Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tilluftstak?  (läst 1052 gånger)

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
tilluftstak?
« skrivet: 25 okt-16 kl 22:08 »
Håller på att bygga ett hönshus. Tänkte testa ventilationensideen från Naturligare hönsskötsel- en praktisk handledning.

Hönshuset kommer vara på 4 kvm och herbergera c tio hönor a 1,5 - 2 kg. Då borde det vara 10 cm mellan plåten och det isolerade innertaket och innermått på ventilationstrumman 48 cm. 70 mm isolering plast och osb skiva. Jag hade tänkt att bara kalka skivan men här är många som skriver att dom har målat. Varför måla och inte bara kalka? Kan det inte bli problem med kondens på undersidan av plåten som sedan droppar ner i isoleringen? Skall isoleringen vara täckt i ovankant under plåten?

Tidigare har jag bara haft höns i befintliga gamla lokaler på gårdar där jag bott tidigare eller oisolerade dragiga stora lådor. Det har gått bra men vi tänker att det skall ge mer ägg, kännas trevligare och vara mer lättskött så här.

Har någon testat tilluftstak? Och har jag måtten rätt för mig?

Cefast

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: tilluftstak?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-17 kl 00:28 »
Jag bygger också men väljer bygga ventilation som vore det ett litet bostadshus.
Kul att du läser Schiötte. Bra bok trots sina år.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 4 användare
javill, xaelanar, Själv är bäste dräng, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser