Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vvs-pryl för att motverka "självsvängning"  (läst 2016 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Vvs-pryl för att motverka "självsvängning"
« skrivet: 21 dec-16 kl 23:13 »
Har väldigt långt mellan tryckvakt och trycktank i mitt vvs-system vilket gör att det ofta bli "självsvängning" i systemet och pumpen slår av/till mkt snabbt under någon minut innan svängningen upphör.. vet att jag för något år sedan såg någon vvs-pryl som kunde motverka detta men nu kan jag inte hitta den igen och jag vet inte namnet på prylen eller ens minns hur den såg ut.

Någon som vet vad något som detta kan heta?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vvs-pryl för att motverka "självsvängning"
« Svar #1 skrivet: 21 dec-16 kl 23:22 »
Låter som en backventil
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Vvs-pryl för att motverka "självsvängning"
« Svar #2 skrivet: 21 dec-16 kl 23:23 »
Låter som en backventil
Nej.  Vattnet måste ju flöda åt båda hållen
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vvs-pryl för att motverka "självsvängning"
« Svar #3 skrivet: 21 dec-16 kl 23:43 »
På engelska CSV valve sv. VFD ventil.    Används ytterst sällan i Sverige.
Man kan sätta en kulventil som du stänger till så pass att självsvängningen upphör.

Fenomenet uppstår som regel när man har en överdimensionerad pump.

https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/234088-tryckbrytaren-till-djupvattenpumpen-star-och-slar.html
Mer hittade jag inte i ämnet. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Vvs-pryl för att motverka "självsvängning"
« Svar #4 skrivet: 21 dec-16 kl 23:50 »
Hittade.. "Tryckslagsdämpare" var det jag for efter..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vvs-pryl för att motverka "självsvängning"
« Svar #5 skrivet: 21 dec-16 kl 23:52 »
Ett annat sätt att lösa problemet är att sätta upp en liten extra trycktank (hydropress) nära tryckströmbrytaren. Var noga med att ha samma förladdningstryck i båda tankarna, lämpligen ca 90 % av tryckströmbrytarens tillslagstryck.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vvs-pryl för att motverka "självsvängning"
« Svar #6 skrivet: 22 dec-16 kl 08:42 »
Hittade.. "Tryckslagsdämpare" var det jag for efter..

Den som söker skall finna. 
En enkel och ganska billig lösning på problemet får man hoppas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Vvs-pryl för att motverka "självsvängning"
« Svar #7 skrivet: 22 dec-16 kl 09:13 »
Jo, får se om det räcker.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vvs-pryl för att motverka "självsvängning"
« Svar #8 skrivet: 22 dec-16 kl 09:16 »
Jag har lite problem med det där också sedan jag i all hast bytte plats för tryckströmbrytaren. Den hamnade lite väl mycket i slutet av en raksträcka... Skall lösa det snyggare sedan, men funderar på om jag för tillfället får plats med en gammal hydropress som ligger och skräpar i boden eller om jag skall bränna 300kr på en miniatyr när jag är i staden. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/tryckslagsd%C3%A4mpare

Känns som att 30 meter PEM-slang inte riktigt bromsar tillräckligt i en sådan liten, den är nog mer utformad för ett 12 mm rörsystem i själva huset.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Vvs-pryl för att motverka "självsvängning"
« Svar #9 skrivet: 22 dec-16 kl 10:27 »
Ja, det var min tanke med. Men den kostade så lite så det är värt att prova. Monterar man dit en t-koppling och det inte funkar kan man ju köpa en liten hydropress och sätta dit istället. Skulle helst vilja ha så lite vatten där detta sitter som möjligt, det var ju anledningen till flytten av hydroforen.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vvs-pryl för att motverka "självsvängning"
« Svar #10 skrivet: 22 dec-16 kl 11:08 »
Tror du är snabbare än vad jag är när det gäller detta, så jag ser fram emot rapporten ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser