Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egna pilar  (läst 11306 gånger)

Wolfen69

  • Inlägg: 7
  • Bushcraft-Prepper-Pilbågsgalen-Vikinga-Gubbjävel
    • Närke
    • Thompett Design
Göra egna pilar
« skrivet: 13 okt-16 kl 20:24 »
Halloj
Vet inte hur många det är här som skjuter med pilbåge men tänkte ge lite tips om hur man gör pilar.

En pil kan delas in i 5 delar.
1 Nocken
2 Fjädrarna
3 Lindningen
4 Pilskaft
5 Spetsen






Om vi börjar med Nocken så är det bra om man sågar den tvärs över fiberriktningen på sitt pilskaft, det gör att pilen har svårare att spjälkas upp när vi skjuter med pilen sen.



Fjädrarna bör man använda fjädrar från större fåglar så som gås, kalkon, svan osv pga att dessa har ganska styva fjädrar,
Dessa monteras på vårt pilskaft som på bilden nedan, när jag gör pilar gör jag en fjäder i en annan färg, den kallas för styrfjäder och ska sitta som på bilden nedan, ut från bågen sett, varför det då, jo för att om man laddar pilen med en fjäder emot pilbågen så kommer den att gå rätt hårt förbi bågen när den skjuts och pilen kan då börja wobbla, laddas den med 2 fjädrar emot bågen går den snällare förbi.



Fjädrarna limmas på pilskaftet med ett superlim eller så skaffar man dubbelhäftande fjädringstejp som är rätt smidigt, sedan lindas fjädern med björntråd så att allt sitter fast, för att skapa en vattentät förslutning över lindningen kan man lacka över den med tex Biltemas båtlack


Vinkeln på fjädrarna kan variera men se det så här, ska man skjuta prick, mycket vinkel på fjädern, ska man skjuta långt så lite mindre vinkel på fjädern.
Pilen med mycket vinkel kommer då att börja spinna fort och gå rakt men den vinkeln gör även att pilen bromsas fortare, och den med lite vinkel kommer att gå längre och inte spinna lika fort.





Dax att fixa till spetsen då.
Man taperar (spetsar) framänden på sin pil, detta finns det speciella verktyg till och ska du göra 100 pilar behöver du införskaffa det verktyget men du får samma resultat med en vass kniv, man taperar pilskaften för att de flesta spetsar man köper har koniska hål.

När framänden på pilen är taperad kan man limma dit den spets du vill ha eller har införskaffat, jag använder ett 2 komponentslim typ Araldit.
Tänk på att rundstav som man köper på bygghandeln är x antal mm så är spetsar man köper tum osv.
8 mm blir 5/16
9 mm 11/32

Spetsar finns massor av, man kan köra med sk tavelspetsar eller historiska jaktspetsar, jaktspetsar är inget bra för tavlorna man skjuter på, dom går sönder riktigt fort då, sen finns det sk insatser man kan gänga på sin pil, här taperar man inte alls utan gängar på hela insatsen med lim, låter den torka och sedan kan du gänga dit vilken spets du vill.
Men tänk på att jakt med pilbåge i Sverige är EJ tillåtet


Man kan ju sedan lacka hela pilen så håller den ju längre, måla bomärken osv men man ska tänka på att i början när man börjar skjuta pilbåge så skjuter man bort ..massor.. med pilar, för att man lättare ska hitta sina fina pilar har Biltema reflextejp, den kan man linda ett varv eller två precis under fjädrarna så skulle man skjuta brot två pilar som man inte hittar så inväntar man mörkret, tar med sig en ficklampa ut och...ja ni hajar  ;D


Hoppas detta hjälper eller inspirerat någon, undras det något så finns jag här.

« Senast ändrad: 13 okt-16 kl 21:30 av Wolfen69 »
Aim small, miss small.
>>>==========)>

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Göra egna pilar
« Svar #1 skrivet: 13 okt-16 kl 20:30 »
Tack!
Jag har för mycket annat på gång för att börja skjuta med pil och båge men det är verkligen trevligt när folk delar med sig av kunskaper på det här viset.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Wolfen69

  • Inlägg: 7
  • Bushcraft-Prepper-Pilbågsgalen-Vikinga-Gubbjävel
    • Närke
    • Thompett Design
SV: Göra egna pilar
« Svar #2 skrivet: 13 okt-16 kl 20:31 »
Tack :)
Aim small, miss small.
>>>==========)>

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Göra egna pilar
« Svar #3 skrivet: 13 okt-16 kl 22:31 »
Tack Wolfen!

Håller med TW, mycket trevligt med folk som delar med sig av sitt kunnande.
Föredömligt pedagogiskt och snyggt gjort.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Göra egna pilar
« Svar #4 skrivet: 14 okt-16 kl 08:59 »
Jag fick plötsligt en stark lust att börja skjuta med pilbåge, efterfrågar hur man gör bågen!

Helt lysande beskrivet!
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

andtol

  • Gäst
SV: Göra egna pilar
« Svar #5 skrivet: 14 okt-16 kl 10:29 »
Vilket träslag gör man pilskaft av?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Göra egna pilar
« Svar #6 skrivet: 14 okt-16 kl 11:28 »
Vilket träslag gör man pilskaft av?
Jag beställer cederämnen från pilar och bågar i sthlm. men jag har också gjort pilar av mycket rakfibrig björk som jag klöv ur ett ämne, täljde och sedan hyvlade i en sorts mall där man kan lägga in pilämnet. Det ska vara helst nåt som är rakfibrig och som inte slår sig så lätt. björk är nog egentligen inget bra val men jag ville testa.

vad gäller göra en båge så finns det oerhört många sätt. kul att nån frågar. kanske tar jag mig tid och skriver ut en detaljerad anvisning. det kan bli en del sidor för det finns mycket att tänka på. har gjort rätt många långbågar av alla möjliga träslag.

Wolfen69

  • Inlägg: 7
  • Bushcraft-Prepper-Pilbågsgalen-Vikinga-Gubbjävel
    • Närke
    • Thompett Design
SV: Göra egna pilar
« Svar #7 skrivet: 15 okt-16 kl 02:06 »
Vilket träslag gör man pilskaft av?

Ceder eller Gran använder jag, men allt beror på bågen man har, är det en klenare båge på säg 25 pounds så duger det med 8-9 mm rundstav från bygghadeln, blir helt okej pilar som funkar att skjuta med, har man en båge starkare än 25 pounds bör man ha riktiga pilskaft, när mina kunder beställer pilar av mig så frågar jag alltid efter styrkan på bågen så jag kan göra pilar som är anpassade till just den bågen.

Och Bågar & Pilar i sthlm har pilämnen som man kan beställa med olika spine (hårdhet), bara beställa till just din båge :)

Aim small, miss small.
>>>==========)>

SV: Göra egna pilar
« Svar #8 skrivet: 06 maj-18 kl 01:17 »
Om någon fortfarande är intresserad av att göra egna pilar så kan jag maila ett doc. Som jag själv satt ihop. Träpilar

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Göra egna pilar
« Svar #9 skrivet: 29 jun-18 kl 19:33 »
Vad intressant!

 När jag var ung gjorde vi en del egna pilar. Med naturfjädrar ock diverse spetsar.
Idag köpte jag 42 st. raka pinnar i olika färger för 20 kr på sec.hand.  Tror det är ett plocke pinn spel modell större. Tänkte göra pilar igen. Så jag googlade göra träpilar precis nu.

Min starka träbåge gick av,tyvärr .. Men jag har en Falcon i glasfiber som jag fick i unga år.Den är skön att skjuta med. Jag har haft den sista tiden då jag skjutit pilar med fiskelina i ,över trädgrenar som växt ut över min parkering...sen har jag satt i ett rep ock sen en snörsåg, så jag har kunnat stå på marken ock såga av grenar.

Det finns mycket om pilar ock bågar på Pinterest. En del indianstammar tog någon typ av vassrör som de pluggade fram ock bak med en pinne.. Men sådan stark vass har vi nog inte i Sverige?  ..om man nu inte kan torka de där vass-cigarrer som växter vid våtmarker.

Fjädrar ock nockar har jag sett wish.com  men man behöver ju inte köpa allt. Ska läsa mer om detta ämne när jag hinner.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Göra egna pilar
« Svar #10 skrivet: 29 jun-18 kl 20:24 »
Jag kollade på den där påsen med pinnar jag köpte. Det står överskottspris 49 kr. De är 7.7 i diameter. 80 cm långa. Så längden räcker mer än väl till 28 tums pilar. Vilket var populära förr. Pinnarna är i svart, blått, natur, grön,röd. De är förvånadsvärt raka.

Det här med pilar får jag ta när jag hinner. Det är mycket annat nu. Trädgården osv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser