Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Huvudet ute och båda benen bakåtslagna  (läst 3412 gånger)

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
Huvudet ute och båda benen bakåtslagna
« skrivet: 10 mar-17 kl 20:31 »
Hej,
Vi har många lamm som föds med huvudet först och frambenen bakåtslagna. Vi har finullstackor, så tidigare år har det varit ganska många små lamm och inte spelat så stor roll vilket håll lamman har kommit på. De två senast åren har tackorna haft fri tillgång på fin hösilage och varit i mycket gott hull vid lamning. Lammen är nu också större (3.5-4.5 kg).
I år har jag dock haft två riktiga mardrömsupplevelser med lamm som suttit med huvudet ute och benen bakåtslagna. I min instruktion står det att lammen måste föras tillbaka till livmodern och rättas till, men jag har inte klarat det. Vet inte hur jag ska trycka. Jag kan ju inte precis trycka på huvudet. Jag har försökt sticka in fingrarna lite och trycka på bogen/axlarna på lammet, men det känns inte som att det är möjligt att trycka in det igen. I samtliga fall har jag bestämt mig för att dra ut lammungarn och då stuckit in fingrarna och försökt greppa i armhålan på lammet. Jag vågar ju inte ta huvudet och dra för då är jag ganska övertygad om att lammet dör.  Jag har fått ut lammen efter en 30 minuters kämpande och velande, och förutom att jag tycker att lammen varit lite extra sneda och vingliga i början, så har de repat sig bra. Det har som tur var gått bra med tackorna också!.
Men lite råd om vad man ska göra om (när) det händer igen och vad kan det bero på?


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Huvudet ute och båda benen bakåtslagna
« Svar #1 skrivet: 10 mar-17 kl 21:32 »
Nu har jag väldigt sällan fellägen alls, men min lantras är ungefär lika stor som finull (tackor på ca 65 kg är det vanligaste), men med något mindre benägenhet till 3 eller flera lamm.

Jag får i regel lamm på 3,5-4,5 kg hos omföderskor med 2 lamm, något mindre lamm hos första gångslammare med två lamm men ofta 4-4,5 kg lamm både när ungtackor eller äldre tackor får ett lamm.

Huruvida fellägen är rasbundet eller ej, vet jag inte, men det verkar inte så. Jag har en granne med Finull, som knappt har några problem, och en annan granne som verkar behöva rätta fellägen mest jämt.  Stora huvuden utan felläge förknippar jag mest med vad jag hört om renrasig Texel, men jag har ingen egen erfarenhet av sådana.

Lägesrättningar är jag dålig på, eftersom jag får träna alltför sällan. Så där kan jag inte bistå så mycket. Den där situationen med stora lamm som har bägge benen bakåt, så att bara huvudet sticker ut, har jag inte varit med om. Ett framben fel brukar oftast egentligen inte vara något problem för lantrastackor, lammen "pluppar ut" ändå, eventuellt med lite draghjälp.

Men annars brukar man säga, att antalet fellägen minskar om tackorna slipper all form av stress den sista månaden av dräktigheten. Och att tackorna ska bra med utrymme att "vanka runt" det sista dygnet eller så, före födseln, när lammet ska lägga sig rätt i födelsekanalen.

Att stoppa in en tacka för tidigt ensamma i en trång box, ger både stress och hindrar "vankandet".

Att undvika stress (ur fårens perspektiv):

Torde innebära att man undviker att flytta dem till en ny plats (byta hus), att man inte "bygger om" i fårhuset mer än minsta möjliga (montera några lamningsboxar är väl lagom nivå på ombyggnation), att man håller ett strikt schema (på kanske en timme när) för när man har "morgon" (tänder ljuset) och "kväll" (släcker ljuset) samt utfodrar med grov- respektive kraftfoder.

Man bör också undvika stora grupper med ovanliga besökare (inklusive t.ex. hundar som man inte är van vid), och röra sig lugnare än vanligt inne hos fåren.

Och naturligtvis så ska man inte ta bort djur ur, eller sätta in djur i gruppen, så att de måste göra upp om rangordningen.

Och så är de bra om tackorna har lagom hull genom hela dräktigheten, och man har sett till att de har en balanserad mineralstatus.

De senaste två åren har vi tillämpad ett ännu mer noggrant tidsschema än tidigare, och det verkar ge positiva resultat. Fellägen var sällsynta även tidigare, men senaste lamningen har vi haft noll fellägen, alla lamningar har skett på den ljusa delen av dygnet, och noll tackor som är tveksamma till "sista trillingen" eller ungtackor som är tveksamma till "lamm två" tyder på att tackorna är "harmoniska". Lammen är också raskt uppe och hittar juvret, och tackorna är pigga direkt efter födseln.

Fast egentligen verkar det svårt att säga när stress stör tackorna. De som har tackor som varit utsatta för riktigt svår stress som t.ex. rovdjursangrepp, t.o.m. före betäckningen, hävdar att tackorna får färre och "sämre" lamm samt fler komplikationer.

Får är helt enkelt känsliga djur!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Huvudet ute och båda benen bakåtslagna
« Svar #2 skrivet: 10 mar-17 kl 22:44 »
Hej.
Jag har uppfattat det att ett sådant felläge skall rättas till genom att man trycker in huvudet igen och stoppar in handen och försöker få tag i framklövarna och drar ut lammet. Ska man trycka tillbaka huvudet kan ju inte hela huvudet vara ute antar jag. Om du kommer in tidigare i processen kanske det går? Man får väl trycka på nosen.

Jag har själv aldrig varit med om det utan bara varit med om att nosen och en framklöv kommer och då har jag försökt att trycka tillbaka men gett upp, sen dragit lite i ena benet och sen har det gått av sig självt. Du har ju rätt i att man inte vill dra i huvudet bara.

En gång när det var mitt i natten och jag var less/trött så kom första lammet så där fel med en klöv och då stoppade jag in handen och drog ut de andra två. På så sätt föregick jag alla eventuella fellägen som skulle kunna dyka upp.

Om det är så många som tre eller fyra lamm i magen och de väger 4kg stycket kanske det inte är möjligt att de ska klara att lägga sig rätt i födelsekanalen? Det kanske inte finns plats helt enkelt att vända sig rätt?
Så då spelar det ingen roll hur ostressade tackor man har. När jag har fått fyrlingar och trillingar har ingen vägt mer än 2kg och ändå har jag haft fellägen, men mina tackor är så små också så de har väl mindre livmoder.


javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Huvudet ute och båda benen bakåtslagna
« Svar #3 skrivet: 10 mar-17 kl 23:49 »
Vi har genom åren haft ett par fellägen där lammen haft huvudet ute och ett eller två ben slagna bakåt. Alla gångerna har jag tryckt tillbaka huvudet en liten bit och någon gång helt för att kunna fiska fram benet/benen. Jag har tryckt på huvudet och skuldrorna men liksom med handen vid sidan för att vidga. Glidslem är till stor hjälp då de ibland hunnit bli torra när huvudet är utanför. Det gäller att jobba emellan värkarna och inte mot dem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: Huvudet ute och båda benen bakåtslagna
« Svar #4 skrivet: 02 maj-17 kl 22:18 »
Tack för alla goda råd. I morse hittade jag årets tredje lamm som fastnat på samma sätt. Funkade att lirka ut ena benet utan att trycks tillbaka hela huvudet. Tyvärr hade lammet redan dött. Tackan mår bra men ledsen eftersom hon inte fick fler lamm

Jag tror inte att tackorna är stressade. Klippta och fodrade enligt alla rekommendationer. Möjligen åt det rundare hållet, men inte feta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, ekont22, alternaiv, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser