Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Transportera traktor  (läst 16392 gånger)

kaskelottas

  • Gäst
Transportera traktor
« skrivet: 15 feb-16 kl 18:05 »
Hur går det till när man köper traktor och behöver transportera den en bra bit? Kör man upp den på en lastbil eller?
Vad ska man söka efter för att hitta nån som kan ordna en sådan frakt?
Och vad kan det tänkas kosta per mil ungefär?
Har hittat en fin ganska liten traktor men den finns 15 mil bort.


MVH

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Transportera traktor
« Svar #1 skrivet: 15 feb-16 kl 18:32 »
Jag använde en lastbil med lastväxlar flak. Men det beror ju på hur tung din nya traktor är? Annars en mindre trailer för grävmaskin/skogsmaskin bör funka. Men det kostar oavsett, bränslet gör att transporter blir dyrare och dyrare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Transportera traktor
« Svar #2 skrivet: 15 feb-16 kl 19:35 »
15 mil á 30 km/h = 5 timmar. En liten semestertur ;D

Bilsläp finns att hyra som lastar 2,5 ton, men då måste du ha en bra bil och E-kort.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Transportera traktor
« Svar #3 skrivet: 15 feb-16 kl 21:02 »
Det är ju bara att sätta sig och köra om den är gatlegal. Vår tröska tog 11 timmar att köra från Värmland till Östergötland. Annars behöver du få tag på någon med yrkestrafiktillstånd om ekipaget blir tyngre än 3500kg och du ska betala ersättning.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Transportera traktor
« Svar #4 skrivet: 15 feb-16 kl 21:05 »
Jag anlitade en lokal skrothandlare som har lastbil med lastväxlarflak. Han lade av flaket och så körde jag upp traktorn på det och så surrade vi fast den ordentligt och så drog han på flaket. Lossningen gick i motsatt ordning.
Traktorn är en Massey-Ferguson 165 som väger ungefär 2500 kg.
Jag minns inte vad han begärde för betalning men det var småpengar i sammanhanget.

En bekant körde hem sin International längs småvägar en vackervädersdag. Sträckan var kring 130 km.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kaskelottas

  • Gäst
SV: Transportera traktor
« Svar #5 skrivet: 15 feb-16 kl 21:33 »
Det är ju bara att sätta sig och köra om den är gatlegal. Vår tröska tog 11 timmar att köra från Värmland till Östergötland. Annars behöver du få tag på någon med yrkestrafiktillstånd om ekipaget blir tyngre än 3500kg och du ska betala ersättning.

hmm du står markerad som "gäst" nu, deletade du precis ditt konto? =( hoppas du återkommer i ny skepnad jag gillar dina radikala inlägg


Ja det kanske skulle funka att köra traktorn hela biten. har skicka förfrågan till assitanskåren och ett lokalt biltransportföretag, ska höra va de tar och om de är intresserade av transporten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Transportera traktor
« Svar #6 skrivet: 15 feb-16 kl 21:39 »
Det minsta pris du kan förvänta dig är 100kr/milen.
Dock antagligen högre.
Jag har hjulat runt Sverige med traktor och 15 mil är inga större problem att rulla hemmåt om den är gatlegal och i skick.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Transportera traktor
« Svar #7 skrivet: 17 feb-16 kl 07:11 »
På den tiden jag körde lastbil på lönejobbet, tog jag hem traktorn i fråga på lastväxlarflak. Anledningen till att jag inte hjulade hem den själv var tämligen legitim: motorn gick inte runt och det fanns ingen styrsnäcka :) . Jag ställde ner flaket först, sen tog säljaren och puttade traktorn i läge med sin traktorgrävare, sen fäste jag en kätting mellan kroken (på lastbilen) och traktorn och drog upp den på flaket. Sen stängde jag flakdörrarna och kanske t o m surrade traktorn lite. Sen upp med hela alltet på bilen och köra hem! Väl hemma ställde jag ner flaket igen, och så drog vi av traktorn med en annan av våra traktorer. En liten sketen traktor är liksom ingenting för en krokabil, de tar betydligt större vikter än så!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Transportera traktor
« Svar #8 skrivet: 17 feb-16 kl 09:25 »
Om man inte vill köra hem traktorn, eller traktorn inte kan, får man väl be om prisuppgifter för transporten hos lämpliga entreprenörar ;D
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Transportera traktor
« Svar #9 skrivet: 17 feb-16 kl 10:53 »
När jag köpte min första traktor så ringde jag runt bland lite firmor för att hitta någon bil som gick tom åt mitt håll. Kan ju vara returlaster där man då kör tomt tillbaka. Sådana transporter kan man få lite billigare men det är ju svårt att hitta och stämmer inte alltid i tid.

"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

kaskelottas

  • Gäst
SV: Transportera traktor
« Svar #10 skrivet: 17 feb-16 kl 19:33 »
Har ringt runt en hel del nu, minst 8 åkerier, bästa priset jag fått är 3500:- + moms för de totala 30 milen de blir tur och retur av en lokal entreprenör. Men då får jag åka med i bilen också när den hämtas och gubben kunde göra de på helgen tom, inte så dåligt. Assistanskåren som alla säger är så dyra låg ungefär på det priset också.


Funderade på att köra den hem men då detta är norrlands inland och det är kallt just nu så föreligger det ju en faktiskt risk att man fryser ihjäl om traktorn stannar efter nån småväg. =)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Transportera traktor
« Svar #11 skrivet: 17 feb-16 kl 19:43 »
Jag och flickvännen bodde tidigare ca 7 mil från varrandra. Jag körde hennes traktor ett antal gånger fram och tillbaka och det var inte någon större match (En Belarus MTZ 562). När jag sedan flyttade ihop med henne och skulle ta med min MF 65 så gjorde jag samma resa. Har nog aldrig blivit så slut i kropp och knopp som av denna resa  ;D

henkek

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: Transportera traktor
« Svar #12 skrivet: 20 feb-16 kl 10:33 »
När jag fick ner min traktor (25mil enkel väg) anlitade jag en kompis till svärfar, fick pröjsa 4000:-. Han körde med lastbil med kran o lyfte helt enkelt ner traktor, bm400, o skogsvagn på gårdsplanen typ :)

2ggr

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: Transportera traktor
« Svar #13 skrivet: 01 feb-17 kl 05:19 »
Raderat personpåhopp samt omotiverat citat. Skärpning!
/skräptanten, moderator
« Senast ändrad: 02 feb-17 kl 07:37 av skräptanten »

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Transportera traktor
« Svar #14 skrivet: 01 feb-17 kl 08:30 »
Hur går det till när man köper traktor och behöver transportera den en bra bit? Kör man upp den på en lastbil eller?
Vad ska man söka efter för att hitta nån som kan ordna en sådan frakt?
Och vad kan det tänkas kosta per mil ungefär?
Har hittat en fin ganska liten traktor men den finns 15 mil bort.


MVH

Allt beror ju på var traktorn finns, hur bred och hög den är och vad den väger. Med lite mer exakta uppgifter så kan jag nog komma med tips

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Transportera traktor
« Svar #15 skrivet: 01 feb-17 kl 15:10 »
Allt beror ju på var traktorn finns, hur bred och hög den är och vad den väger. Med lite mer exakta uppgifter så kan jag nog komma med tips

TS har avgått.  ;)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser