra på ren plåt så är det ju inget fel på svetsen....

Ingen skillnad på gas, vi använde samma flaska och tråd.
När vi byggde flak till min bil, så blev jag less på att det blev så mycket svetsloppor att knacka bort, så jag hämtade min svets och då var inte kretskortet lagat ännu.

Vi kunde konstatera att min svets var bättre.
Har även provat en 220 volts Kempi och det är inget jag vill ha.
Taskig startström, så det inte bränner igenom och gick absolut inte att svetsa 3 mm plåt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #30 skrivet: 23 mar-17 kl 18:48 »
Ingen skillnad på gas, vi använde samma flaska och tråd.
När vi byggde flak till min bil, så blev jag less på att det blev så mycket svetsloppor att knacka bort, så jag hämtade min svets och då var inte kretskortet lagat ännu.

Vi kunde konstatera att min svets var bättre.
Har även provat en 220 volts Kempi och det är inget jag vill ha.
Taskig startström, så det inte bränner igenom och gick absolut inte att svetsa 3 mm plåt.

Inget konstigt alls, helt normalt.
Din svets ger bättre strö helt enkelt.

Min finding från classe i sjön på 220 volt funkar oxå. Men det krävs en del innan man får till det.
Och med en industrisvets så blir det lättare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #31 skrivet: 23 mar-17 kl 21:20 »
Huvudsaken är ju att svetsen är rätt inställd. Som jag skrev före nån gång skall den låta son en spyfluga.
Men klart är att allt som förgasas i hetta som färg eller zink tex stör svetsningen. Blir lite som om Du använder fel gas.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #32 skrivet: 23 mar-17 kl 22:32 »
Huvudsaken är ju att svetsen är rätt inställd. Som jag skrev före nån gång skall den låta son en spyfluga.
Men klart är att allt som förgasas i hetta som färg eller zink tex stör svetsningen. Blir lite som om Du använder fel gas.

Eftersom du hänger upp dig på zink och färg, så kanske du missförstod mig, så jag har ändrat i mitt inlägg.
Hans funkar sämre även om det är 100% rent.
Jag menade att min går mycket bättre om det är lite färg eller rost.
Vet inte var du fått Zink ifrån, det svetsar man väll inte i, det blir väll giftiga ångor?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #33 skrivet: 23 mar-17 kl 22:41 »
Vet inte var du fått Zink ifrån, det svetsar man väll inte i, det blir väll giftiga ångor?

Ska man svetsa för hand i förzinkat material så slipar man först bort zinkbeläggningen en bra bit omkring svetsstället för att slippa dels zinkröken och dels risk att zinken förorenar svetsgodset.

Inom industrin verkar det dock vara accepterat att låta automatiska maskiner punktsvetsa tunt elförzinkat material, brännsvetsa fast skruvtorn på elförzinkade plåtar mm.  Men då ska det vara under ordnade former med bra utsug, mycket tunt zinkskikt på plåten och inte särskilt stora krav på hållfasthet och kvalitet hos svetsfogarna. Jag har själv sett det göras på Emerson (f d Ericsson) 's numera nedlagda fabrik i Söderhamn, där man tillverkade skåp och andra plåtdelar till mobilbasstationer.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #34 skrivet: 24 mar-17 kl 16:41 »
Ingen skillnad på gas, vi använde samma flaska och tråd.
När vi byggde flak till min bil, så blev jag less på att det blev så mycket svetsloppor att knacka bort, så jag hämtade min svets och då var inte kretskortet lagat ännu.

Vi kunde konstatera att min svets var bättre.
Har även provat en 220 volts Kempi och det är inget jag vill ha.
Taskig startström, så det inte bränner igenom och gick absolut inte att svetsa 3 mm plåt.


MIG svetsar blir inte bättre än sin svagaste länk, nämligen jordklämman, det låter som det är boven här.

P.S.
http://www.weldingtipsandtricks.com/Mig-welding-tips.html
Citera
And the Top 3 MIG welding tips are...

#1 MIG welding tip...Get a better Ground clamp.

This is probably one of the most important mig welding tips ever!

Ever heard someone light up with a mig gun and it sounds like a drive-by shooting?

You know what’s wrong? Bad ground!

That’s right a bad ground.

It is such a simple fix but I hear that sound all the time.

People have trashed machines and bought new ones for this reason alone and all the while, all that was wrong was a bad ground. Why? Have you paid close attention to ground clamps recently? They suck! I mean they really suck! It used to be that ground clamps were made from copper. Now they are plated steel with a tiny piece of copper on the jaws.

Guess what? The old ones are better.

You could say that about a lot of things right? But here’s a secret: you can still buy the old ones. It is no secret that copper is the best conductor. That’s why copper ground clamps are better. Especially ones that have a strong ass spring.

Bottom line is...in order to get good starts, you need a really good ground. I have a secret weapon that I use to get a good ground. And it involves copper.


Även tips #2 kan vara av relevans.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #35 skrivet: 24 mar-17 kl 17:09 »
Kan ju ha berott på jordklämman?
Hans är ny.
Och jag glömde min hemma, så använd en gammal startkabel utan fjäder. La en sten på för att hålla ihop den.

Ska jag dra en slutsats av det, så är det bättre med en kass kabel???

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #36 skrivet: 24 mar-17 kl 17:15 »
Om den ger bättre kontakt så svar ja. Vad gör det om något är nytt, om det är skit (eller sönder) från fabrik? Jag gav dig nu några tips ifall du ville hjälpa din vän felsöka men du gör som du vill.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #37 skrivet: 24 mar-17 kl 17:39 »
Om den ger bättre kontakt så svar ja. Vad gör det om något är nytt, om det är skit (eller sönder) från fabrik? Jag gav dig nu några tips ifall du ville hjälpa din vän felsöka men du gör som du vill.

Jo det är bra med de tipsen.
Hans svets är på skroten nu, den pallade inte med att svetsa grövre material hela dagarna.
Jag hade en äldre industrisvets som han bytte åt sig och nu funkar det för honom med svetsandet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #38 skrivet: 24 mar-17 kl 22:46 »
Jag tror det går att göra en enfas likriktare mjukare med nån sorts filter, har läst om sådant... Jag tror amerikanarna som är 3-fas handikappade måste ha använt sådana designer på sina kvalitétssvetsar från 80 talet och dylikt, annars måste ju amerikanarna ha helt legat bakom vad gäller bra svetsar tills inverter tekniken blev mogen.

På verkstäder, industrier och ute på landet finns alltid trefas även i USA.  208/120 och 480/277 V är de vanligaste spänningarna.
I bostäder i stadsmiljö varierar det mellan olika delstater.  På en del håll har man 240/120 V enfas treledarsystem, på andra håll 208/120 V trefas. Spänningarna har krupit upp med åren precis som här, 110-115-117-120 V.
Frekvensen är vad jag vet 60 Hz överallt i USA numera. För länge sedan hade Californien 50 Hz, och här och var i "rostbältet" vid östkusten förekom 25 Hz.

Det kan vara så att det är lättare att få en enfas-MIG att gå bra vid 60 Hz än vid 50 Hz.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #39 skrivet: 25 mar-17 kl 11:14 »
Något man kanske inte tänker på är chassits utformning på migsvetsen... Telwin har riktigt bra chassin på sina större modeller med en gummimatta på plåtlådan där man kan lägga prylar typ svetstänger,hjälm o dylikt... Biltemas större mig har också det...Sådan hylla är guld värd... T.ex Esabs c141 eller 151 är ju konstigt byggda,menar på ett handtag uppepå...ingen användbar o praktisk hylla...Naturligtvis går det ju att bygga en sådan själv men bättre om det finns från början...Kanske inte så lätt att bära runt dom som en väska.... Övrigt sett någon som byggt chassi till terrängbil med Biltemas mig 160...verkar funka...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Val av svets, the newer ending question...
« Svar #40 skrivet: 25 mar-17 kl 12:43 »
...Sedan tillbehör...Om man vill ha en modern svetshjälm typ självavbländande så prova olika modeller...När man provar så vrid huvudet åt alla håll...Simulera tänkta svetssituationer...Då kan man kanske märka om någon hjälm är felbalanserad... Sedan slipper man inte ifrån den klassiska typ spaden eftersom det kan vara svårt att komma åt att svetsa på vissa ställen på bilen...Hjälmen kan då utgöra ett hinder...Vill man vara ytterst präktig ska man även ha öronskydd,kanske proppar som hindrar svetsloppor att tränga in i hörselgångarna.har man tur så stannar lopporna med ett fräsande i ytterörat...Mössa hjälper i viss mån....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 7 användare
xaelanar, von tratt, Banelinjen, Rostig, beekeepern, Adels, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser