Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärtsoppa!  (läst 12836 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
Ärtsoppa!
« skrivet: 25 okt-15 kl 22:34 »
Hej!
Jag har konstaterat att recept på ärtsoppa förändrats genom åren! Först ett citat ur "Iduns kokbok, 1911!"
"...Ärterna få koka upp långsamt, men därefter koka hastigt
den första timmen, då lossna skalen lättare. De spädas med kallt
vatten och när skalen flyta upp skummas de genast bort. Skalen
böra noggrant borttagas, ty därigenom blir soppan mindre
bårdsmält och smakar bättre. ..."

Är det fortfarande vanligt att skalen skummas bort? Att läsa ovanstående recept var något nytt för mig! Har aldrig varit med om att skalen bortskummas!

Hälsning!
G S

"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Gilbert

  • Gäst
SV: Ärtsoppa!
« Svar #1 skrivet: 25 okt-15 kl 23:59 »
När jag gör ärtsoppa med fläsklägg så tar jag bara bort skal som "flyter upp" efter blötläggningen.

Använder gula ärter som kan förvaras torrt länge och sedan ärtsoppa med fläsklägg som man kan frysa in och ta fram när det är dags (inte nödvändigtvis en torsdag).

Jag sparar alltid timjankvistar och rosmarin kvistar. Världens bästa smaksättare till mat. Till ärtsoppan är det förstås timjan som används.

Nu blev det inte så mycket ärtor i år men grön ärtsoppa är också gott men lite puffigare i magen.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ärtsoppa!
« Svar #2 skrivet: 26 okt-15 kl 00:06 »
Liknar mitt favoritrecept!

Här skummar man nog mest kokningen när läggen är med.

Lök och morötter, sådant som finns alltid.

http://mittkok.expressen.se/recept/artsoppa-med-flasklagg-enkel/

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ärtsoppa!
« Svar #3 skrivet: 26 okt-15 kl 02:42 »
Kokar man soppan på torkade gröna ärtor så slipper man skumma av några skal,

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ärtsoppa!
« Svar #4 skrivet: 26 okt-15 kl 07:22 »
Jag kan rekommendera att läsa några Wikipediaartiklar om ärtsoppa, på olika språk (kanske framför allt tyska och engelska).

Rubensgården

  • Gäst
SV: Ärtsoppa!
« Svar #5 skrivet: 26 okt-15 kl 09:47 »
Har helt på eget bevåg fått för mig att det är något bra i skalen och de får vara kvar. Förr skummade jag alltid bort skalen.
/Jan

Gilbert

  • Gäst
SV: Ärtsoppa!
« Svar #6 skrivet: 26 okt-15 kl 11:17 »
När storköken gör ärtsoppa och den som finns på tub etc så använder de tryckkokare och kör allt med skal. Kronans ärtsoppa hade också med allt och den tycker jag är den godaste ärtsoppan.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärtsoppa!
« Svar #7 skrivet: 26 okt-15 kl 11:42 »
Skumma bort bra mat?
Skalen är rika på fibrer som är besvärligt för kroppen att bryta ner vilket bland annat motionerar hela matsmältningsapparaten och dessutom så borde det finnas en hel del nyttigheter i skalen. Dock saknar jag belägg för detta i nuläget.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ärtsoppa!
« Svar #8 skrivet: 26 okt-15 kl 17:23 »
Mycket fiber i maten märker man snart av!! ☺️

janneskogstroll

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Ärtsoppa!
« Svar #9 skrivet: 02 feb-16 kl 05:35 »
Hemmagjord ärtsoppa är oftast den godaste. Jag har i en liten klick tomatpuré cayennepeppar och timjan. Givetvis. Den blir mustig och god av det

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ärtsoppa!
« Svar #10 skrivet: 02 feb-16 kl 06:41 »
Gullök i klyftor, timjan eller mejram, stark senap..
och givetvis pannkakor efteråt. Äts endast på en torsdag..viktigt att hålla på traditionerna ;)
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ärtsoppa!
« Svar #11 skrivet: 02 feb-16 kl 07:09 »
Skumma bort skalen?  Aldrig ens hört talas om.  Kul med detta forum, där man alltid får lära sig något nytt!

  Fast skalen fortsätter jag nog att äta.   ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: Ärtsoppa!
« Svar #12 skrivet: 02 feb-16 kl 07:33 »
Njaaa....det blr väl att jag fuskar när det gäler att endast äta ärtsoppa på torsdagar!
Hälsning!
G S
« Senast ändrad: 02 feb-16 kl 11:46 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Ärtsoppa!
« Svar #13 skrivet: 02 feb-16 kl 08:16 »
Fläskläggen kokas först med mycket smaksättare i vattnet, salt, lök, morötter, timjan, palsternacka. Denna kokning skummar jag. Sen när läggen är färdig så silar jag av spadet och kokar soppan på detta spad, lök och ärtor. Denna kokning skummar jag inte, skalen får vara med. Under tiden ärterna kokar så rensar jag läggen, de får sedan vara med i kokningen de sista 15 minuterna innan. Detta ger en väldigt smakrik och mustig soppa. Givetvis gör man mycket och fryser in. Ärtsoppa blir ju godare av större sats och godare andra gången man värmer upp den, fråga alla som gjort lumpen :)

MVH
Magnus

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Ärtsoppa!
« Svar #14 skrivet: 02 feb-16 kl 08:53 »
Jag undrar om inte kvaliten på ärtorna har förändrats. I dag när jag kokar ärtor blir det inga skal att skumma. för 20 år sedan fick man skumma efter blötläggning och under den första halvtimmen efter uppkok.
När jag gjorde lumpen på 60-talet fick jag gå handräckning i koket en dag under en övning. min uppgift blev att skumma ärtorna som kokade under svag värme. man fick inte öppna spisluckan för att slänga in skalen, det fick bara ske när man lade in ved, annars blev det för varmt. det var en bra dag de andra sprang omkring i fjällen med packning i blötan. Jag undrar vad jag gjort för att få detta straff.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Ärtsoppa!
« Svar #15 skrivet: 02 feb-16 kl 21:31 »
Ärter finns att köpa med och utan skal. De som är skalade behöver inte ens blötläggas. Det är ju möjligt att även de oskalade av idag är "delvis" skalade jämfört med förr i tiden. Tack till tropfrog för tipsen om ärtsoppskokning. Har just nu ett lägg på gång (rimning) för den planerade ärtsoppan på torsdag - det var länge sen sist.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärtsoppa!
« Svar #16 skrivet: 05 feb-16 kl 09:13 »
Ärter finns att köpa med och utan skal. De som är skalade behöver inte ens blötläggas. Det är ju möjligt att även de oskalade av idag är "delvis" skalade jämfört med förr i tiden. Tack till tropfrog för tipsen om ärtsoppskokning. Har just nu ett lägg på gång (rimning) för den planerade ärtsoppan på torsdag - det var länge sen sist.

Att välja oskalade ärtor är en björntjänst.
Detta då man plockar bort den del av ärtan som kompenserar för det det höga energiinnehållet.
Det är en hel del fibrer och mineraler som kroppen behöver jobba mer med för att tillgodogöra sig och då går det mer energi.
Dessutom så får tarmen väl behövlig motion.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ärtsoppa!
« Svar #17 skrivet: 05 feb-16 kl 23:31 »
Liknar mitt favoritrecept!

Här skummar man nog mest kokningen när läggen är med.

Lök och morötter, sådant som finns alltid.

http://mittkok.expressen.se/recept/artsoppa-med-flasklagg-enkel/


Konstig detalj i receptet: Se punkt 4. Hur ska man kunna ta upp lök och morötter ur ärtsoppa som man har kokat i 1,5 timme och dessutom (utgår jag från) rört om då och då?

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1628
    • -
SV: Ärtsoppa!
« Svar #18 skrivet: 01 jul-17 kl 15:02 »
Hej!
Jag har varit i Canada, och köpte litet torrvaror att ta med hem. Bruna bönor, svarta bönor och gula ärter. De gula ärterna var kluvna, och liksom bönorna köpta i lös vikt hos "BulkBarn", stor affärskedja i Canada.
Från Canada får man ta med sig sådana varor och även potatis, vilket jag gjort någon gång, men från USA får man INTE det!

Nu kan jag ju prooova mig fram men frågar i alla fall om dessa gula ärter. Det borde påverka koktiden / blötläggningstiden. Är det så?

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ärtsoppa!
« Svar #19 skrivet: 01 jul-17 kl 15:55 »
Hej!
Jag har varit i Canada, och köpte litet torrvaror att ta med hem. Bruna bönor, svarta bönor och gula ärter. De gula ärterna var kluvna, och liksom bönorna köpta i lös vikt hos "BulkBarn", stor affärskedja i Canada.
Från Canada får man ta med sig sådana varor och även potatis, vilket jag gjort någon gång, men från USA får man INTE det!

Nu kan jag ju prooova mig fram men frågar i alla fall om dessa gula ärter. Det borde påverka koktiden / blötläggningstiden. Är det så?

Hälsning!
G S

Delade torkade ärtor brukar kallas dal

https://en.wikipedia.org/wiki/Dal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 4 användare
LimJans, xaelanar, Palle500, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser