Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakugnslucka.  (läst 1030 gånger)

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
Bakugnslucka.
« skrivet: 07 nov-16 kl 20:10 »
Bilder i kommentarer.
Kan någon berätta något om det här?
Enligt konstruktionen på huset är torpet byggt på slutet av 1800-talet men jag har hittat uppgifter om att en familj bodde här redan 1736.


Nehej, det gick inte att bifoga bild, och jag kan inte ta bort inlägget.
« Senast ändrad: 07 nov-16 kl 20:19 av DiselDoris »

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Bakugnslucka.
« Svar #1 skrivet: 07 nov-16 kl 22:53 »
Varför kunde du inte bifoga bilden? Var den för stor?


(förresten, jag gillar ditt användarnamn, det är ju nästan som den roliga låten DieselDoris med Kenneth & The Knutters)  :D

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Bakugnslucka.
« Svar #2 skrivet: 08 nov-16 kl 14:43 »
platsen har troligen haft tidigare hus. husen förr var inte särskilt bra byggda,oftast låg stockarna direkt mot marken och alltså ruttnade husen ner.
sedan beror det ju på vilken sorts hus som låg på platsen tidigare.
mitt grannhus började t.ex som backstuga tidigt 1800-tal. blev senare torp c.a 1870 och under 30-talet rivet och ett nytt hus uppfört på samma plats.
enklast är att kolla kyrkböcker,där brukar finnas beteckningar på husets "status".
ett annat tips är lantmäteriets äldre kartor som man hittar på deras hemsida.
det var inte förrän du kommer upp till halva 1800-talet som husen byggdes mer varaktigt,då pga att man allmänt använde grundstenar och på så vis lyfte stockvarven från marken.enklare hus som backstugor var ju oftast nergrävda i backen och det är ytterst få av dem bevarade,fukten tog dem snabbt.

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Bakugnslucka.
« Svar #3 skrivet: 12 nov-16 kl 15:05 »
Varför kunde du inte bifoga bilden? Var den för stor?


(förresten, jag gillar ditt användarnamn, det är ju nästan som den roliga låten DieselDoris med Kenneth & The Knutters)  :D


Ja dom var för stora.
Haha, jag har faktiskt snott namnet därifrån😃

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Bakugnslucka.
« Svar #4 skrivet: 12 nov-16 kl 15:13 »
platsen har troligen haft tidigare hus. husen förr var inte särskilt bra byggda,oftast låg stockarna direkt mot marken och alltså ruttnade husen ner.
sedan beror det ju på vilken sorts hus som låg på platsen tidigare.
mitt grannhus började t.ex som backstuga tidigt 1800-tal. blev senare torp c.a 1870 och under 30-talet rivet och ett nytt hus uppfört på samma plats.
enklast är att kolla kyrkböcker,där brukar finnas beteckningar på husets "status".
ett annat tips är lantmäteriets äldre kartor som man hittar på deras hemsida.
det var inte förrän du kommer upp till halva 1800-talet som husen byggdes mer varaktigt,då pga att man allmänt använde grundstenar och på så vis lyfte stockvarven från marken.enklare hus som backstugor var ju oftast nergrävda i backen och det är ytterst få av dem bevarade,fukten tog dem snabbt.


Jo jag tror det ligger till så, huset står på torpargrund, är stabilt byggt och väl skött, det var därför jag köpte det trots att det inte var vatten indraget och det inte fanns nåt kök alls. Det finns 2 eldstäder, innanfönstren stod i uthuset och taket var helt, inga läckor nånstans, golvet byttes -92 och då passade man på att gräva ur grunden oxå. Uthuset var inte riktigt lika välskött, taket bestod av en pressening och det hade regnat in under måna år, men det är åtgärdat och är rätt och fint igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser