Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slöjdvirke för "dummies"?  (läst 5951 gånger)

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
Slöjdvirke för "dummies"?
« skrivet: 05 feb-17 kl 21:00 »
Om jag får nyfällt virke av olika sort som jag kan tänka mig använda som slöjdvirke/skaftämne.
Hur tillvaratar jag det på rätt sätt för att få så lite sprickbildning som möjligt och hur länge är det absolut kortaste det skall ligga för att bli så pass torrt så det blir användbart?

Det här är en rent allmän fråga och gäller egentligen alla sorters virke så det är kanske svårt att säga något rent generellt om torktiden. Men jag antar att allt virke skall behandlas lika i övrigt.

Skall det barkas av eller ska barken vara kvar?
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Slöjdvirke för "dummies"?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-17 kl 11:36 »
Det beror på vad du ska använda det till och vilka trädslag det är. Ek, fur och gran är lämplig att barka om man vill undvika insekter.
Om du inte ska såga upp kan du klyva det i tårtbitar, det tar bort mycket spänningar i virket.
Förvara på ett blåsigt ställa utomhus under tak den första tiden.
Beroende på vad som ska skaftas går det utmärkt att använde mer eller mindre färskt virke.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Slöjdvirke för "dummies"?
« Svar #2 skrivet: 03 mar-17 kl 23:50 »
Det står lite om att torka virke i handboken här. Det hade jag nytta av när jag fick hem ett lass sågar virke som jag inte riktigt hade förberett mig för.

Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Slöjdvirke för "dummies"?
« Svar #3 skrivet: 04 mar-17 kl 20:04 »
Barken skall bort av trävirket om det skall torka. Obarkat trävirke torkar för långsamt och förstörs.

På björkplankor kan man lämna litet bark på någon vankant för de angrips sällan av insekter men gran och tall måste absolut vara barkfritt annars kommer insekterna så som Jokobn säger. Då insekterna har ätit upp den näringsrika underbarken borrar de sig in 2-4 cm djupt i träet och förpuppas där.

Rundvirke spricker alltid så skall du slöjda finare saker måste virket sågas upp till plankor eller åtminstone klyvas mitt i stocken.

Somliga saker slöjdar man av färskt virke men oftast torkar man virket. Våren och försommaren är bästa torktiden. Efter två vårars torkning brukar vanliga plankor av vanliga träslag vara lufttorra. Vill man ha dem torrare måste man ta in dem i uppvärmt utrymme och låtac dem torka några veckor till eller så sätter man dem i virkestorken på något snickeri.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

JS

  • Inlägg: 88
SV: Slöjdvirke för "dummies"?
« Svar #4 skrivet: 19 mar-17 kl 19:09 »
Ett annat tips för att minska sprickbildning är att olja, måla eller limma ändträt på ämnena. Annars torkar de för snabbt i ändarna och det kan bli långa sprickor. Men som flera sagt så lönar det sig att klyva ämnet 1-2 ggr. Eller ännu bättre om du vet vad du ska göra kan du grovforma det först, lämna några cm och finjustera när det torkat så torkar det mycket snabbare. V'ldigt bra för t.ex. skaft.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, bergh, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser