Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utegården  (läst 1352 gånger)

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
Utegården
« skrivet: 11 sep-16 kl 06:53 »
Nu flyttar våra höns snart in i vårat hönshus. De kommer gå över hela tomten men vi behöver en utegård.

Det vi pratat mest om i vår okunnighet är hur vi gör med hörnstolparna. Det är berg eller stora stenar under 15 cm förna och gården ska byggas i backe. Vad använder vi bäst för stolpskor? Ska vi hellre ha rent trä under marken? Hur fäster vi i berget bäst?

Kanske detta diskuterats tidigare?  Nån länk som vi bör läsa?

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Utegården
« Svar #1 skrivet: 12 sep-16 kl 07:44 »
Vi har makadam en bit ner där vi skulle bygga vår hönsgård. Vi köpte jordankare som faktiskt gick ner ganska smidigt ändå, men inte på alla ställen där vi ville ner. Vi fick alltså anpassa oss efter var vi kunde få ner dom.
Är det berg under behöver man kanske gjuta plintar för att det ska bli stabilt?

Höns i avlagd lekstuga.

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Utegården
« Svar #2 skrivet: 17 sep-16 kl 11:27 »
Det går alldeles utmärkt att bygga helt utan att gräva. Min hönsgård står rätt på marken utan vare sig plintar eller jordankare. Jag byggde den av fyrkantiga ramar av tunna reglar täckta av putsnät, som sattes ihop i hörnen. Ungefär som man gör med monteringsfärdiga hundgårdar. Den har stått emot det mesta nu i fyra år.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Utegården
« Svar #3 skrivet: 17 sep-16 kl 14:16 »
Jag har en hönsgård av typen galvad hundgård, sektionerna vilar direkt mot marken. Men dom sitter ju fast så dom rör sig inte så mycket, vilket kan bli ett problem när små kycklingar plötsligt hittar gropen där gammeltuppen har haft sitt sandbad.

Man får ha koll om någon gräver helt enkelt, jag la några gamla stockar på utsidan så att det skulle bli lite svårt att krypa ut.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, Tångräkan, von tratt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser