Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ung tacka som ligger konstigt  (läst 2427 gånger)

Nikitamooi

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Ung tacka som ligger konstigt
« skrivet: 24 jan-17 kl 12:33 »
Vi har en ung tacka som är väldigt liten och smal. Hon har alltid varit liten, men nu börjar vi bli lite oroliga. Hon är pigg, äter glatt, men förutom att hon är smal så ligger hon konstigt. Ofta när vi kommer så ligger hon på sidan med utsträckta ben. Hon tar sig då inte upp. Hon ligger helt slapp så lyfter vi upp henne. Då är hon glad och äter och så vidare. Vad kan det bero på?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ung tacka som ligger konstigt
« Svar #1 skrivet: 24 jan-17 kl 16:36 »
Hur är hon i hull? Är det gjort träckprov på fåren?

Nikitamooi

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Ung tacka som ligger konstigt
« Svar #2 skrivet: 24 jan-17 kl 17:38 »
Hon är ganska mager.
Nej, vi borde göra träckprov. Hur är det att avmaska tackor som snart ska lamma?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ung tacka som ligger konstigt
« Svar #3 skrivet: 24 jan-17 kl 19:58 »
Om tackan är mager, dräktig och har svårt att resa sig upp, så är det allvarligt för tackan. Kanske livshotande. Eller så finns det risker vid lamning och digivning.
Träckprov kan inte tas nu, parasiterna ligger i vintervila, men en erfaren veterinär kan titta på slemhinnor och se andra tecken på parasitinfektion, som gjort att tackan legat efter näringsmässigt under lång tid.

Spontant så låter det som att hon inte får tillräckligt att äta, eller kan tillgodogöra sig fodret hon får.

Är den lilla tackan normalt utvecklad för övrigt? Inga problem med bettet eller tänder? Inget hjärtproblem? Kanske en veterinärkoll vore lämpligt?

Får hon komma till och äta, eller blir hon bortträngd från fodret av övriga flocken?

Får hon en individuell giva av kraftfoder, som du är säker på att hon får i sig?

Får hon hö eller ensilage med rätt struktur och bra näringsvärden, samt lämpligt kraftfoder i rätt mängd?
Hö till får ska vara finbladigt, och genom att använda analyserat foder, kan man räkna ut hur mycket och vad som är lämpligt att ge som kraftfodertillägg. Mineraler behövs alltid, i synnerhet e-vitamin och selen.

Endast mycket sällan kan får klara den senare delen av dräktigheten helt utan tillägg av kraftfoder och mineraler, i synnerhet inte ungtackor, de ska ju både växa själva och det ska växa foster i magen på dem.
Ska man avstå från att kraftfoder, så ska man ha analyserat grovfoder av toppen kvalitet, näringsmässigt och strukturmässigt, och ha räknat på fodrets värden, så att fodret verkligen räcker till.

När ska hon lamma?

Om det är några månader kvar, så kan det nog gå att hjälpa henne till bättre hull.

Se till att verkligen hon får äta tillräckligt med grovfoder, har du analyserat hö, räkna ut en foderstat eller ta hjälp med att räkna.
Sätt henne i en egen box tillsammans med en kompis, så att hon inte behöver kämpa för att få plats vid fodret.

Byt hö om det är grovt, skaffa något mer finbladigt. Får kan svälta fast det finns foder tillgängligt, de kan inte tillgodogöra sig för mycket fibrer, det går åt mer energi att smälta för hög andel fiber än vad de får ut av det.
Oavsett ras, ge dina får 2,5-3,0 kg grovfoder per dygn och djur, och räkna med att minst 0,5 kg blir spill.

Introducera fårpellets om du inte redan ger det, använd inte spannmål i det här läget, det låter som om tackan är undernärd och behöver få det bästa man kan ge. Börja försiktigt med en deciliter första 3-4 dagarna, öka sedan försiktigt ett steg taget till nära maxdos enligt förpackningen. Observera att när kraftfodergivan blivit lite större, så behöver den fördelas överdygnet, t.ex. tre gånger per dygn.

Nu gissar jag ju bara, jag har inte sett din ungtacka, men är hon mager och bär lamm, så önskar jag dig att lyckas vända på det hela.

Passa på att kolla hullet på resten av flocken, det är kanske dåliga värden på ditt grovfoder, så att det behövs kraftfoder till dem allihopa.


Nikitamooi

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Ung tacka som ligger konstigt
« Svar #4 skrivet: 06 feb-17 kl 13:15 »
Hej!

Jag tänkte att jag skulle uppdatera om det är någon mer som råkar ut för samma sak.
Tackan det handlade om var inte en dräktig tacka, men jag tänkte på de som är dräktiga eftersom man avmaskar allihop.
jag kontaktade veterinären och han var ganska säker på att det var parasiter, så vi fick avmaska allihop. Enligt honom så var det inte farligt att avmaska dräktiga tackor och att vi skulle hellre överdosera än underdosera.
Tackan blev bra redan dagen efter, så det känns helt fantastiskt skönt!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ung tacka som ligger konstigt
« Svar #5 skrivet: 06 feb-17 kl 14:01 »
Så bra att tacka mår bättre!

Precis, det är inte farligt att avmaska dräktiga tackor, och nu kan den odräktiga ungtackan ägna sig åt att återfå hullet.

Det kan vara bra att ta ett träckprov innan fåren går ut på bete för att dels ta reda på om avmaskningen "fungerat", samt att konstatera vilken/vilka sorts parasiter fåren har. Det är väldigt sällan resultatet på träckprov blir "noll" parasiter, men det kan vara så små mängder så att avmaskning är onödig.

Har man indikationer på att en sådan parasit som främst hand Haemonchus (Stora magmasken) finns kvar efter avmaskning och på stall, Haemonchus är en riktigt svår parasit, så måste man avmaska igen och sanera riktigt noggrant. Stora magmasken har också uppvisat resistens mot de vanliga avmaskningsmedlen i några fall i Sverige på senare år, och det kan bli ett riktigt allvarligt problem för hela fårnäringen i Sverige om resistenta stammar sprids.
Har man fått in Stora magmasken och inte är helt ren efter avmaskning, så måste man kontakta Gård & Djurhälsan, för allas skull.

Men, det bete som fåren gick på i höstas är infekterat med parasiter, eftersom fåren hade tydliga tecken på parasitangrepp.

Så det är olämpligt, för att inte säga rent ut farligt för lammen att beta på det betet.
Lammen har ingen motståndskraft alls mot parasiter, utan den utvecklas över tid. Ungtackan blev ju dålig, medan de äldre tackorna klarade sig från symtom.

Så när lammen ska börja beta, så bör (ska) de komma till en hage som är sanerad från parasiter, alltså som inte använts till får, getter eller alpacka på minst en betessäsong och, naturligtvis inte heller på vintern. Att  hästar (helst) eller kor betat föregående säsong är helt OK.

Man kan sanera från parasiter på något av följande sätt:

Plöja upp betet och så in en ny (betes-)vall. Skörda första åren. Mycket säker metod.

Låta betet vila minst en sommar samt en vinter (helst med snö och tjäle). Man kan då ta en skörd hö på högsommaren under vilosäsongen utan risk. Tämligen säker metod om vintern är rimligt kall, för att få bort det mesta av parasiter.

Låta hästar beta på försommaren, putsa betet  efter några veckors tillväxt och låta fåren komma dit på eftersommaren när gräset vuxit till lagom igen. Eventuellt dit med hästarna igen. Något osäkrare metod, om man vet att det funnits mycket parasiter i omlopp på betet.

Allmänt så behöver man ha en betesplan, så att lammen alltid kan få börja beta på ett så parasitfritt bete som möjligt.
Att växelbeta med hästar, är bra ur parasitsynpunkt för båda fåren och hästarna.

Jag låter t.ex. alltid hästar "gnaga ner" ordentligt på den yta där jag tänker släppa fåren med lamm på våren. Hästar är den art som delar minst parasiter med får, så hästar är toppen för växelbete.






 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 5 användare
xaelanar, biggelina, mommo, olleryd, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser