Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera slitet städ.  (läst 2281 gånger)

Doonard

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
Renovera slitet städ.
« skrivet: 28 jul-15 kl 11:17 »
Jag söker någon som kan eller vet vart jag kan vända mig för att bättra på mitt städ.  Jag bor mitt i Östergötland och städet är på 90kg med sliten bana och avrundade kanter .  Någon som vet något eller har erfarenhet av renovering av städ? 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Renovera slitet städ.
« Svar #1 skrivet: 30 jul-15 kl 12:27 »
Jag gjorde det själv enligt anvisningar från den gamla bilmekanikern smeden och svetsaren Einar Pollars i Bertby. Han hade renoverat flera städ åt sig själv och andra och de har bevisligen hållit.

Jag förvärmde städet till ungefär 150 grader med blåslampa. En vedbrasa går lika bra. Sedan svetsade jag på de skadade partierna med hårdsvetselektroder av fabrikat Elga. Den mjukare sorten som går att slipa. 3,2 mm är lämplig diameter för mindre skador och 4 mm för stora skador. De här elektroderna kräver en tillräckligt 200A likströmmsvets. Jag har en gammal 200 ampere Unitor likriktare. Sedan slipade jag banan plan och kanterna raka med en vanlig slipskiva i en stor vinkelslipmaskin. Svetsade på litet mer där det ännu fattades material och slipade igen.
En liten bit av den kanten som vänds mot smeden lämnade jag litet rund för att kunna göra rundade nedsättningar när jag smider.

Reparerat blir inte riktigt lika bra som nytt och man förlorar en del hårdhet i banan intill de påsvetsade områdena men som jag ser det så kan man ju svetsa på mera när det behövs igen om 40 år eller så. Heldre lever man med ett serviceintervall på 40 år än att man kasserar ett bra städ.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Doonard

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
SV: Renovera slitet städ.
« Svar #2 skrivet: 30 jul-15 kl 15:50 »
Jag har tyvärr varken tillgång eller kunskap att göra det själv...  om någon vet någon som kan i Östergötland så skicka gärna ett PM.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Renovera slitet städ.
« Svar #3 skrivet: 18 aug-15 kl 08:12 »
Tack TW, jag har en sån operation på gång framöver.

I Göteborg vet jag en som kan göra det (hoppas jag iallafall, han har ju inte provat ännu :) ).
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Adnil

  • Gäst
SV: Renovera slitet städ.
« Svar #4 skrivet: 31 aug-15 kl 22:55 »
Jag har tyvärr varken tillgång eller kunskap att göra det själv...  om någon vet någon som kan i Östergötland så skicka gärna ett PM.

Kontakta Mikael Maasing i Rejmyre. Han kan mycket i ämnet. Mvh Adnil


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser