Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcell kooperativ  (läst 1603 gånger)

bärfamiljen

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
Solcell kooperativ
« skrivet: 22 nov-16 kl 22:20 »
Jag tänker att det kan vara mer ekonomiskt och energieffektiv att vara flera som ihop köper och installerar solceller på någon större byggnadstak (t.e. industribyggnad), istället för att ha varsin anläggning på sin villatak. Jag vet att sådana kooperativ finns i andra länder, fast jag minns inte om det fanns exempel även i Sverige.

Är det någon som känner till om det finns någon solcell kooperativ i Sverige eller helst nära Alingsås/Göteborg?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Solcell kooperativ
« Svar #1 skrivet: 29 nov-16 kl 20:47 »
De svenska reglerna för beskattning av solcellsproducerad el gör att det inte blir särskilt förmånligt att producera el i solceller på ett ställe, transitera energin via elnätet och förbruka den på ett annat ställe. Om det ska finnas någon chans att få ekonomi i det hela måste solcellerna finnas på den fastighet där energin ska förbrukas.

bärfamiljen

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Solcell kooperativ
« Svar #2 skrivet: 03 dec-16 kl 23:04 »
Jag har också läst om det nu. Det förklarar varför jag har inte har hört talas om att sådant kooperativ i Sverige. Fast från och med den 1 juli 2017 ska beskattningen för solelanläggningar på mer än 255KW sänkas från mer än 30% till 0.5% vilken skulle göra det mycket mer intressant eller hur?  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser