Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabarbersaft  (läst 2588 gånger)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Rabarbersaft
« skrivet: 06 sep-15 kl 17:43 »
Kan man göra rabarbersaft så här års? Har ju köpt en ny saftmaja och har gott om rabarber så tänkte det kunde vara idé men, har ju hört att man ska skörda sina rabarber innan midsommar även om jag fuskar när det gäller det. Så vad tror ni?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Rabarbersaft
« Svar #1 skrivet: 06 sep-15 kl 19:18 »
Prova! Rabarbern brukar ju bli träig på  sensommaren, men det kanske inte gör så mycket om man ska göra saft av den.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Rabarbersaft
« Svar #2 skrivet: 06 sep-15 kl 20:17 »
Då provar jag. Får inventera rabarberlandet imorgon.  :)

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gilbert

  • Gäst
SV: Rabarbersaft
« Svar #3 skrivet: 10 sep-15 kl 11:51 »
Jag körde allt vår träiga/fibriga rabarber vid slutplock och skar ner till 0,5-1 cm bitar. Hällde på socker och lät det dra i drygt ett dygn. Gjorde sedan saft som vanligt och det fungerade.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Rabarbersaft
« Svar #4 skrivet: 10 sep-15 kl 12:33 »
Precis som med t ex sparris, så är det bättre att låta rabarbern samla näring inför nästa säsong under sensommaren

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rabarbersaft
« Svar #5 skrivet: 10 sep-15 kl 12:54 »
Jag kokade saft på rabarber som grannen "skördade" i fyllan och villan, när han provade snöslungan mitt i vintern.

Gilbert

  • Gäst
SV: Rabarbersaft
« Svar #6 skrivet: 10 sep-15 kl 14:50 »
Precis som med t ex sparris, så är det bättre att låta rabarbern samla näring inför nästa säsong under sensommaren

Man kan plocka allt och sedan hälla en skottkärra sk*t på högen, då mår de också bra!

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Rabarbersaft
« Svar #7 skrivet: 10 sep-15 kl 16:06 »
Visst går det väl att koka saft nu. Du får nog inte ut lika mycket saft som om rabarbern hade varit yngre, men spela roll  ;)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Rabarbersaft
« Svar #8 skrivet: 10 sep-15 kl 17:53 »
När rabarbern skall börja växa på våren så är det de lagarade kolhydraterna som den använder, det kan inte kompenseras genom att ge den mera kväve, speciellt nu på hösten skall man undvika att ge kväve

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rabarbersaft
« Svar #9 skrivet: 10 sep-15 kl 18:39 »
Man kan plocka allt och sedan hälla en skottkärra sk*t på högen, då mår de också bra!
Rabarbern gillar att bestämma själv när den ska ha gödning  ;) Gör en rejäl grop, fyll den med  naturgödsel eller latrin, lägg på ett lager jord, vattna och plantera sen rabarbern däröver.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rabarbersaft
« Svar #10 skrivet: 10 sep-15 kl 19:08 »
Det finns dom som blir sjuka av syran i rabarber. Rabarber som är tidigt skördade, före midsommar brukar det vara här i Småland, innehåller mindre syra.
kretslopp

Gilbert

  • Gäst
SV: Rabarbersaft
« Svar #11 skrivet: 10 sep-15 kl 19:15 »
Rabarbern gillar att bestämma själv när den ska ha gödning  ;) Gör en rejäl grop, fyll den med  naturgödsel eller latrin, lägg på ett lager jord, vattna och plantera sen rabarbern däröver.

Mina står i en slänt och jag har gödslat ovanför precis så. Våra växer så det blir över i alla fall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser