Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getmjölk i gammal separator  (läst 3257 gånger)

Trynetillknorr

  • Inlägg: 4
    • Skåne
Getmjölk i gammal separator
« skrivet: 08 jul-16 kl 06:54 »
Hej!

Har köpt en fantastiskt fin gammal mjölkseparator, en Sylvia, uppfixad av jätteduktiga Mullbergs Gård (kolla upp på fb om någon jagar separator!!!).

Nu har jag ett problem, jag hettar upp maskinen till 35-40 grader med varmt vatten, sedan börjar jag mata den med ca 37gradig getmjölk. Lättmjölken rinner ut som den ska, men sitter fast i riktig tjock och krämig form, mellan skivorna i separatorkulan. Ingen grädde kommer upp till pipen. Kulan är också fylld med lättmjölk utöver den tjocka grädden.....

Någon som har erfarenheter att dela med sig av när det gäller separering av getmjölk?

Bästa hälsningar

Robin

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Getmjölk i gammal separator
« Svar #1 skrivet: 08 jul-16 kl 08:36 »
Du måste ha glömt ett eller två ord i inlägget för det blev lite svårt att få sammanhang.
Men jag tror du menar att grädden inte kommer ut ur maskinen utan stannar i kulan? Inte vanligt med getter som har så pass höh fetthalt. Vad är det för ras?
Men om nu inte grädden kommer fram som den ska så är det nog gräddskruven på kulan som ska skruvas ut ett eller et par varv. Den sitter högst upp på sista "klockan" innan ytterskalet som skruvas fast.
Du får skruva ut skruven och prova och fortsätta tills du har rätt mängd mjölk och grädde.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Getmjölk i gammal separator
« Svar #2 skrivet: 03 aug-16 kl 18:02 »
Hur har det gått? Grädde från getmjölk tycks ha en mycket klibbigare konsistens. Går det verkligen att separera på vanligt vis?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Getmjölk i gammal separator
« Svar #3 skrivet: 04 aug-16 kl 13:35 »
Hur har det gått? Grädde från getmjölk tycks ha en mycket klibbigare konsistens. Går det verkligen att separera på vanligt vis?

Det låter som det skulle vara förhållandevis enkelt att skumma av grädden från getmjölk. Stämmer det?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Getmjölk i gammal separator
« Svar #4 skrivet: 04 aug-16 kl 17:02 »
Getmjölk är svår att skilja av grädden ifrån. Den är naturligt homogeniserad från spenen. Så gräddpartiklarna är mindre än de från komjölk och flyter inte lika lätt upp till ytan. Dessutom har inte getter lika fet mjölk som kor har.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Getmjölk i gammal separator
« Svar #5 skrivet: 04 aug-16 kl 18:09 »
Så värst mycket homogeniserad tror jag inte den är, även om jag hört samma sak tidigare. Blir snabbt ett lager grädde ovanpå mjölken. Fast det går kanske inte att jämföra med komjölk. Ska mäta hur många % grädde jag får i förvaringskärlen.

Det låter som det skulle vara förhållandevis enkelt att skumma av grädden från getmjölk. Stämmer det?
Tror inte det är så lätt med separator, grädden vill fastna överallt och jag brukar använda slick för att tömma skålarna.
Tänker då att samma sak händer i separatorn och den därför sätter igen. Får kanske ta fram min Domo?! separator och göra ett försök

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Getmjölk i gammal separator
« Svar #6 skrivet: 04 aug-16 kl 18:58 »
Tror inte det är så lätt med separator, grädden vill fastna överallt och jag brukar använda slick för att tömma skålarna.

Jag menade just skumma av, på gammaldags vis. Inte separera i separator.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Getmjölk i gammal separator
« Svar #7 skrivet: 04 aug-16 kl 19:55 »
Jag menade just skumma av, på gammaldags vis. Inte separera i separator.
Aha, ja det är inga problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser