Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är det bra att ha en sån här?  (läst 1775 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
När är det bra att ha en sån här?
« skrivet: 01 aug-16 kl 10:36 »
Vad har man för nytta av den här?

Gilbert

  • Gäst
SV: När är det bra att ha en sån här?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-16 kl 10:44 »
Du kan koka grönsaker i den och sedan ta upp grönsakerna och ta hand om vattnet eller använda det till mera grönsaker.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: När är det bra att ha en sån här?
« Svar #2 skrivet: 01 aug-16 kl 10:51 »
Så då kokar man med silen i kastrullen, istället för i vanlig kastrull och hälla av vattnet?
Känns lite onödigt, ingen annan bra orsak att göra så eller ha den till något annat?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: När är det bra att ha en sån här?
« Svar #3 skrivet: 01 aug-16 kl 10:54 »
När du kokar pasta, potatis eller vad som helst som du vill kunna dränera bort vätskan.

När du kokar grönsaker så skall du bara ha vatten i botten och ångkoka grönsakerna då det är bland det bästa sätten att bevara nyttigheterna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: När är det bra att ha en sån här?
« Svar #4 skrivet: 01 aug-16 kl 10:59 »
När du kokar pasta, potatis eller vad som helst som du vill kunna dränera bort vätskan.

När du kokar grönsaker så skall du bara ha vatten i botten och ångkoka grönsakerna då det är bland det bästa sätten att bevara nyttigheterna.

Bättre eller sämre än tryckkokaren jag fråga om i en annan tråd?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: När är det bra att ha en sån här?
« Svar #5 skrivet: 01 aug-16 kl 11:28 »
Hade en sån som inköptes på IKEA men det är joxigare och kräver lite mer utrymme när innerdelen ska lyftas ur och rinna av. Tror faktiskt den såldes som pastagryta. Jag återanvänder allt kokvatten från grönsaker etc och det är lättare att hälla ut vattnet genom att glänta på locket och låta kokvattnet rinna ner i ett litermått. Så jag har gett bort grytan...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bubbel i Dammen

  • Inlägg: 31
  • fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
SV: När är det bra att ha en sån här?
« Svar #6 skrivet: 01 aug-16 kl 11:52 »
Om man absolut vill ha ett durkslag kan man ha det där, så finns det fler användningar eftersom det går att koka i det. Skulle också gå att koka saft lite smidigt med den, efter koket lyfter man upp låter rinna ner i grytan under, pressar lite. Av med silen i med socker, klart. Men det blir grynig saft, alterntivet med samma metod kan bli äppelmos men då ska man ju nöpressa och då kanske det är lite fel form.

Jag behöver ingen sån där, men om jag hade en skulle mitt durkslag bli retur för det är plastigt. Ska jag ångkoka har en liten nätsil från förr.
 
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: När är det bra att ha en sån här?
« Svar #7 skrivet: 01 aug-16 kl 12:02 »
Känns som jag spar den till husbilen och inte säljer den på loppisen, men är tacksam för fler tips.
Den är av märket Hackman från Finland, det är väll ett bra märke?

Bubbel i Dammen. Det finns durkslag i rostfritt, då slipper du att det är plastigt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: När är det bra att ha en sån här?
« Svar #8 skrivet: 02 aug-16 kl 00:15 »
Bättre eller sämre än tryckkokaren jag fråga om i en annan tråd?

Om insatsen passar i tryckkokaren så skulle det vara Optimalt att kombinera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: När är det bra att ha en sån här?
« Svar #9 skrivet: 02 aug-16 kl 12:53 »
Om insatsen passar i tryckkokaren så skulle det vara Optimalt att kombinera.

Tryckkokaren är mindre.

Jeuce

  • Inlägg: 0
    • Uppland
SV: När är det bra att ha en sån här?
« Svar #10 skrivet: 02 aug-16 kl 13:24 »
Den är av märket Hackman från Finland, det är väll ett bra märke?

Absolut. Fråga en finländare efter pålitliga märken för köksutrustning, svaret blir antingen Hackman eller Iittala varje gång. Hackmanbestick går i arv i flera generationer, likaså kastruller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 1 användare
Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser