Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockar  (läst 2558 gånger)

tossefarmor

  • Gäst
Bockar
« skrivet: 05 aug-15 kl 22:13 »
Ni som har flera bockar, har ni dem i ett eget stall? Funderar på att skaffa nya getter, där även bock kommer att finnas. Bocken kommer att gå med getterna, så länge som möjligt, och sedan separeras vid killiningen, och sedan sättas i hop igen på hösten. Hur gör ni med bockkillingarna? Sätter ni ihop dem med de äldre bockarna? Vet att de finns de som gör så, som har angoragetter, men kan man även göra det med lantgetter, mm?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bockar
« Svar #1 skrivet: 06 aug-15 kl 08:28 »
Eget stall har de inte, däremot egen kätte (om det är några som inte ska betäcka getter under vintern, eller redan gjort sitt). På sommaren går småbockarna ihop med de stora när de blivit 3 månader, innan dess går de stora bockarna i egen flock och killingarna med sina mammor.
De stora bockarna är ofta duktiga och engagerade pappor som tar väl hand om de små.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockar
« Svar #2 skrivet: 15 aug-15 kl 10:32 »
Jupp, de vuxna bockarna fyllen en viktig funktion i en getflock.  Mina gjorde ingen skillnad på vem som var pappa, alla undervisade de unga i konsten att stångas, och de försvarade mot rävar i samlad tropp.  (Några värre rovdjur dök aldrig upp där!)  Jag använde förklä för att få styr på reproduktionen, sedan jag upptäckt hur stor roll bockens närvaro spelar för lugnet bland damerna.

  När jag lät vuxna bockar, som inte kände varandra tidigare, träffas, använde jag ungefär samma metod som hästägare:  Först en lång promenad i koppel, sedan släppa på bete.  Ofta vill de då först äta lite, och första "fria träffen" blir då mindre dramatisk.  Men rangordningen måste de göra upp, och den bör helst övervakas.  Filma gärna, de "dansar balett" på ett mycket sevärt sätt.  Om någon av dem börjar hota att verkligen göra illa den andre, om de är väldligt lika i styrka, så får du avbryta, och det är både lättare och svårare än det ser ut:  Att gå emellan är lätt gjort, de vill inte slåss med dig!  Men att få tag på båda är som att jaga ett par tvålar i ett badkar ...   :o ;D

  Om du satsar på att helt skilja damer från herrar, så tänk på att det blir ett mycket stort tryck på alla stängsel som ska vara emellan dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bockar
« Svar #3 skrivet: 16 aug-15 kl 07:45 »
Jag testade bockförkläde under mitt andra år som getägare. Det slutade med att alla getter som gått med bocken under sommaren fick killingar i november :-\ .
När en har könsseparerade flockar, kan en inte ha dem i hagarna bredvid varann. Så bra stängsel finns nog inte, speciellt inte om det skulle vara brunst i faggorna! En får försöka ha dem utom synhåll för varann, om ens ägor och landskapstypen tillåter (svårt om en bor på en slätt). Har en inte så mycket mark själv, kanske det finns lämpligt bockbete hos någon granne eller i en grannby? Det är stor brist på betesdjur i många delar av landet, vilket betyder att betesmarken långsamt håller på att slyas igen. Och vilka tar gärna hand om igenvuxen mark? - Just det :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Bockar
« Svar #4 skrivet: 16 aug-15 kl 13:17 »
Ni som har flera bockar, har ni dem i ett eget stall? Funderar på att skaffa nya getter, där även bock kommer att finnas. Bocken kommer att gå med getterna, så länge som möjligt, och sedan separeras vid killiningen, och sedan sättas i hop igen på hösten. Hur gör ni med bockkillingarna? Sätter ni ihop dem med de äldre bockarna? Vet att de finns de som gör så, som har angoragetter, men kan man även göra det med lantgetter, mm?

Har inte haft eget stall till bockar. Har haft lantrasgetter och brukade släppa bocken till getterna omkring 15 okt - 1 nov och han fick gå med getterna fram till någon/ett par veckor innan killning. När bockkillingarna blev 3 mån flyttades de som inte sålts till bockhagen med äldre bockar som var mycket snälla mot de små. En och annan som inte var det hamnade i frysboxen. Jag har ingen bra erfarenhet av bockförkläden. Tyckte de fordrade nästan konstant övervakning och det var ju inte tanken. Ett tag tillverkade jag egna förkläden till småbockarna men det blev mest trassel - och en och annan oönskad dräktighet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockar
« Svar #5 skrivet: 17 aug-15 kl 11:05 »
Förutom syn och hörsel, så luktar de sig fram i livet.  Lukten kan bäras långt med vinden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bockar
« Svar #6 skrivet: 18 aug-15 kl 07:17 »
Jodå, visst färdas lukterna med vinden!
Men även om det kan vara svårt, är det ändå vårt ansvar som djurägare att ha kontrollen över djurens fruktsamhet. Visst har här förekommit tjuvbetäckningar, det kan jag inte neka till, men jag vill faktiskt i huvudsak vara den som bestämmer vilken bock som betäcker vilken get och när detta tidigast ska ske för att killingarna ska födas i vettig tid.
Förra året, efter observationer av unga getter, valde jag att låta unggetterna killa för första gången vid 2 års ålder istället för 1 år. En tjuvbetäckning blev det, men övriga nu 1½-åriga kviggetter är stora, fina och välmående! Den enda 1-åring som killade in, börjar återhämta sig nu, efter ihärdigt fodrande.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockar
« Svar #7 skrivet: 18 aug-15 kl 09:46 »
Jadå, skräptanten, den principen är vi helt ense om!  Vi har bara lite olika sätt att nå dit.  Själv lyckades jag helt endast ett enda år - och då rymde fem bockar, en vuxen och fyra killingar, i september, och var borta i fem dar.  Jag fick rapporter att de hade setts kilometervis hemifrån.

  SussiloII, jag umgicks väldigt mycket med mina getter, klappade dem och borstade dem, hittade fästingar och småsår, klippte klövar, mjölkade - och rättade till förkläna när de hade åkt snett.  Men bara en rem över ryggen räckte inte, jag fäste även runt bringan.

  Så nu får tossefarmor själv försöka välja det sätt som passar henne och hennes getter!  Berätta gärna hur det går!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Bockar
« Svar #8 skrivet: 18 aug-15 kl 20:21 »
Ja du Trollmor, även jag spenderade mycket tid bland mina getter och bockar och hade remmar både här och där på de mest listiga sätt på bockförklädena - trodde jag. Det vettigaste och säkraste sättet att kontrollera tillökningen i flocken är modellen som tossefarmor beskriver.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockar
« Svar #9 skrivet: 19 aug-15 kl 13:38 »
Kanske mina getter var lugnare än SussiloIIs?  Jag avlade ju faktiskt på "snällhet" i ganska många år.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bockar
« Svar #10 skrivet: 20 aug-15 kl 08:02 »
Visst kan en avla på alla möjliga egenskaper; utseende, mjölkproduktion, hälsa, snällhet...
...men att avla ner fortplantningsdriften tror jag inte är möjligt. Och bör inte förväxlas med att djuret är snällt och har ett bra temperament. Det är ju inte ett "elakt" djur som har stark brunst, t ex.

Den som har en könsblandad flock året om lär tyvärr låta sina getter finna sig i följande 3 saker:
1: Inavel. Bockarna släktforskar inte, de bara betäcker.
2: Getkillingar får egna killingar. Inte heller bryr sig bockarna om att kolla så någon är byxmyndig. Eftersom getkillingar kan ha sin första brunst redan vid 3 månaders ålder, betyder det att de kan få sin killing redan vid 8 månaders ålder. En så liten get överlever ofta inte, så ej heller killingen.
3: Getterna killar 2 gånger om året. Getter kan brunsta om redan veckor efter de killat, och finns där då en påpasslig bock i ens könsblandade flock - lär hon snart vara dräktig igen. En dräktighet, killning och digivning är stora påfrestningar på geten, och det sliter henne hårt att tvingas gå igenom detta 2 gånger per år.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Bockar
« Svar #11 skrivet: 20 aug-15 kl 10:58 »
Vikten av det skräptanten skriver i ovanstående inlägg kan inte nog betonas. Hoppas alla som tänker börja med getter eller just har startat läser det både en och två gånger.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockar
« Svar #12 skrivet: 20 aug-15 kl 11:01 »
Ja, helt rätt, skräptanten!  "Getlagen paragraf åtta:  "Envar bockkilling bör betäcka så många getter som möjligt idag, ty ingen vet om han lever i morgon!"  Vilket i det vilda är helt bokstavligt; bockarna går före mot rovdjur och andra faror.

  Jag menade, att kanske mina bockar var snällare mot förkläna!  Inte satte dem på ryggen lika ofta ...   ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Bockar
« Svar #13 skrivet: 20 aug-15 kl 11:14 »
 ;D. Jag läste nå´nstans, har förstås glömt var, att det påvisats ett visst samband mellan mycket snälla och lugna bockar och sämre fertilitet. Själv har jag ingen aning eftersom mina vuxna bockar var både snälla och lugna och lämnade avkomma.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockar
« Svar #14 skrivet: 20 aug-15 kl 11:17 »
;D  Om en normal getabock i sina bästa år kan göra 200 getter på tjocken under en och samma säsong, så kanske "försämrad fertilitet" innebär "bara" 100 - 150 dräktigheter samma år ...  De har rätt god marginal, våra kära bockar!  ;D

  Men vi börjar komma ifrån ämnet.  Min poäng är att den som satsar på att stänga isär pojkar och flickor måste veta att det blir mycket stora påfrestningar på stängslet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser