Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burar el lösdrift?  (läst 2301 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Burar el lösdrift?
« skrivet: 10 dec-15 kl 14:03 »
I rent avelssyfte nu..vad är att föredra? Burar/fack med en hona i varje eller stoor lösdrift med många honor och naturligt leverne?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Burar el lösdrift?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-15 kl 15:58 »
Vilken sorts avel menar du?

Om du vill hålla koll på ungarnas stam är det svårt att låta dem födas och växa upp i ett hägn med flera kullar. Det är inte alltid mammorna håller isär kullarna. Jag funderar på att till sommaren övergå till mer grupphållning men först när kullen är stor nog att märkas/dokumenteras. Födsel och de första 4-5 veckorna i fack, därefter i grupp. Ev väntar jag med grupphållningen tills jag kan skilja ut hanarna (alltså > 8 veckor).

Jag säger inte att mina tankar är bäst men så här resonerar jag.

Om du bara ska ha kaniner för t.ex. köttproduktion (och inte ens tänker dig att nyrekrytera avelsdjur) så är det säkert mysigt för kaninerna att bo i hägn hela tiden. Ett hägn med gott om plats och många reden.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Burar el lösdrift?
« Svar #2 skrivet: 10 dec-15 kl 16:36 »
Så här gör jag, och det funkar iaf för mig och mina kaniner:

På vintern bor honorna tillsammans i ett hägn. Då jag har kaninerna för köttproduktion så är det bara avelsdjuren som övervintras, så jag har oftast 3-4 honor som lever ihop, antingen två och två eller alla tillsammans. Se bara till att du har avelshonor som trivs med gruppboende, det är INTE alla kaniner som tolererar sambos och det kan sluta med döden i värsta fall eller med konstant irriterade och ledsna djur i bästa fall. Så, på vintern har jag mina honor i ganska stora hägn, i år kommer de att ha tillgång till utegård också (ca 20 kvm) då det verkar bli milt här nere i söder. De har flera matstationer och flera bolådor i hägnen för att undvika tjafs. Hanen (övervintrar oftast bara en eller två) bor i en generös bur själv. Honor som gillar att bo ihop verkar trivas, de blir "kompisar" och delar matskål och putsar varandra och vilar ihop. Det är fint att se. Honor som inte gillar att bo med någon tar jag faktiskt oftast ur avel. Nån gång har jag behållt en enstöring och hon har då fått bo i egen bur.

På vårvintern betäcks honorna ungefär samtidigt och får sedan bo ihop ett par veckor till. Fjorton dagar innan beräknad födsel flyttar de till egna burar där de får sina kullar och bor med dem i ca 8 veckor, ibland längre. Efter att ungarna avvants flyttar honorna ut på bete i flyttbara betesburar. Ungarna flyttar antingen till ett stort hägn eller flyttbara burar beroende på hur många ungar det blir och vad jag ska ha dem till. Gotlandskaninungarna får t ex inte bo i hägn om jag tänker att de ska säljas eftersom jag då kan tappa kollen på vem som är vem och riskera att göra genbanksansvarige ursinnig genom att blanda ihop härstamningen.  ;D

Så ja, nu blev det långt och mångordigt här, men det jag ville komma fram till är att du inte måste köra antingen eller, du kan ju faktiskt prova dig fram med lite olika varianter och se vad du och dina kaniner trivs bäst med. För mig funkar hägn bäst på vintern, på sommaren vill jag att även mina avelskaniner ska få beta och då hade jag fått hålla dem i flyttbara hägn utomhus. Svårt att rovdjurssäkra och meckigt att flytta, inbillar jag mig.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Burar el lösdrift?
« Svar #3 skrivet: 10 dec-15 kl 18:17 »
Ska ha köttuppfödning. Bryr mej inte om papper ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Burar el lösdrift?
« Svar #4 skrivet: 12 dec-15 kl 11:59 »
Ska ha köttuppfödning. Bryr mej inte om papper ;D
Tänk bara på att om du vill ordna din nyrekrytering via egna djur behöver du också ha koll på härstamning. I alla fall efter några generationer. Såvida du inte räknar med att byta ut avelshanen mot en helt obesläktad med jämna mellanrum. Det är kanske ett enklare alternativ, trots allt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Burar el lösdrift?
« Svar #5 skrivet: 12 dec-15 kl 17:19 »
Ingen av ungarna blir kvar. Det blir frysen.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Burar el lösdrift?
« Svar #6 skrivet: 05 dec-16 kl 17:01 »
Jag är också sugen på att skaffa kaniner. Men jag undrar hur det fungerar med hägnen, hur mycket plats behöver dom, och framför allt, hur hindrar man dom bäst från att gräva sig ut?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 11 användare (2 dolda)
xaelanar, EncEnl, eremit1, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt, beekeepern, Ahlman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser