Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytto-blommor i grönsaksodlingen  (läst 2418 gånger)

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
Nytto-blommor i grönsaksodlingen
« skrivet: 31 jan-17 kl 21:16 »
Jag har förstått att det kan finnas fördelar med att odla vissa blommor med grönsakerna. Nu när jag sitter och planerar årets odlingar skulle jag gärna ha lite mer nytto-blommor i trädgårdslandet.

Jag odlar alltid tagetes i trädgårdslandet för att jag har hört att det gör nytta, dock vet jag inte riktigt vilken. Kanske någon av er vet?

Förra året upptäckte jag fördelen med att odla solrosor i närheten av äppelträden, fåglarna åt hellre på solroserna än äpplena. Förvisso ingen grönsak, men jag är ute efter blommor som gör nytta för odlingarna på ett eller annat sätt. Har ni några bra erfarenheter att dela med er av? Är det dessutom blommor som är lätta att ta egna frön på är det ett stort plus!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Nytto-blommor i grönsaksodlingen
« Svar #1 skrivet: 01 feb-17 kl 09:49 »
Tagetes tar bort jordnematoder. Jag har samodlat tagetes med tomater i många år och det funkar jättebra. Dessutom blir det trevligt med lite färg blad bladmassan.
Det borde vara lika effektivt vid potatisodling eftersom den är så närbesläktad med tomat. Personligen blandar jag in tagetes lite överallt, det skadar ju inte och jag har inte problem med att mördarsniglarna uppförökas men det kan ju bero på att jag odlar i upphöjda bäddar (pallkragar).

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Nytto-blommor i grönsaksodlingen
« Svar #2 skrivet: 01 feb-17 kl 12:12 »
Rätt många kryddor blommar snyggt.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: Nytto-blommor i grönsaksodlingen
« Svar #3 skrivet: 02 feb-17 kl 10:13 »
Nematoder alltså, intressant! Tack!

Ringblomma är ju också en blomma som jag har hört ska göra nytta i trädgårdslandet. Är det också mot nematoder eller är det för något annat?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Nytto-blommor i grönsaksodlingen
« Svar #4 skrivet: 02 feb-17 kl 11:21 »
Tagetes tar bort jordnematoder. Jag har samodlat tagetes med tomater i många år och det funkar jättebra. Dessutom blir det trevligt med lite färg blad bladmassan.
Det borde vara lika effektivt vid potatisodling eftersom den är så närbesläktad med tomat. Personligen blandar jag in tagetes lite överallt, det skadar ju inte och jag har inte problem med att mördarsniglarna uppförökas men det kan ju bero på att jag odlar i upphöjda bäddar (pallkragar).

Om Tagetes har någon enda effekt för att minska nematoder (OBS det finns både nyttiga och skadliga nematoder!), så fungerar det definitivt inte att samodla dem. I så fall skall man först odla tagetes i flera månader, och sedan på samma plats odla den grönsak man vill skydda. Tagetes har ingen effekt 10 cm bort

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Nytto-blommor i grönsaksodlingen
« Svar #5 skrivet: 02 feb-17 kl 13:22 »
Mexikansk tagetes (tagetes minuta) sägs vara extra bra mot nematoder och skall funka att samodla med. Kanske för att den är mycket större än andra tagetes sorter. Dessutom skall den nergrävd efter säsongen verka motverkande på ogräs.

Men det är lite utanför ämnet, då denna sällan hinner att blomma under svenska förhållanden.

Jag skall testa i växthuset i sommar.

MVH
Magnus

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Nytto-blommor i grönsaksodlingen
« Svar #6 skrivet: 03 feb-17 kl 11:48 »
Om Tagetes har någon enda effekt för att minska nematoder (OBS det finns både nyttiga och skadliga nematoder!), så fungerar det definitivt inte att samodla dem. I så fall skall man först odla tagetes i flera månader, och sedan på samma plats odla den grönsak man vill skydda. Tagetes har ingen effekt 10 cm bort
Odlar man dem varje år så sammanfaller det ju.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

806 gäster, 1 användare
bjurn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser