Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veganska självhushållare?  (läst 6883 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #40 skrivet: 12 aug-15 kl 10:10 »
En stor del av befolkningen i Asien har ju varit veganer, hälsomässigt är det inget problem, det gäller ju bara att balansera så att icke fullvärdiga proteinkällor kompenserar varandra. I övrigt behöver man bara se till att äta någon form av fermenterad mat som är fermenterad med bakterier som också producerar vitamin B12 (inte vanligt men de finns ju). Historiskt sett har det varit ont om veganska proteinkällor i Norden, men idag kan vi ju odla en massa olika ärtor och bönor som man inte hade tillgång till förr

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #41 skrivet: 12 aug-15 kl 13:02 »
Jag är inte helt övertygad om att det inte är några problem, men låt gå för att det åtminstone går att vara vegan för de flesta och går bra för en del.

I Indien är det väl mest laktovegetarianism? I Japan och Kina försöker (eller försökte) man få olika slags köttillskott när det gick. Jag tror detsamma gäller Sydostasien.

Frågan gäller dessutom om man kan ha ett veganskt jordbruk, utan några djur eller gödsel, som fungerar bra under längre tid. Iofs kan man väl tänka sig att om en hel trakt är veganer eller nästan veganer så finns där endast ett fåtal tamdjur, så i det fallet ger det sig kanske självt. Frågan är då ändå vilka trakter som verkligen varit vegandominerade och med vilket resultat.

Dessutom det här med anpassning till nordiskt klimat. Det är inte säkert att det räcker att beakta olika aminosyror och B12. Kan vi t.ex. få fullvärdig matolja/matfett? Kosten är dessutom mer än så och vi har inte full koll på dess kemi.

Min erfarenhet och magkänsla är att en del importerade baljväxter mättar bättre och ersätter kött bättre än de vi kan odla här. T.ex. kidneybönor och svarta bönor. De bästa vi kan odla här enligt min mage är kanske kikärtor (gränsfall om det går att odla), linser (går bara i vissa områden) och vissa kokbönor (går lite bättre). Som vegetabiliska fettkällor tycker jag nog att kokosolja och sesamolja slår allt inhemskt jag har prövat. Solrosolja kunde väl gå an. Rapsolja mår jag inte bra av.

Därför anser jag att det behövs trovärdiga verkliga exempel, förmodligen ur verkliga livet, eftersom det kan bli svårt att genomföra som vetenskapligt försök. Min poäng var att jag inte kände till några sådana exempel från Sverige eller våra breddgrader överhuvud taget.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #42 skrivet: 13 aug-15 kl 09:45 »
Hur gör den veganska självhushållaren för att rena sin gödsel?
Känns som det skulle bli ett inferno av och växtsjukdomar efter ett tag om gödseln inte får passera ett husdjur?

Intressant tråd!

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #43 skrivet: 06 maj-17 kl 12:11 »
Intressant tråd, om än något förbryllande. Särskilt som vegan tar jag intresse i detta, även om jag inte varken är eller har aspirationer på att bli självhushållande, eftersom jag inte ser frågan som ett individualistiskt projekt utan snarare är intresserad av hur vi som samhälle kan hitta alternativa och hållbara lösningar för bl.a. matproduktionen. Jag är alltså antikapitalist men inte antihandel eller för någon form av ensidig återgång en masse till självförsörjning. Tänker att somliga varor är rätt ok att importera, där energiåtgången och utsläppen är någorlunda rimliga (sjötransporter hör väl till de mindre skadliga). Men därför är jag bl.a. mer intresserad av stadsodling (har vuxit upp på landet med rätt mycket tungt och slitigt jobbande, och fått nog av den varan) och hur man kan producera en större andel av maten mer lokalt, och köpa till sig det som är väldigt energikrävande att producera; sånt som odlas i växthus över vintern osv. Någon nämnde ovan att kryddor skulle vara särskilt svårt att få till; min erfarenhet är den motsatta eftersom det är det område där jag är mest självförsörjande i fråga om sådant som kan odlas och förvaras här – kanel, peppar, vanilj osv odlar jag ju inte :) 1 liter olja i veckan kan jag ju lugnt säga att jag inte använder, snarare 1 liter i månaden då! Lagar det mesta av min mat hemma, själv, frånräknat bröd. Skulle jag baka eget bröd skulle det förstås gå åt mer.

En annan sak som förbryllar mig lite är tanken på gödsel som bättre om den går via djur – varför skulle sjukdomsrisken minska genom att man använder djurgödsel? Även om en del av växterna skulle passera djur lär ju växtsjukdomarna finnas i kvarvarande delar också; därför idkar man ofta växelbruk också på gårdar med djur. Eller? En annan sak är ju som redan nämndes att djuren kräver mycket mer energi än man så att säga får ut av dem; varför detta ändå skulle vara rimligare ur odlingssynpunkt har jag svårt att se. Dessutom är väl inte slutna system möjliga i dagsläge, den enda sådana gård jag känner till (inte vegansk, de har djur för kött) fick problem med att djuren började död i hjärtåkommor, tills de insåg att det inte fanns fosfor kvar i det slutna produktionssystemet. Köttet såldes ju bort.

Sen talas det ju en del numer om att frångå det årliga odlandet och satsa mer på perenner, så att man inte varje år skadar markens mikroliv och släpper ut en massa kväve. Men det kräver säkert andra tekniker också för att kunna odla så. Hur som helst, inte självhushållning, men den här forskaren bedriver studier i vegansk odling: https://ekoradgivning.wordpress.com/about/
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Corax

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser