Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gallgångskoccidios-prognos  (läst 1394 gånger)

Noraniki70

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Gallgångskoccidios-prognos
« skrivet: 02 aug-16 kl 14:46 »
Är ny medlem här:) har dock varit inne och läst tidigare och tycker att det verkar finnas mycket kaninkunnigt folk här. För att göra en lång historia kort så tog vi en omplaceringskanin i början på året. Efter att han varit drabbad av ett par oklara infektioner, så uppdagades det med ett träckprov att han har Koccidier i blandflora, även den sort som angriper levern. Inget han fått från oss utan han måste varit smittad redan när han kom. Han är dock pigg, har bra hull, och fin päls. Ökad törst dock, annars inget onormalt. Vi har en bra veterinär och kaninpojken är behandlad med Baycox, och även hans kompis (som sannolikt är smittad). Nya träckprov ska tas nu i dagarna. Det jag undrar över är hur hoppfull jag vågar vara. Går det att bli av med gallgångskoccidios så att han kan bli frisk? eller är det kört? Kan de leva ett bra liv trots parasiten om de inte visar symtom på att må dåligt? Skulle bli jätte tacksam om någon vet och vill svara:)

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Gallgångskoccidios-prognos
« Svar #1 skrivet: 13 okt-16 kl 21:59 »
Gallgångscoccidios finns i stort sett i alla större besättningar. Angreppen är störst på sensommaren/hösten. Parasiten lämnar värddjuret när det kläcks. Går att behandla med "Trimsulfa" som är antibiotikabaserat.
Normalt ser du ingen yttre påverkan på kaninen.
Gösta

Noraniki70

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Gallgångskoccidios-prognos
« Svar #2 skrivet: 24 nov-16 kl 21:42 »
Tack för svaret:) dom har behandlats med Baycox och har testat negativt för Koccidier nu. Dock har båda nu istället fått bandmask:/ har en tråd högre upp där jag frågar om någon har koll på avmaskning för kaninens bandmask...du kanske vet, Gösta?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 5 användare
RindertD, Tur-Johan, Be, skräptanten, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser