Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klövsjöfår eller Helsingefår? Bästa betesfåren?  (läst 2193 gånger)

Karro

  • Inlägg: 4
Klövsjöfår eller Helsingefår? Bästa betesfåren?
« skrivet: 10 maj-15 kl 13:29 »
Hej!
Vi är en familj som ska skaffa får och är inne på en utrotningshotad ras då vi tycker det kan kännas kul med att hjälpa till bevara en sådan ras.
Annars är största syfte att få hjälp få mycket sly och buskar avbetat. Vi har hästar och har tänkt varva får och häst i hagar på betet.
Vilken ras ska vi välja tycker ni? Har mest kikat på Klövsjöfår och Helsingefår mest för att de är så söta men öppen för fler förslag :-)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Klövsjöfår eller Helsingefår? Bästa betesfåren?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-15 kl 16:26 »
De är väl rätt lika gällande fodervalet. De hör båda till "skogsfåren". Jag har själv klövjsöfår. Har för mig jag läst i diskussionsforum att helsingefår gärna gnager på timmerhus och det verkar ju jobbigt.
När det gäller valet av allmogeras så verkar de flesta välja den ras det finns flest av i närheten av bostadsorten. Exempelvis i Jämtland finns det fler besättningar av åsenfår (från dalarna) än det finns klöjvsjöfår (från Jämtland). De resonerar så att de inte vill fara så långt när de ska skaffa bagge senare. Jag tror detta är avgörande för vilken ras folk i slutändan köper.
Oavsett vad du köper så se till att köpa Mv-fria djur (mv3), samt djur som är med i genbanken så du också kan gå med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser