Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bada katt?  (läst 2618 gånger)

Dagg

  • Inlägg: 560
Bada katt?
« skrivet: 10 sep-16 kl 22:42 »
Hej! Vi har blivit stödhem till en "helig" birma... Jag har alltid trott att raskatter är knepiga, men när Doris mådde dåligt på katthemmet så fick hon så klart komma och bo hos oss! Och en normalare katt får man leta efter...fångar möss som en mästare, är lugn och lätthanterlig och ja, vad mer kan man önska? Jämfört med våra bonn-katter är hon högst normal... Hon älskar att bli borstad (och det blir hon) men måste birmor bli badade med jämna mellanrum?

//Dagg

Gilbert

  • Gäst
SV: Bada katt?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-16 kl 01:10 »
Bara om du ställer ut, de tycker lika illa om bad som andra katter. Men kamma försiktigt pälsen så det inte blir tovor i stället.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bada katt?
« Svar #2 skrivet: 11 sep-16 kl 10:11 »
Det finns dock katter som gillar att bada. En bekant hade problem med en katt som alltid skulle ner i diskbaljan när han diskade, det slutade med att han fick skaffa diskmaskin.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Bada katt?
« Svar #3 skrivet: 11 sep-16 kl 11:04 »
birmakatter brukar gilla vatten,har själv två halvbirmor och de kan lägga sig i dammen en het dag.jag brukar dock aldrig bada dem utan det sköter de själva,katter är skitbra på att hålla sig rena.
när det annars gäller vatten o katter är det nog högst individuellt och beror nog på om man vant dem vid bad från början.
På Youtube finns det massor av klipp på katter som älskar att bada,ligga i handfatet i varmt o gosigt vatten m.m
men en vuxen katt som inte har badat skulle jag absolut inte försöka tvinga,brukar resultera i blodvite.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Bada katt?
« Svar #4 skrivet: 16 sep-16 kl 23:43 »
Gåtan löst! Hon gillar helt klart vatten! Hon har varit mycket intresserad när vi duschat eller hållit på i badrummet och idag parkerade hon sig i handfatet i flera timmar. Så vi satte på kranen lite försiktigt och förväntade oss att hon skulle rusa därifrån, men ICKE! Hon älskade det! Första katten jag haft som gillar att bada  ;D!

//Dagg

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Bada katt?
« Svar #5 skrivet: 17 sep-16 kl 00:36 »
Hej! Vi har blivit stödhem till en "helig" birma... Jag har alltid trott att raskatter är knepiga, men när Doris mådde dåligt på katthemmet så fick hon så klart komma och bo hos oss! Och en normalare katt får man leta efter...fångar möss som en mästare, är lugn och lätthanterlig och ja, vad mer kan man önska? Jämfört med våra bonn-katter är hon högst normal... Hon älskar att bli borstad (och det blir hon) men måste birmor bli badade med jämna mellanrum?

//Dagg

Jag känner en helig birma och det enda knepiga med honom är att han inte krafsar över det han gjort i lådan, och han kan ogenerat sätta sig mitt på gräsmattan och skita och sen bara lulla iväg som ingenting, men att han gör så beror inte på att han är birma.  Han är för övrigt väldigt normal. Jag känner en birmauppfödare och hennes katter är trevliga och normala hela gänget. Det enda jag har emot birmor är att dom har en hel del ärftliga sjukdomar. Jag vet att uppfödarna låter undersöka sina avelsdjur hos vet innan dom tar ungar, men ändå så tycks det inte gå att avla bort allt.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Bada katt?
« Svar #6 skrivet: 17 sep-16 kl 23:56 »
Tja, jag har inte "valt" att skaffa en birma...hon valde oss! Vi har aldrig haft raskatter förut...bara de som så att säga "sitter på vår tröskel". Hon blev lämnad på katthemmet och vantrivdes enormt. Vi valde då att bli stödboende till Doris och hon har anpassat sig väldigt väl till de andra katterna, höns med kycklingar osv. Hon är nu en medlem av familjen och vi får anpassa oss till varandra. Oavsett vad man tycker om den ena rasen eller den andra så finns Doris, på riktigt, just nu, och behöver vårt stöd. Att orera om raskatters varande eller inte, om de är fel-avlade eller inte hjälper inte oss just nu. Vi vill att Doris ska må så gott hon kan och i harmoni med oss andra.

//Dagg

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Bada katt?
« Svar #7 skrivet: 18 sep-16 kl 08:16 »
 helt rätt! jag har inte haft katt mer än ett tiotal år men den första katten valde att flytta in till mig.jag var tveksam till en början men bättre sällskap kan man inte få.
hon var en strökatt,troligen utslängd av någon och hade bott ute i minst ett halvår.Full med öronskabb ,mager m.m.
Hon vann över mig på några dagar och efter åtskilliga veterinärbesök blev hon den trevligaste katt jag mött.
Tyvärr fick jag bara njuta av hennes sällskap i 4 år,troligen var hon relativt gammal när hon kom,sista året blev hon blind och döv och sista veckorna hittade hon varken matskål eller låda.Ett sista besök hos veterinären fick göras....

Några veckor senare ringde min mor och frågade om jag ville ha två kattungar som annars skulle avlivas. Mamman var en birma som vänstrat med grannens bondkatt och birmakattens ägare ville inte ha ungarna. togs egentligen alldeles för tidigt men de skulle annars avlivats. nu 8 år senare har jag två fantastiska kattbröder,oerhört tillgivna och ett fantastiskt sällskap då de alltid vill vara med o kolla vad jag gör. Duktiga musjägare,gillar både att ligga framför kaminen en vinterdag som att bada i dammen en stekhet sommardag. Så från en hundmänniska har jag "utvecklats " till en kattbetjänt. ... men jag gillar det skarpt! Ulf


SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Bada katt?
« Svar #8 skrivet: 18 sep-16 kl 17:10 »
Så från en hundmänniska har jag "utvecklats " till en kattbetjänt.

Sånt gillas skarpt!  :D
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Bada katt?
« Svar #9 skrivet: 11 okt-16 kl 18:02 »
Doris lyckades gå å få ringorm  ::), så det var bara att prova ett "riktigt bad"! Inga problem alls! Hon fann sig i att bli både genomblöt och intvålad  ;D!

//Dagg

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bada katt?
« Svar #10 skrivet: 12 okt-16 kl 10:14 »
Härligt! En katt är en katt. Några måste dock bli borstade.  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser